Gå til innhold

må man steke kjøttboller eller er de klare til å spises?

Anbefalte innlegg

Gjest Makaronistuing
Skrevet

Viss dei ikkje hadde vore steikte, hadde det ikkje vore kjøtbollar, men ein klump kjøtfarse ;-)

(Eg reknar med at du meiner store brune boller og ikkje dei små lyse som er kokte og som er til å ha i suppe osv. Du kan ete dei også som dei er også, ikkje noko med det, men dei er annleis i smak og konsistens.)

Så du kan godt ete dei som dei er rett frå pakka, men du vil nok syns det smaker best varmt.

Om du serverer dei varme saman med makaronistuing, har du ein klassisk svensk middag; strør du dei oppå pizzaen blir du napolitaner, og det er også deilig saman med sausen til spaghettien.

Nam...

Har du oppskrift på makaronistuing??

Skrevet

Hva er det du mener nå da?

Du har tidligere fortalt at du er forsker. Det kan jo bety så mangt. Nå har du spesifisert det nærmere.

For øvrig mener jeg ingenting.

Gjest pølsemumsemammaen
Skrevet

pølseforsker, spennende.

Menne, barna mine på 5 og 6 spiser kalde grillpølser nesten daglig. Synes du jeg må slutte å la dem forsyne seg rett fra pakken?

Har aldri tenkt over at det kan være uheldig..

Skrevet

Viss dei ikkje hadde vore steikte, hadde det ikkje vore kjøtbollar, men ein klump kjøtfarse ;-)

(Eg reknar med at du meiner store brune boller og ikkje dei små lyse som er kokte og som er til å ha i suppe osv. Du kan ete dei også som dei er også, ikkje noko med det, men dei er annleis i smak og konsistens.)

Så du kan godt ete dei som dei er rett frå pakka, men du vil nok syns det smaker best varmt.

Om du serverer dei varme saman med makaronistuing, har du ein klassisk svensk middag; strør du dei oppå pizzaen blir du napolitaner, og det er også deilig saman med sausen til spaghettien.

Nam...

eller i tomatsuppa

Skrevet

pølseforsker, spennende.

Menne, barna mine på 5 og 6 spiser kalde grillpølser nesten daglig. Synes du jeg må slutte å la dem forsyne seg rett fra pakken?

Har aldri tenkt over at det kan være uheldig..

Det er vel et større problem at dere spiser pølser daglig enn at de er kalde i stedet for varme?

;oP

Skrevet

Har du oppskrift på makaronistuing??

Makaronistuing

For 4 personer

Ingredienser:

4 dl vann

1 ts salt

3 1/2 dl vanlig makaroni

7-8 dl melk

muskatnøtt

Tilberedning:

Kok opp vannet. Hell i salt og makaroni og rør om. Kok makaronien i ca 8 minutter. Hell i 7 dl av melken og rør om. Kok opp igjen og la makaronien koke på svak varme uten lokk i ca 12 minutter. Rør av og til. Spe eventuelt med mer melk. Smak til med litt reven muskatnøtt

Gjest pølsemumsemammaen
Skrevet

Det er vel et større problem at dere spiser pølser daglig enn at de er kalde i stedet for varme?

;oP

Ja, det kan du vel si. Nå er det bare de to barna mine som forsyner seg fra kjøleskapet, men fisken og gulrøttene til middag må de spise likevel. Det er vel helst om kvelden de tar seg en pølse.

Tror du det er så uheldig når de spiser grovt brød og ost og melk og skikkelig middag med grønnsaker hver dag? Vi spiser ikke kalde pølser til noe hovedmåltid, men nå på denne årstiden er det turer i barnehage og skole nesten daglig, så pølser må vi ha for å sende med til bålstekingen.

Gjest pølsemumsemammaen
Skrevet

Skrekk og gru, grillpølser og f.eks. servelat ligner jo veldig på hverandre. Er det sånne listeriaer på servelaten også?

Skrevet

Ja, det kan du vel si. Nå er det bare de to barna mine som forsyner seg fra kjøleskapet, men fisken og gulrøttene til middag må de spise likevel. Det er vel helst om kvelden de tar seg en pølse.

Tror du det er så uheldig når de spiser grovt brød og ost og melk og skikkelig middag med grønnsaker hver dag? Vi spiser ikke kalde pølser til noe hovedmåltid, men nå på denne årstiden er det turer i barnehage og skole nesten daglig, så pølser må vi ha for å sende med til bålstekingen.

