Gå til innhold

Hvilken bok er den du husker best?

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Ville Svaner.

...gikk i bokhylla for å se hvem forfatteren er, og panikk....den er borte.

Den er om tre kvinner i Kina, bestemor, datter og barnebarn og deres liv. Skrevet av barnebarnet. Veldig sterk lesning.

Hvem i guds navn har jeg lånt den til?...Skjelver....

Jaja, finner jeg den ikke kan jeg kjøpe en ny. Det er en av de bøkene jeg MÅ ha i samlingen min.

Skrevet

Bare en?

Hmm.. Muligens Elin Brodin - Askefolket. Bjørneboe (Jonas, Bestialitetens historie) gjorde også sterkt inntrykk da jeg leste det i midten av tenåra. Men jeg kan i grunn sitte oppe hele natten og liste opp bøker :)

Skrevet

Beretninger om beskyttelse av Erik fosnes Hansen, ikke konkret innholdet, men det at jeg ønsket at den aldri ville ta slutt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vanskelig å velge, har lest lassevis med gode bøker. Likevel kan jeg kanskje fremheve noen få. "The Bridge Across Forever" av Richard Bach. "Jonathan Livingston Seagull" av samme forfatter. "The Bridges Of Madison County" av Robert James Waller.

"Jonathan Livingston Seagull" er nok den vakreste lille bok jeg noen sinne har lest.

Skrevet

Elskede, av Toni Morrison.

I sommer leste jeg to veldig bra bøker: Cold Mountain av Charles Frazier (som filmen er basert på), og "The Poisonwood Bible", av Barbara Kingsolver. Den siste må antagelig leses på engelsk, jeg kan ikke tenke meg at det finnes en oversetter som klarer jobben.

Skrevet

Beatles av Lars Saabye Christensen.

Ellers bøker som jeg blir til å lese flere ganger kanksje:

- Elsi bøkene av Elstad

- Innhaugfolket av samme forfatter?

- Krimserien til Marklund

Gjest bare kom med flere forslag:)
Skrevet

Bare en?

Hmm.. Muligens Elin Brodin - Askefolket. Bjørneboe (Jonas, Bestialitetens historie) gjorde også sterkt inntrykk da jeg leste det i midten av tenåra. Men jeg kan i grunn sitte oppe hele natten og liste opp bøker :)

Fint med boktips!

hare1365380455
Skrevet

Ville Svaner.

...gikk i bokhylla for å se hvem forfatteren er, og panikk....den er borte.

Den er om tre kvinner i Kina, bestemor, datter og barnebarn og deres liv. Skrevet av barnebarnet. Veldig sterk lesning.

Hvem i guds navn har jeg lånt den til?...Skjelver....

Jaja, finner jeg den ikke kan jeg kjøpe en ny. Det er en av de bøkene jeg MÅ ha i samlingen min.

Jung Chang. Har den på engelsk, men har ikke lest den enda.

Majja1365380494
Skrevet

Er akkurat ferdig med en bok,Danselærerens tilbakekomst av Henning Mankell,hvis du er glad i krim er dette en utrolig bra bok,ikke forutsigbar,og holder koken gjennom hele boka.

Mvh

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Grønne gressganger av Mary O'Hara.

Skrevet

Beatles av Lars Saabye Christensen.

Ellers bøker som jeg blir til å lese flere ganger kanksje:

- Elsi bøkene av Elstad

- Innhaugfolket av samme forfatter?

- Krimserien til Marklund

Elsi-bøkene av Elstad?

Mener du Bjørg Viks bøker om Elsi Lund, eller Elstads serie om Lena?

Skrevet

Elsi-bøkene av Elstad?

Mener du Bjørg Viks bøker om Elsi Lund, eller Elstads serie om Lena?

Ja, kanskje du har rett at det var bøkene til Bjøg Vik. Lena bøkene var gode nok, men ikke så bra. Innhaug folket var bra, det er vel Elstad?

Skrevet

Ja, kanskje du har rett at det var bøkene til Bjøg Vik. Lena bøkene var gode nok, men ikke så bra. Innhaug folket var bra, det er vel Elstad?

Ja, det stemmer. Jeg synes også det er den beste serien hennes.

Skrevet

Er akkurat ferdig med en bok,Danselærerens tilbakekomst av Henning Mankell,hvis du er glad i krim er dette en utrolig bra bok,ikke forutsigbar,og holder koken gjennom hele boka.

Mvh

den er jeg nesten ferdig med nå. Leser den på engelsk da, the return of the dancing master.. ikke røp noe..

Skrevet

den er jeg nesten ferdig med nå. Leser den på engelsk da, the return of the dancing master.. ikke røp noe..

og vitsen med å lese en svensk bok oversatt til engelsk er...? trodde du det var originalspråket eller?

Skrevet

og vitsen med å lese en svensk bok oversatt til engelsk er...? trodde du det var originalspråket eller?

nei da, så kort er jeg ikke... for alle vet jo at henning mankell er jugoslavisk..

nei, var i frankrike og var tom for lesestoff. Derfor engelsk. Liker faktisk også å lese bøker på engelsk. Friske opp engelsken litt skader jo ikke!!

Skrevet

Elskede, av Toni Morrison.

I sommer leste jeg to veldig bra bøker: Cold Mountain av Charles Frazier (som filmen er basert på), og "The Poisonwood Bible", av Barbara Kingsolver. Den siste må antagelig leses på engelsk, jeg kan ikke tenke meg at det finnes en oversetter som klarer jobben.

Elskede eller Beloved leste jeg i forbindelse med studium, men den var så hjerteskjærende at det visst ikke mange som greide å lese den ut fra et faglig ståsted.

Skrevet

Jeg har lest mange, mange som har gjort enormt inntrykk på meg. Her er noen skjønnlitterære:

Forbrytelse og straff, Dostojevskij - det meste av Hamsun - Prosessen av Kafka - endel av Dag Solstad - Ringenes herre av Tolkien - Kong Ødipus av Sofokles - Uroens bok av Fernando Pessoa - alt av José Saramago.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...