Gå til innhold

Yrkesrettet attføring?

Anbefalte innlegg

Gjest dame 45
Skrevet

Hva må til for å kunne få yrkesrettet attføring? Jeg har jobbet 20 år i helsevesenet og føler meg nå både utslitt og utbrent.Ønsker å gjøre noe helt annet nå,men pga økonomiske forpliktelser er det ikke bare å si opp jobben.

Kan man få hjelp til en ny utdannelse uten å være direkte syk? Har hatt noen nedturer underveis og vært sykemeldt når belastningene i jobben har blitt for store.

Ønsker å ta dette opp med noen, men lurer på hvor jeg skal starte; fastlege/bedriftslege, trygdekontor/arbeidskontor??

Noen som har vært i lignende situasjon og fått hjelp og kan gi meg råd?

Skrevet

Skal godt gjøres at du får det uten en diagnose.

"1.3 Hvem kan få yrkesrettet attføring?

Når du har satt fram et krav om yrkesrettet attføring vil Aetat først vurdere om du fyller inngangsvilkårene til yrkesrettet attføring i folketrygdloven kap.11:

-Du må være mellom 16 og 67 år

Du må bo og oppholde deg i Norge For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppholde deg i Norge og ha vært bosatt i Norge de siste tre årene, eller ha vært medlem i folketrygden i minst ett år umiddelbart før du setter frem krav om en ytelse.

I dette året må du ha vært fysisk og psykisk i stand til å utføre et normalt inntektsgivende arbeid. Dette kravet kan fravikes. Ta kontakt med Aetat hvis du har behov for mer informasjon.

-Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha varig nedsatt evne til å utføre inntektsgivende arbeid eller:

- Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha vesentlig innskrenkede muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...