Gå til innhold

Nyansatt, redusere stillingen - har jeg krav på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker jobber. Jeg vil ha en 70-80% stilling, men de stillingene som er aktuelle for meg er stort sett 100% i offentlig sektor. Kan jeg ta i mot en slik stilling og si etter en måned at jeg vil redusere den til 80%? Har jeg rett/krav på det? Jeg har ett barn på 1,5 år og er gift.

Gjest labbetussa
Skrevet

Klart du kam spørre om å få redusere stillingen etter du er ansatt.Noe annet er om de svarer ja på spørsmålet.....

Skrevet

Klart du kam spørre om å få redusere stillingen etter du er ansatt.Noe annet er om de svarer ja på spørsmålet.....

Så det er ikke noe jeg har krav på?

Skrevet

Når du har barn under 10 år (?) har du rett til redusert arbeidstid (uten lønn) dersom det ikke medfører ekstra ulempe for arbeidsgiver. Står i arbeidsmiljøloven, husker ikke hvilken paragraf.

Skrevet

Det blir vel et avveiings spørsmål, fordi du har rett på det om det ikke medfører særskilte ulemper for arb. giveren mener jeg. Og ettersom de søker etter 100% stilling så er det vel det de trenger da. Kan du ikke spørre om det er muligå få en redusert stilling da? Før du takker ja.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis arbeidsgiver søker etter noen i full stilling kan det jo tenkes at de kan vise til vesentlig ulempe ved å la deg gå ned i stilling. Da er de i sin fulle rett til å si nei.

Gjest livets realiteter
Skrevet

Her er mitt råd (etter hva jeg har hørt fra flere i samme situasjon): Søk 100 % jobber, og IKKE nevn at du ønsker redusert stilling før du har fått jobben!!! Ellers blir du gående arbeidsløs.

Når du har fått jobben, kan du si at du "i ettertid har kommet til" at du for barnets skyld,eller av helsemessige årsaker el.lign, trenger en periode å jobbe redusert.

Gjest labbetussa
Skrevet

Nei du kan nok ikke kreve det, men ønske er jo lov.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...