Gå til innhold

Kan du Pinnacle?

Gjest ivrig men nybegynner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt filmredigeringsprogrammet Pinnacle Studio 9. Men jeg syns manualen ikke alltid er forståelig.

Kan noen fortelle meg:

1) Hvordan kan jeg fjerne lyden (ha stillhet istedenfor stemmer) bare enkelte steder på en film? Jeg har forsøkt å lage små kutt av filmen og legge inn "mute" på den, men da blir hele filmen taus.

2) Lurer også på om man bør han samme overganger mellom bildene gjennom hele filmen, - blir det for rotete å ha for mange ulike typer overganger?

Skrevet

1. Hvis du velger 'Timeline view' i nederste del av skjermbildet vil du se lydsporet under bildet. I lydsporvisningen er det en blå linje litt over midten. Trekk linjen helt ned med musen for å dempe lyden. Trekk opp igjen linjen for å skru opp igjen lyden. Du må legge til to punkt på linjen for hver dempning eller økning i lydstyrken. Prøv litt så ser du fort hvordan det virker.

2. Se på TV. Det enkleste er ofte det beste.

Skrevet

1. Hvis du velger 'Timeline view' i nederste del av skjermbildet vil du se lydsporet under bildet. I lydsporvisningen er det en blå linje litt over midten. Trekk linjen helt ned med musen for å dempe lyden. Trekk opp igjen linjen for å skru opp igjen lyden. Du må legge til to punkt på linjen for hver dempning eller økning i lydstyrken. Prøv litt så ser du fort hvordan det virker.

2. Se på TV. Det enkleste er ofte det beste.

Takk for svar - problemet er at jeg får ikke dratt i den blå streken. Plutselig en gang klarte jeg det, men vet ikke hva jeg trykket på for å få det til. Når jeg ellers er på timeline, og har lyd-feltet aktivt, så skjer det likevel ingenting når jeg prøver dra i lydlinjen...

Har også gått inn på der man kan bevege volumet osv (det er tre spaker å dra i der), men da endres det på hele filmkuttet, og det ønsker jeg ikke.

Hva gjør jeg feil?

Skrevet

Takk for svar - problemet er at jeg får ikke dratt i den blå streken. Plutselig en gang klarte jeg det, men vet ikke hva jeg trykket på for å få det til. Når jeg ellers er på timeline, og har lyd-feltet aktivt, så skjer det likevel ingenting når jeg prøver dra i lydlinjen...

Har også gått inn på der man kan bevege volumet osv (det er tre spaker å dra i der), men da endres det på hele filmkuttet, og det ønsker jeg ikke.

Hva gjør jeg feil?

Når du beveger markøren over den blå linjen linjen skal markøren bytte til en liten blå pil og en høyttaler. Klikk og hold venstre musknapp. Da skal du kunne endre lydnivået ved å trekke linjen til ønsket nivå.

Skrevet

Når du beveger markøren over den blå linjen linjen skal markøren bytte til en liten blå pil og en høyttaler. Klikk og hold venstre musknapp. Da skal du kunne endre lydnivået ved å trekke linjen til ønsket nivå.

Tusen takk, nå fikk jeg det til! Jeg skjønte også av meg selv at når pilen blir lyseblå, er den ved en av markeringene.

Men jeg får ikke alltid til å lage en markering, merkelig nok, selv om jeg trykker flere ganger....

Men mitt viktigste spørsmål nå er: Hvordan i huleste får jeg kopiert inn den redigerte biten (som også er noe forkortet) i den opprinnelige filmen?

Skrevet

Tusen takk, nå fikk jeg det til! Jeg skjønte også av meg selv at når pilen blir lyseblå, er den ved en av markeringene.

Men jeg får ikke alltid til å lage en markering, merkelig nok, selv om jeg trykker flere ganger....

Men mitt viktigste spørsmål nå er: Hvordan i huleste får jeg kopiert inn den redigerte biten (som også er noe forkortet) i den opprinnelige filmen?

Det blir ikke noen markering før du trekker i linjen.

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener. Filmen du lager befinner seg i nederste del av programvinduet. Alt som skal være med må trekkes ned dit. Når du er klar til å lage filmen velger du fanen 'Make Movie' (etter at du har lagret prosjektet). Velg ønsket lagringsmåte på menyknappene til venstre og klikk på den grønne knappen.

Skrevet

Å ja, nå skjønner jeg! Jeg trodde jeg kunne putte den redigerte biten tilbake inn i originalen igjen (i øvre halvdel av skjermen), hvis jeg feks bare skal redigere noen få deler av filmen. Men nå skjønner jeg at det ikke er slik det foregår.

Hjertelig tusen takk for all hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...