Gå til innhold

Hvordan ville du møtt en tannlegeskrekk pasient?

Anbefalte innlegg

Korse1365380740
Skrevet

Og tror du ikke du blir mer ovenpå og sikker i situasjonen, hvis du føler at du har makten, makten til å velge bort de du ikke vil bli behandlet av?

ja,kansje litt.

men eg tur den følelsen går vekk med dei som har skikkelig tannlegeskrekk med en gang dei setter seg i stolen.

det er en skrekk man ikke mister med det første.

mil1365380270
Skrevet

ja,kansje litt.

men eg tur den følelsen går vekk med dei som har skikkelig tannlegeskrekk med en gang dei setter seg i stolen.

det er en skrekk man ikke mister med det første.

Klart det :-) Men jo mindre kontroll over situasjonen, jo værre.

Skrevet

Klart det :-) Men jo mindre kontroll over situasjonen, jo værre.

Jeg blir nok aldri kvitt angsten min for tannlegen... håper selvsagt, for jeg vet jo at han ikke dreper meg akkurat;) men jeg har hatt så mye terapi, behandling av angsten i mange mange år fordi jeg vil ha bukt med den...

mil1365380270
Skrevet

Jeg blir nok aldri kvitt angsten min for tannlegen... håper selvsagt, for jeg vet jo at han ikke dreper meg akkurat;) men jeg har hatt så mye terapi, behandling av angsten i mange mange år fordi jeg vil ha bukt med den...

Hadde sprøyteskrekk fra jeg var 4-5(?) til 16. Da ble jeg syk og havnet på sykehus. I begynnelsen var jeg helt sløv, hadde ikke overskudd til å bli redd, og etter en uke med to blodprøver om dagen, i ganske slapp tilstand, ga det slipp.

Liker det ikke, men har ikke problemer med å gå til legen(!). Nå kan jeg bare sette meg ned og ta blodprøve, uten at alt blir svart :-)

Lykke til! Håper du får en så god opplevelse du kan ha, når du skal ha time neste gang :-)

Skrevet

Uff, slik skal det ikke være! Skriv et brev til dem (saklig!) der du gir tilbakemelding på opplevelsen din. I tillegg går det an å kontakte tannlegeforeningen for å klage.

Jeg har en super tannlege, som jeg har tipset om til flere med tannlegeskrekk. Alle har kommet ut med stjerner i øynene og vært fra seg av begeistring av den flotte behandlingen. (Han holder til i Oslo, jeg gir deg gjerne navnet hvis du er interessert. :-)

Skrevet

Ett spørsmål bare.

Kan man gå til legen for å bli henvist til tannbehandling med narkose ved et sykehus?

Jeg har store problemer med å få datteren min til tannlege.Hun har forferdelig tannlegeskrekk.Spurte på tannklinikken om de kunne ordne med en henvisning til sykehus,men det kunne de ikke.Ringte da legen og han sa at det kunne ikke han heller.

*meget frustrert nå*

Dattern min har flere jeksler som holder på å råtne,men vi får ingen hjelp.

Ingen som har foreslått å gi henne beroligende på forhånd? Valium eller noe? Narkose er ganske drastisk. Det må også legges tube i luftrøret.. Stakkar jenta di som sliter med dette, men narkose er aller siste utvei, vil jeg si..

Det er selvsagt viktig med ekstremt god tannhygiene når man har tannlegeskrekk, håper hun skjønner det?

Skrevet

Uff, slik skal det ikke være! Skriv et brev til dem (saklig!) der du gir tilbakemelding på opplevelsen din. I tillegg går det an å kontakte tannlegeforeningen for å klage.

Jeg har en super tannlege, som jeg har tipset om til flere med tannlegeskrekk. Alle har kommet ut med stjerner i øynene og vært fra seg av begeistring av den flotte behandlingen. (Han holder til i Oslo, jeg gir deg gjerne navnet hvis du er interessert. :-)

Skulle ønske at jeg kunne det, men nå har jeg flyttet langt langt nord... og som student er det ikke sikkert jeg har råd til å reise hjem til jul engang:(

Men har nå tatt kontakt med ALLE tannlegene i byen, og de kunne fortelle meg at den eneste tannlegen som driver med dette er den tannlegen jeg skulle til idag...

Så nå må jeg til en annen tannlege, for å få et prisoverslag... og det tar jo sin tid... også må jeg til Narkosetannlege... og der er det et års ventetid!

