Gå til innhold

Norsk rettsvesen!!!

Anbefalte innlegg

Gjest kjempefjernt
Skrevet

Hva er egentlig i veien med Norsk rettsvesen?

Jeg skønner ikke hvorfor Innsatte (uansett hva de har gjort) skul ut på perm og gjøre!...Helt på trynet spør du meg! Det er et fengsel de blir satt inn i, og det er vel ikke uten grunn at de blir satt i celler! Det er ikke en vanlig lerirskole de er på heller!

Er det Jeg som er helt fjern her eller?.......hva syns dere andre om at fanger får permisjon fra fengslene??

Gjest slik er det.
Skrevet

Du har visst ikke fått med deg at at kjeltringene blir så syke av å sitte helt innesperret over lang tid.

Og så må de jo få anledning til å treffe venner og bekjente, slik at de ikke helt mister kontakten med sin kontaktflate som er ute i det fri ( for tiden)

Skrevet

For ikke å snakke om ranere som blir hysteriske når politiet skyter etter dem! "Vi skulle jo bare gjøre et lite ran, vi er da ikke slemme" liksom...

skorpionfisken
Skrevet

Du er fjern.

Permisjonsordningene er for at de insatte skal ha en gradvis overgang til frihet. Spesielt er det viktig for langtidsfangene.

En annen sak er at når man har en innsatt, så kjenner fengselsledelsen dem så bra, at man burde kunne differensiere etter skjønn. Noen er det ingen fare med å sende på permisjon, (eks tror jeg ikke Veronika Orderud ville vært noen trussel ute på perm.) og andre er det farligere å slippe på perm, sånn som denne nynasisten som de nettopp hadde ute og som begikk ran i permisjonen.

Skrevet

Du har visst ikke fått med deg at at kjeltringene blir så syke av å sitte helt innesperret over lang tid.

Og så må de jo få anledning til å treffe venner og bekjente, slik at de ikke helt mister kontakten med sin kontaktflate som er ute i det fri ( for tiden)

Javel...

Og ulempen med å begå lovbrudd og havne i fengsel er???

Inga Marthe T fan du eller?

Skjønner egentlig ikke hvorfor de må i fengsel jeg, hvis man skal opprettholde kontakten med barn, familie, samfunnet generelt er det vel bare å droppe fengsel helt?

Gjør vel ikke noe om andre lovlydige borgere blir utsatt for disse drapsmenn, ranere og voldsmenn, så lenge de ikke blir avskåret fra samfunn, venner og familie...

Skrevet

Javel...

Skjønner egentlig ikke hvorfor de må i fengsel jeg, hvis man skal opprettholde kontakten med barn, familie, samfunnet generelt er det vel bare å droppe fengsel helt?

Gjør vel ikke noe om andre lovlydige borgere blir utsatt for disse drapsmenn, ranere og voldsmenn, så lenge de ikke blir avskåret fra samfunn, venner og familie...

Ettersom de ikke skal være i fengsel resten av livet er det tryggest for oss alle at fengselsoppholdet ikke bare og ikke hele tiden er å være innelåst, men at man skal kunne "tilbakeføres" til samfunnet forhåpentligvis som lovlydige borgere.

Men jeg har ikke dermed sagt at man ikke bør gjennomgå rutinene og reglene for permisjon!

Og så vil jeg bare tilføye at det er fengselsvesenet som er ansvarlig for permisjonene - ikke rettsvesenet.

Til orientering.

Gjest frihetsfuglen
Skrevet

Du er fjern.

Permisjonsordningene er for at de insatte skal ha en gradvis overgang til frihet. Spesielt er det viktig for langtidsfangene.

En annen sak er at når man har en innsatt, så kjenner fengselsledelsen dem så bra, at man burde kunne differensiere etter skjønn. Noen er det ingen fare med å sende på permisjon, (eks tror jeg ikke Veronika Orderud ville vært noen trussel ute på perm.) og andre er det farligere å slippe på perm, sånn som denne nynasisten som de nettopp hadde ute og som begikk ran i permisjonen.

Et fint innlegg, og jeg er helt ening med deg.

MEN, jeg tenker også på eventuelle etterlatte og hva de må føle når det gjelder straff og permisjoner.

Jeg tror ikke den yngste av Baneheiamorderne heller vil utgjøre noen trussel for samfunnet, og han har jo lov til å dra på permisjon slik som det er nå.

Jeg ser ham liksom ikke for meg rusle rundt i Baneheia nå, og så møte på mødrene til småjentene.

Den preventive virkningen det skal være å sitte i fengsel virker nok ikke slik en skal. Det virker mere som om at et fengsel er en forbryterFABRIKK, og da må man ta en diskusjon på eventuelle alternativer.Hva gjør man med gjengangere som vender tilbake til fengselet gang på gang ? Visst blir folk syke av å sitte i fengsel. Men jeg leser også om fanger i NORGE, som sier at fengsel i Norge er vedrens beste fenglser å sone i.

Gjest silk er det.
Skrevet

Javel...

Enig med deg. Skulle liksom være litt "ironisk jeg, over tingenes tilstand.

Skrevet

Et fint innlegg, og jeg er helt ening med deg.

MEN, jeg tenker også på eventuelle etterlatte og hva de må føle når det gjelder straff og permisjoner.

Jeg tror ikke den yngste av Baneheiamorderne heller vil utgjøre noen trussel for samfunnet, og han har jo lov til å dra på permisjon slik som det er nå.

Jeg ser ham liksom ikke for meg rusle rundt i Baneheia nå, og så møte på mødrene til småjentene.

Den preventive virkningen det skal være å sitte i fengsel virker nok ikke slik en skal. Det virker mere som om at et fengsel er en forbryterFABRIKK, og da må man ta en diskusjon på eventuelle alternativer.Hva gjør man med gjengangere som vender tilbake til fengselet gang på gang ? Visst blir folk syke av å sitte i fengsel. Men jeg leser også om fanger i NORGE, som sier at fengsel i Norge er vedrens beste fenglser å sone i.

"Den preventive virkningen det skal være å sitte i fengsel virker nok ikke slik en skal"

Det er jo en mer komplisert sak, da. Men jeg er enig i at hverken fengsel eller strengere straffer virker preventivt. Det vil si at uansett hvor høye straffer man har, så vil det ikke avskrekke nye potensielle forbrytere.

Litt på sidelinjen, men :-)

"........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...