Gå til innhold

Ved separasjon med to barn

Anbefalte innlegg

Gjest Separatina
Skrevet

Dersom jeg og mannen separeres, jeg flytter ut, og vi har delt foreldreomsorg for to barn, hvordan blir stønader og bidrag fordelt, og hva kan man få?

Mannen har en godt betalt jobb, jeg en middels betalt jobb. Barna i barnehage.

skorpionfisken
Skrevet

Delt foreldreansvar og delt foreldreomsorg er to forskjellige ting. Man har oftest delt foreldreansvar, selv om den ene har hovedomsorgen for ett eller begge barna.

Dersom dere har delt foreldreomsorg slik at barna er 50% hos hver får dere ikke ekstra barnetrygd, skatteklasse II annethvert år, og ikke bidrag. Det vil si, hvis han tjener bra mye mer enn deg så får du muligens bittelitt bidrag. Gå inn på trygdeetaten.no, der finner du en bidragskalkulator.

Dersom dere derimot har hvert sitt barn, som besøker hverandre så stiller saken seg noe annerledes. Den som har hovedomsorgen for barnet må ha det 60% og besøksforelderen 40%. (I praksis er det ingen som sjekker disse prosentene) Barna registreres med hver sin adresse i folkeregisteret. Da får begge foreldrene skatteklasse II, begge får en ekstra barnetrygd i tilegg til den ene de får for det barnet de har. Man får støtte til barnehage eller SFO for barn opp til og med 4. klasse.

I tilegg kan den som tjener minst (eller begge om begge tjener lite) og som har omsorg for det yngste barnet (Barn under 8 år) få overgangsstønad og stønad til utdannelse.

Se trygdeetaten.no, det er mulig jeg har glemt noe. Der er også satsene for overgangsstønad og støtte til barnetilsyn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...