MEN ikke f... om jeg setter mine bein inne på DET kontoret om den trollkjærringa er der... så nå skal jeg skrive Mail til tannlegen der jeg ber om kun å ha kontakt med ham og ikke Fyrkjet som jeg liker å kalle det:)

Takk til alle som har komt med støtte og gode råd:)

Trengte en liten oppbacking der ja:)

Skrevet

Ingen som har foreslått å gi henne beroligende på forhånd? Valium eller noe? Narkose er ganske drastisk. Det må også legges tube i luftrøret.. Stakkar jenta di som sliter med dette, men narkose er aller siste utvei, vil jeg si..

Det er selvsagt viktig med ekstremt god tannhygiene når man har tannlegeskrekk, håper hun skjønner det?

Har ikke blitt tilbudt noe beroligende,men jeg har hørt at man kan få det.

Synes det er merkelig at vi ikke ble tilbudt dette.Istedet blir vi bare sendt ut med den beskjeden at det ikke nytter når de ikke får inni munnen hennes.Vi gikk tilbake en gang også pga at jeg ble så frustrert,det måtte da være noen som kunne hjelpe oss?! Men nei,det var det ikke sa de,så vi måtte bare gå igjen.Datteren min skrek når vi var der inne andre gang,hun var fortvilet og redd for at det skulle bli kjempevondt når tanna ikke ble reparert.

Hun har av og til smerter i den men ikke så mye at hun bestemmer seg for å la noen gjøre noe med den.

Tannpussen er det vi voksne som tar oss av,hun er ikke mer enn 9 år.

Skrevet

Ett spørsmål bare.

Kan man gå til legen for å bli henvist til tannbehandling med narkose ved et sykehus?

Jeg har store problemer med å få datteren min til tannlege.Hun har forferdelig tannlegeskrekk.Spurte på tannklinikken om de kunne ordne med en henvisning til sykehus,men det kunne de ikke.Ringte da legen og han sa at det kunne ikke han heller.

*meget frustrert nå*

Dattern min har flere jeksler som holder på å råtne,men vi får ingen hjelp.

http://www.tannlegesenteret.no/tannlegeskrekk.html

Skrevet

Ja, gjerne navn på tannlegen!! Har slitt med tannlegeskrekk i mange år, jeg og, og er nå inne på tanken om å begynne å gjøre noe med det..

Skrevet

Har ikke blitt tilbudt noe beroligende,men jeg har hørt at man kan få det.

Synes det er merkelig at vi ikke ble tilbudt dette.Istedet blir vi bare sendt ut med den beskjeden at det ikke nytter når de ikke får inni munnen hennes.Vi gikk tilbake en gang også pga at jeg ble så frustrert,det måtte da være noen som kunne hjelpe oss?! Men nei,det var det ikke sa de,så vi måtte bare gå igjen.Datteren min skrek når vi var der inne andre gang,hun var fortvilet og redd for at det skulle bli kjempevondt når tanna ikke ble reparert.

Hun har av og til smerter i den men ikke så mye at hun bestemmer seg for å la noen gjøre noe med den.

Tannpussen er det vi voksne som tar oss av,hun er ikke mer enn 9 år.

Ok sånn gikk det!

Det er visst veldig vanskelig å være tannlegeskrekk pasient her i Norge... Skulle nesten ikke tro det da så mange har denne skrekken!

På sosialhjelpen så var de kjempe hjelpsomme, men de kunne desverre ikke gjøre annet enn å ringe rundt til halve byen for meg og spørr etter lignende tannlege... Han var den eneste ene... Så da er alternativet Narkose... Og hvor dyrt er det liksom når ikke det offentlige dekker det døyt! (har søkt helt opp til Rikstrygdeverket)

På Narkose så er det et års ventetid... innen den tid er jeg dau av smerter... men uansett så takler jeg det rett og slett ikke på noen måte å skulle sette meg i stolen uten lystgass... har prøvd medisinering... og det funker rett og slett ikke uansett!!!

Jeg blir som en liten krakilsk unge i stolen (uansett hvordan jeg prøver å ikke bli det!Panikkangst) og må som oftest sendes på sykehuset i sykebil... og det er jo ikke videre morsomt... en dag legger de meg nok inn på Psyk pga tannlegeskrekken min;) hehe....

Så nå er det Byebye til alt som er kaldt, varmt, og lunket... Noen forslag om åssen jeg skal få i meg drikke?

Skrevet

Ok sånn gikk det!

Det er visst veldig vanskelig å være tannlegeskrekk pasient her i Norge... Skulle nesten ikke tro det da så mange har denne skrekken!

