Gå til innhold

Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi folk flest ikke tenker over at leverpostei er laget av nettopp lever. Leverpostei er liksom bare et innarbeidet navn på et pålegg som vi fra barndommen er vant med og ikke tenker på opprinnelsen av.

Men når en tenker på at det er levera som samler all dritten i kroppen...

Jeg tenker også slik. Tror ikke jeg har spist leverpostei på 20 år, og heller ikke lever. Lever er jo et renseorgan på lik linje med nyrer, og tungmetaller og andre lite delikate ting blir jo samlet i lever. Jeg syns både lever og leverpostei er pyton.

Skrevet

leverpostei er godt. Mammas leverkaker med mye løk er kjempegode. All annen form for lever smaker pyton. Merkelig.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Nei, det er det ikke. Ingen av delene.

Hva med leverpizza? Det husker jeg jeg fikk i militæret. Sjelden følt meg mer snytt. Det så jo ut som biffpizza!

ææææææææææææææ.... ~~leverpizza~~.... Uu¤¤%%#&%###uuur#gggggg

Skrevet

jeg liker ikke leverpostei.. en slem slem storesøster fortalte meg da jeg var liten hva det er laget av.. det var slutten på min leverpostei-spiser-kariære..

samme går for kaviar.. eller fiskeegg som jeg fikk det forklart...

lekkert..

Mannen min sier at rogn og kaviar er fiske_aborter_

Skrevet

Jeg liker lever, men ikke leverpostei :)

Jeg også. Kan evt. spise litt grovere leverpostei, f.eks. sånn dansk - men ikke de gule boksene o.l. Det har bl.a. med stanken å gjøre.

Skrevet

Mannen min sier at rogn og kaviar er fiske_aborter_

Nei, det er det ikke. Rogna blir ikke befruktet før den kommer UT av torsken, og kommer i kontakt med melken til torskehannen. Rogna er skåret ut av torskehunnens mage (ikke spesielt hyggelig, skrevet sånn), og er dermed ikke befrukta.

Så det er ikke "verre" å spise rogn enn hønseegg (som jo heller ikke er befrukta - dersom ikke høna har vært klukk og i kontakt med hane. Nå slipper man jo å ta livet av høna for å få tak i eggene, da...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg også. Kan evt. spise litt grovere leverpostei, f.eks. sånn dansk - men ikke de gule boksene o.l. Det har bl.a. med stanken å gjøre.

liker du også dansk 'lun leverpostei'? Jeg synes den er litt kvalmende...

Skrevet

Nei, det er det ikke. Rogna blir ikke befruktet før den kommer UT av torsken, og kommer i kontakt med melken til torskehannen. Rogna er skåret ut av torskehunnens mage (ikke spesielt hyggelig, skrevet sånn), og er dermed ikke befrukta.

Så det er ikke "verre" å spise rogn enn hønseegg (som jo heller ikke er befrukta - dersom ikke høna har vært klukk og i kontakt med hane. Nå slipper man jo å ta livet av høna for å få tak i eggene, da...

befruktet eller ikke, jeg synes det er skummelt:)

Skrevet

Jeg liker rogn, og jeg vet hvordan fisk formerer seg. Tar ham altså så ikke alvorlig.

Han vet det egentlig selv også. Vi er belemret med et feriested på kysten like sør for ditt fylke, så vi tror ikke på firkantfisken :-)

Det sier bare litt om hva man påberoper seg for å slippe å spise mat man ikke liker.

Mmm, nå fikk jeg lyst på torskerogn...

Skrevet

Jeg liker rogn, og jeg vet hvordan fisk formerer seg. Tar ham altså så ikke alvorlig.

Han vet det egentlig selv også. Vi er belemret med et feriested på kysten like sør for ditt fylke, så vi tror ikke på firkantfisken :-)

Det sier bare litt om hva man påberoper seg for å slippe å spise mat man ikke liker.

Samme her, torskerogn er jo så godt. Nam. :)

Skrevet

Åhhh, som jeg gleder meg til februar - skikkelig mølje med nytrukket skrei og rogn.. Sikle...

Skrevet

liker du også dansk 'lun leverpostei'? Jeg synes den er litt kvalmende...

Jeg har spist smørbrød med stekt bacon og dansk leverpostei. Tror det kalles "dyrlegens nattmat". Det går bra, men det skal ikke være _masse_ leverpostei på.

Sånn grov Kronborg-leverpostei eller hva det heter, får jeg ned. Men ikke sånn lys, finmalt.

Skrevet

Duh! Fordi leverpostei inneholder _veldig_ mye mer enn bare lever.

Skrevet

ææææææææææææææ.... ~~leverpizza~~.... Uu¤¤%%#&%###uuur#gggggg

Nemlig. Vi var også innom lungemospizza. Det var lynsjestemning flere dager etterpå.

Skrevet

Jeg trodde et øyeblikk at du spurte om årsaken til at døde mennesker liker leverpostei.

:o)

Jeg spiser leverpostei og torskelever.

Hilsen

Skrevet

Fordi leverposteien er mildare i smaken, den inneheld jo mange andre ting også. I tillegg er som regel leverpostei laga hovudsakleg av svinelever, som er mildare i smaken enn storfelever, som er det ein kjøper når ein skal ha lever til middag.

Sjø.

Skrevet

Kan bare svare for meg selv. Leverpostei er godt, nemlig. Og lever er pyton.

Ja så enkelt kan ein jo seie det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...