Gå til innhold

Polycystisk ovarialsyndrom (PCO)


Gjest lu

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite at jeg har PCO da jeg var 19 år. Mitt eneste symptom på den tiden var at jeg hadde uregelmessig menstruasjon. Dessuten hadde jeg ofte en brunaktig utflod mellom blødningene.

Siden den gang har jeg gått på p-piller, og har derfor ikke merket noe til dette symptomet. Jeg er nå 29 år. For en tid siden leste jeg en artikkel om PCO, der det sto om en kvinne som hadde fått symptomer på PCO (vektøkning, uønsket hårvekst) først etter at hun sluttet med p-piller. Er dette vanlig?

Er det større sjanse for å bli gravid når man har små symptomer enn store symptomer?

Håper på svar, da denne artikkelen gjorde meg engstelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til lu

P-piller er en behandling for PCO. Den aktuelle kvinne har sannsynligvis hatt PCO mens hun brukte p-pille, men har ikke merket til det da hun jo har vært under behandling, selv om det var av en annen grunn at hun begynte med p-pille. P-pille kan skjule mye som kan utvikle seg mens man bruker pillen, og først når man slutter kommer det frem i dagen. P-pillen får da urettmessig skyld for at det er skjedd et eller annet. Skjønner du? Det som reduserer mulighet for graviditet mest ved PCO, er overvekt. I mange tilfeller får man til graviditet med Pergotime/Clomivid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til lu

P-piller er en behandling for PCO. Den aktuelle kvinne har sannsynligvis hatt PCO mens hun brukte p-pille, men har ikke merket til det da hun jo har vært under behandling, selv om det var av en annen grunn at hun begynte med p-pille. P-pille kan skjule mye som kan utvikle seg mens man bruker pillen, og først når man slutter kommer det frem i dagen. P-pillen får da urettmessig skyld for at det er skjedd et eller annet. Skjønner du? Det som reduserer mulighet for graviditet mest ved PCO, er overvekt. I mange tilfeller får man til graviditet med Pergotime/Clomivid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til lu

P-piller er en behandling for PCO. Den aktuelle kvinne har sannsynligvis hatt PCO mens hun brukte p-pille, men har ikke merket til det da hun jo har vært under behandling, selv om det var av en annen grunn at hun begynte med p-pille. P-pille kan skjule mye som kan utvikle seg mens man bruker pillen, og først når man slutter kommer det frem i dagen. P-pillen får da urettmessig skyld for at det er skjedd et eller annet. Skjønner du? Det som reduserer mulighet for graviditet mest ved PCO, er overvekt. I mange tilfeller får man til graviditet med Pergotime/Clomivid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hvis det viser seg at jeg får symptomer som hårvekst, overvekt etc. når jeg slutter med p-piller, vil symptomene forsvinne om jeg begynner med p-piller igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Moen, gynekolog

Hvis det viser seg at jeg får symptomer som hårvekst, overvekt etc. når jeg slutter med p-piller, vil symptomene forsvinne om jeg begynner med p-piller igjen?

Hvis p-pille har holdt symptomene borte, er det grunn til å tro at de vil gjøre det igjen. Diane er å foretrekke.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...