Gå til innhold

Katt eller ikke katt....??

Anbefalte innlegg

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Jeg flytter nå på landet til enebolig og går med tanker om å anskaffe katt. I huset er det hunder, små snille sådanne. Dersom jeg anskaffer katt skal den ha jobb som musefanger. Men nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skal anskaffe en katt. Kan noen komme med pluss og minussider med å ha en katt? Jeg har en ide om at en voksen kastrert hannkatt kan være det mest fornuftige... innspill?

Skrevet

Katter er flotte og koselige dyr.

Men hvis du anskaffer deg en voksen en, bør du forsikre deg om at han er vant med hunder fra før av. Ellers kan tilvenningen bli lang og vanskelig. Det er mye lettere å venne en kattunge til hunder.

Skrevet

En voksen kastrert katt er det koseligste man kan ha innenfor husets 4 vegger! Men jeg vet ikke om du skal stole på at den blir en god musefanger (de kan bli litt late)...men museskremmer fungerer den vel uansett som ;-)

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

En voksen kastrert katt er det koseligste man kan ha innenfor husets 4 vegger! Men jeg vet ikke om du skal stole på at den blir en god musefanger (de kan bli litt late)...men museskremmer fungerer den vel uansett som ;-)

Der jeg bor nå er det bortimot tyve katter i ymse aldre, og enda er det rotter i utedoen. Tror du katter skremmer mus da?

Gjest Hårball
Skrevet

Du sier at viss du skal ha katt så skal den ha jobb som musefanger. Ikke alle katter VIL fange mus. Er du ikke sikker på grunnene til at du vil ha katt, så avstå. Det er ikke en teddybamse du kan kaste bort etter bruk, eller tro den klarer seg fint selv med en selvfanget musestek en gang iblandt..

skorpionfisken
Skrevet

Det er nesten kriminelt å bo på landet uten å ha minst en hund og minst en katt.

Hvorfor skal man ellers bo på landet om man ikke har dyr? Dyra har det jo sååå godt på landet i den frie natur. Du redder en katt fra en trasig bytilværelse ved å skaffe deg en....

Nei spøk til side.

Katter er flotte dyr, og de fleste elsker å fange mus (og fugler og andre småkryp). Men det er vanskelig å venne en voksen katt til hunder. Da bør det i allefall være en ung fleksibel katt. Ikke en gammel mons som vil være uhyre skeptisk. Vær klar over at katta er det farlige dyret her. Mang en hund har blitt alvorlig skadet i møte med sylskarpe katteklør.

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Du sier at viss du skal ha katt så skal den ha jobb som musefanger. Ikke alle katter VIL fange mus. Er du ikke sikker på grunnene til at du vil ha katt, så avstå. Det er ikke en teddybamse du kan kaste bort etter bruk, eller tro den klarer seg fint selv med en selvfanget musestek en gang iblandt..

Grunnen til at jeg tenker på å anskaffe katt, er at jeg håper den fanger mus. Dersom den ikke gjør det, så får den være til pryd og kos.

Skrevet

Det er nesten kriminelt å bo på landet uten å ha minst en hund og minst en katt.

Hvorfor skal man ellers bo på landet om man ikke har dyr? Dyra har det jo sååå godt på landet i den frie natur. Du redder en katt fra en trasig bytilværelse ved å skaffe deg en....

Nei spøk til side.

Katter er flotte dyr, og de fleste elsker å fange mus (og fugler og andre småkryp). Men det er vanskelig å venne en voksen katt til hunder. Da bør det i allefall være en ung fleksibel katt. Ikke en gammel mons som vil være uhyre skeptisk. Vær klar over at katta er det farlige dyret her. Mang en hund har blitt alvorlig skadet i møte med sylskarpe katteklør.

Jepp,min hund også.Han er i dag blind på det ene øyet etter at katta vår føyk i synet på ham når han var en liten valp.

Skrevet

Hør med dyrebeskyttelsen om de har en hundevant, musefangende sterilisert/kastrert katt til deg!

Det er utrolig mange katter som trenger nye gode hjem, kan du tilby det så hvorfor ikke...

Har du noen som kan stikke innom og mate den når du er på ferie? Slike ting bør en vite på forhånd.

Skrevet

Der jeg bor nå er det bortimot tyve katter i ymse aldre, og enda er det rotter i utedoen. Tror du katter skremmer mus da?

Vel, jeg håper jo... Trodde vi ville hatt flere mus hvis ikke vi hadde katt, men det kan jo være en illusjon ;-) Uansett,- katten er intet annet enn en velsignelse...

Skrevet

Nei spøk til side.

"Men det er vanskelig å venne en voksen katt til hunder."

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har hatt både unge og voksne katter, hann og hun, som har vent seg til hund(er) etterhvert. Hvor begeistret de blir for hunden(e) varierer selvsagt, men det lar seg som regel gjøre å ha de sammen uten problemer.

"........................."

Skrevet

Ååå du bare MÅ få deg en katt:)

Hvorfor? Jo fordi; de er meget generøse og kosete...

de er flinke til å fange og spise mus...

de er hengivne og absolutt til å stole på!

Kan du ikke ta deg en titt inn på sidene til Dyrebeskyttelsen, der har de mange voksne kastrerte hannkatter som søker et koselig hjem:)

Skrevet

Ååå du bare MÅ få deg en katt:)

Hvorfor? Jo fordi; de er meget generøse og kosete...

de er flinke til å fange og spise mus...

de er hengivne og absolutt til å stole på!

Kan du ikke ta deg en titt inn på sidene til Dyrebeskyttelsen, der har de mange voksne kastrerte hannkatter som søker et koselig hjem:)

Stole på?

Ehh.... Jeg tror ikke du har truffet min. Det eneste man kan stole på når det gjelder han, er at han dukker opp hvis noen sier 'fisk'.

Skrevet

Stole på?

Ehh.... Jeg tror ikke du har truffet min. Det eneste man kan stole på når det gjelder han, er at han dukker opp hvis noen sier 'fisk'.

Veeel... de blir hva du gjør dem til er min erfaring, har hatt katter som har komt til meg ville, og uten sjanse til å kunne stole på mennesker i det heletatt... Men alltid har jeg klart å fått dem vennlige og kosete, det er alt hva man gjør det til!

Har ennå ikke hatt eller tatt meg av en katt som har vært meg helt hengiven! Ok da, foruten de hevngjerrige handlingene de noengang kan utføre når de merker at du skal være borte fra de... Men da er det bare fordi de vet at jeg skal bort (kofferter, pakking osv de merker det) og de viser det samme når jeg kommer hjem, fordi de er "skuffet" over meg, men når halve dagen er gått så er de like kosete og greie som før!

Men jeg er gla jeg ikke deler din erfaring...

Skrevet

Mine erfaringer med katt er at det er et veldig koselig dyr som kan gjøre meget nytte for seg på musefronten...

men jeg liker ikke å ha kattene inne slik at mine er utekatter.

De har dog gode muligheter for ly for vær og vind.

Markeringer og katteavføring er irriterende...noen katter gjemmer seg nemmelig ikke så altfor langt bort når de skal gjøre sitt fornødne.

Nobobeista kommer og lager til et jedrande liv i ny og ne...med de hesligste lyder du kan tenke deg...

Koselig når pusen kommer mjauende til deg når du kommer ut...og irriterende når du ikke kan gå fra grillbordet i to sek.i fare for at kotletten skal forsvinne...

Noe plus og noe minus...men mus og rotter tar de nå kverken på iallefall...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...