Gå til innhold

RAM

Gjest dataquis

Anbefalte innlegg

Gjest dataquis
Skrevet

Hei

jeg kjøpte en pc. som skulle være på 1024 MB RAM.

Når jeg fikk den står det 2 x 512, Hva betyr det, er det 2 RAM brikker eller hvordan er det dette er.

Costa1365380367
Skrevet

Det betyr at du har fått 2 brikker på 512MB hver, totalt 1024MB.

Er vanlig at et hovedkort har plass til 3 ram-brikker.

Det mest optimale ville vært 1 brikke på 1024MB, sånn rent hastighetsmessig, selv om det er "marginalt".

Det er sikkert prisen som gjorde at du fikk 2 små fremfor 1 stor. Ikke noe galt i det såfremt du ikke spesifiserte annerledes.

Gjest dataquis
Skrevet

Det mest optimale ville vært 1 brikke på 1024MB, sånn rent hastighetsmessig, selv om det er "marginalt".

Det er sikkert prisen som gjorde at du fikk 2 små fremfor 1 stor. Ikke noe galt i det såfremt du ikke spesifiserte annerledes.

Takk :-)

Skrevet

Litt flisespikking:

2x512Mb vil være raskere enn 1x1024Mb hvis 'north-bridge' bruker 'dual channel' modus og brikkene står i bank 1 og 3.

Costa1365380367
Skrevet

Litt flisespikking:

2x512Mb vil være raskere enn 1x1024Mb hvis 'north-bridge' bruker 'dual channel' modus og brikkene står i bank 1 og 3.

Mulig det, mitt hovedkort støtter ikke ’dual channel’, så jeg har ikke fått testet ut den featuren.

Men da må man vel ha ram som støtter ’dual channel’?

Samt plassere brikkene ”ulogisk” og enable ’dual channel’ i bios.

Skrevet

Mulig det, mitt hovedkort støtter ikke ’dual channel’, så jeg har ikke fått testet ut den featuren.

Men da må man vel ha ram som støtter ’dual channel’?

Samt plassere brikkene ”ulogisk” og enable ’dual channel’ i bios.

Både Via og Nvidia har chipset som støtter dual channel, sannsynligvis Amd og Intel også. For at det skal virke er det nok med to like brikker rett plassert. (Jeg leste akkurat et sted at det har kommet chipset som støtter dual channel modus med ulike brikker). Setting i BIOS er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke har tilgang til maskiner som støtter dual channel.

Dual channel modus gir en teoretisk dobling av båndbredden, men i praksis sannsynligvis ikke mer enn rundt 30%.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...