Gå til innhold

Akronymer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det der det er naturlig, men ikke hele tida. Sier de sånn som jeg hører andre sier de.

Skrevet

Hva slags spørsmål er det egentlig? Bare for å skryte av at du har lært et nytt ord?

Skrevet

Finnes det folk som IKKE gjør det?

Jeg tror aldri jeg har sett et menneske konsekvent skrive "Norsk Rikskringkasting" og "brystholder" i stedet for NRK og BH..

Skrevet

Er det ikke særdeles pussig dersom man ikke bruker noen akronymer?

Skrevet

Finnes det folk som IKKE gjør det?

Jeg tror aldri jeg har sett et menneske konsekvent skrive "Norsk Rikskringkasting" og "brystholder" i stedet for NRK og BH..

NRK er ikke et akronym før du sier "nrk"... De fleste sier enn-ær-kå.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

nnnnrkk, nnnrkk, nnnrkk!

detta va'kke lett, nei :)

Skrevet

Det er litt varierende definisjoner på akronym. Ifølge den ene definisjonen er et akronym en sammenstilling av initialer (i motsetning til forkortelse som er sammendrag av flere bokstaver i samme ord). Ifølge en annen definisjon må akronymet også kunne uttales som et ord for å kalle det et akronym.

Jeg ser bokmålsordboken på nett bruker den siste definisjonen. Spesifikasjonen jeg bruker mest i forbindelse med arbeidet mitt (http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-ACRONYM) bruker den første definisjonen, derfor er det den som er mest nærliggende for meg.

Skrevet

Det er litt varierende definisjoner på akronym. Ifølge den ene definisjonen er et akronym en sammenstilling av initialer (i motsetning til forkortelse som er sammendrag av flere bokstaver i samme ord). Ifølge en annen definisjon må akronymet også kunne uttales som et ord for å kalle det et akronym.

Jeg ser bokmålsordboken på nett bruker den siste definisjonen. Spesifikasjonen jeg bruker mest i forbindelse med arbeidet mitt (http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#edef-ACRONYM) bruker den første definisjonen, derfor er det den som er mest nærliggende for meg.

Men vi kan være enige om at det uansett var et dumt spørsmål?

Skrevet

Men vi kan være enige om at det uansett var et dumt spørsmål?

Det finnes ikke dumme spørsmål,er det visst noe som heter.. men jeg vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det :)

Skrevet

Ja, det gjør jeg sikkert, selv om jeg ikke forstod ordet. Jeg sier og skriver NRK, HSD o.s.v.

Innlegget minner meg om en kontorleder vi hadde. Hun hadde lært et nytt ord, sendte rundt et skriv til alle i bedriften, og ingen forstod noe. Jeg tror ordet hennes var tesaurus. Hun burde jo startet skrivet med en definisjon først, så flere hundre personer slapp bruke tid på det.

Skrevet

Ja, det gjør jeg sikkert, selv om jeg ikke forstod ordet. Jeg sier og skriver NRK, HSD o.s.v.

Innlegget minner meg om en kontorleder vi hadde. Hun hadde lært et nytt ord, sendte rundt et skriv til alle i bedriften, og ingen forstod noe. Jeg tror ordet hennes var tesaurus. Hun burde jo startet skrivet med en definisjon først, så flere hundre personer slapp bruke tid på det.

Eller rett og slett brukt ordet "synonymordbok" i stedet for "tesaurus" :)

Skrevet

Eller rett og slett brukt ordet "synonymordbok" i stedet for "tesaurus" :)

Men hvorfor bruke så mange fremmedord når det finns så mange adekvate substitutter?

Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål,er det visst noe som heter.. men jeg vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det :)

"Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme mennesker"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...