Neida, jeg tror slett ikke dere er i noen akutt helsefare. Jeg kunne bare ikke dy meg for å tyne litt.

;oP

Skrevet

Du har tidligere fortalt at du er forsker. Det kan jo bety så mangt. Nå har du spesifisert det nærmere.

For øvrig mener jeg ingenting.

Jeg er vel ikke forsker!? Hvor har du det fra??

Skrevet

Jeg er vel ikke forsker!? Hvor har du det fra??

Du sa det selv en gang.

Men det var vel ikke du, hehe.

Skrevet

Du sa det selv en gang.

Men det var vel ikke du, hehe.

Hvorfor skulle jeg si det når det ikke er tilfellet? Du husker nok feil..

Skrevet

Hvorfor skulle jeg si det når det ikke er tilfellet? Du husker nok feil..

Du har jo en hel skokk å holde styr på, så da kan det nok gå litt surriball.

Det var en FU med diverse spørsmål om yrke, inntekt osv. Siste spørsmål var "Are you a happy person".

Skrevet

Du har jo en hel skokk å holde styr på, så da kan det nok gå litt surriball.

Det var en FU med diverse spørsmål om yrke, inntekt osv. Siste spørsmål var "Are you a happy person".

You make no sense... Hvorfor skulle jeg liksom finne opp noe sånt i en FU?

Du har problemer tror jeg..

Skrevet

You make no sense... Hvorfor skulle jeg liksom finne opp noe sånt i en FU?

Du har problemer tror jeg..

Nei, hvorfor skulle du skrive noe som ikke er sant? Du som er en så tvers i gjennom ærlig og godhjertet pike.

Hggelig mot alle. Alltid et smil på lur.

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du skrive noe som ikke er sant? Du som er en så tvers i gjennom ærlig og godhjertet pike.

Hggelig mot alle. Alltid et smil på lur.

Har du rømt fra en anstalt eller noe du eller? Jøsses...

Gjest det hørtes så godt ut..
Skrevet

Nam...

Har du en god og lett oppskrift på makaronistuing?

Skrevet

Har du en god og lett oppskrift på makaronistuing?

Lurveline har ei oppskrift rett under her (http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2252648) . Men det som eg plar gjere, er å koke passeleg mengde makaroni, og når det er gjort, heller eg av kokevatnet. Så ristar eg saman litt meljevning (i mjølk, naturlegvis) og rører i litt etter litt til det er passelig konsistens. Det er godt å la litt smør/margarin smelte over makaronien før du har i jevninga, men det er ikkje nødvendig, og for den som ikkje vil ha det så fett er det jo bare å la vere. Smak til med litt reven muskatnøtt eller malt muskat, eg liker litt kvit pepar også. Bruker ikkje oppskrift, bare slumper.

Ja, dette var altså ei enkel oppskrift. Ikkje sikkert at den er den beste, altså. Eg er ikkje verdens flinkaste til å lage makaronistuing...

P.S. det finst spesiell makaroni som er berekna til stuing o.l. - den er ofte rifla, og treng litt lenger koketid. Kan godt bruke den, men det går no bra med vanleg 5-min makaroni også !!

Gjest takk for oppskrift! u/t
Skrevet

Lurveline har ei oppskrift rett under her (http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2252648) . Men det som eg plar gjere, er å koke passeleg mengde makaroni, og når det er gjort, heller eg av kokevatnet. Så ristar eg saman litt meljevning (i mjølk, naturlegvis) og rører i litt etter litt til det er passelig konsistens. Det er godt å la litt smør/margarin smelte over makaronien før du har i jevninga, men det er ikkje nødvendig, og for den som ikkje vil ha det så fett er det jo bare å la vere. Smak til med litt reven muskatnøtt eller malt muskat, eg liker litt kvit pepar også. Bruker ikkje oppskrift, bare slumper.

Ja, dette var altså ei enkel oppskrift. Ikkje sikkert at den er den beste, altså. Eg er ikkje verdens flinkaste til å lage makaronistuing...

P.S. det finst spesiell makaroni som er berekna til stuing o.l. - den er ofte rifla, og treng litt lenger koketid. Kan godt bruke den, men det går no bra med vanleg 5-min makaroni også !!

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...