På sosialhjelpen så var de kjempe hjelpsomme, men de kunne desverre ikke gjøre annet enn å ringe rundt til halve byen for meg og spørr etter lignende tannlege... Han var den eneste ene... Så da er alternativet Narkose... Og hvor dyrt er det liksom når ikke det offentlige dekker det døyt! (har søkt helt opp til Rikstrygdeverket)

På Narkose så er det et års ventetid... innen den tid er jeg dau av smerter... men uansett så takler jeg det rett og slett ikke på noen måte å skulle sette meg i stolen uten lystgass... har prøvd medisinering... og det funker rett og slett ikke uansett!!!

Jeg blir som en liten krakilsk unge i stolen (uansett hvordan jeg prøver å ikke bli det!Panikkangst) og må som oftest sendes på sykehuset i sykebil... og det er jo ikke videre morsomt... en dag legger de meg nok inn på Psyk pga tannlegeskrekken min;) hehe....

Så nå er det Byebye til alt som er kaldt, varmt, og lunket... Noen forslag om åssen jeg skal få i meg drikke?

Takk for at du svarte Mistera:o)

Hørtes ikke enkelt ut det der nei.

Nå blir det kanskje litt annerledes for jenta mi.

Hun er jo bare 9 år.

Tannbehandling blir jo da dekket men kanskje ikke narkose?

Og så bor vi jo på et annet sted enn deg så det med ventetid kan jo også være annerledes.

Det verste er jo at verken tannlege eller lege vil/kan hjelpe oss!

De sender oss bare hjem igjen og sier at "hun kommer nok krypende den dagen det gjør for vondt!"

Jeg blir så forb...!

Man kan da ikke behandle folk sånn? Noen må kunne gjøre ett eller annet!

Vi lever i et rikt land fyllt av folk med ellendige tenner,det hører jo ikke hjemme noensted!

Unnskyld utblåsningen Mistera:o)

Skrevet

Takk for at du svarte Mistera:o)

Hørtes ikke enkelt ut det der nei.

Nå blir det kanskje litt annerledes for jenta mi.

Hun er jo bare 9 år.

Tannbehandling blir jo da dekket men kanskje ikke narkose?

Og så bor vi jo på et annet sted enn deg så det med ventetid kan jo også være annerledes.

Det verste er jo at verken tannlege eller lege vil/kan hjelpe oss!

De sender oss bare hjem igjen og sier at "hun kommer nok krypende den dagen det gjør for vondt!"

Jeg blir så forb...!

Man kan da ikke behandle folk sånn? Noen må kunne gjøre ett eller annet!

Vi lever i et rikt land fyllt av folk med ellendige tenner,det hører jo ikke hjemme noensted!

Unnskyld utblåsningen Mistera:o)

Blås ivei:)

Vet du, jeg har ropet og brølt i flere år... Har ikke blitt trodd, og dessuten så bare "blåser" de fleste tannleger over ordet, tannlegeskrekk!Og nå dag i voksen alder så lider jeg fortsatt av det. Jeg håper det blir bedre, men det gjør det ikke... Jeg var ikke redd tannlegen før jeg begynte hos den tannlegen som rett og slett torrturerte halve bygda.

Medisinering funker ikke, de må gi meg det samme som en alkoholiker eller narkoman med dillerium, de har sagt at de kan ikke gi meg mere fordi de da går over den grensen som er lov til å gi, og allikavell så får jeg panikk angst i stolen...

Jeg og blir forbanna, så sinnsykt forbanna... da det finnest hjelpemiddler for de som lider av det... det burde være et tilbud både til voksne og unger i alle kommuner, og prisene burde også være lavere, da det svir noe j.... i pengeboka for noe som er så nødvendig! Jeg har ikke lyst til å ende opp med gebiss som 35 åring... men går dette på den måten... så vet ikke jeg...

Vi får bare kjempe videre, og ikke minst du, siden datteren din er så ung... så kan det være håp om hun får den "rette" behandlingen, behndlingen hun får nå er ikke god nok på noen måte, og fortsetter det sånn så blir det bare værre og værre:(

:)

Skrevet

Ja, gjerne navn på tannlegen!! Har slitt med tannlegeskrekk i mange år, jeg og, og er nå inne på tanken om å begynne å gjøre noe med det..

Ivar Sundsbø på Torshov. Kjempegrei fyr. Driver også med healing for avslapning, men er ingen snåling som prakker det på deg. :-)

Skrevet

Bor i trøndelag:o)

Ah... I see. Tilbudet der er ihvertfall helt ok. Jeg fikk dratt ut et par visdomstenner der i narkose for noen år sida.

Skrevet

Ivar Sundsbø på Torshov. Kjempegrei fyr. Driver også med healing for avslapning, men er ingen snåling som prakker det på deg. :-)

Tusen takk skal du ha!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...