Gå til innhold

Nordnorsk standard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida det er ikke "ka farsken, eller ka du trur"

derimot er "no må du ikkje vase mannskit"

Men om mannskit e mannskit det må nesten tigertrollet svare på.

Skrevet

"Ka farsken" er et uttrykk jeg - i mine 31 år i Nord Norge hittill ALDRI har hørt ytret av nordlendinger.

Hva er det som er uklart med å "vas mainnskit" (prate skitprat/tull)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

"Ka farsken" er et uttrykk jeg - i mine 31 år i Nord Norge hittill ALDRI har hørt ytret av nordlendinger.

Hva er det som er uklart med å "vas mainnskit" (prate skitprat/tull)

prate = vase?? På nynorsk?

Skrevet

Å vase på NORDnorsk betyr å prate tull, eller å snakke usammenhengende, rotete.

Skrevet

*takk*

Skrevet

Der jeg kommer fra (nordre Nordland) er å vas' det samme som å prate tull. Tøvprat og vasprat er det samme. Er muligens variasjoner over betydningen andre steder, ikke vet jeg.)

Uttrykket som jilla sier er standard for Nord-Norge har jeg faktisk aldri hørt, i alle fall ikke lagt merke til.

Ka farsken er vel helst noe enkelte nordlenninger sier på tull rett og slett fordi de vet at østlenninger forventer det og tror det er et vanlig uttrykk. :-D (Omtrent som når en fra Hammerfest satt på et utested i Oslo og sa "Sist æ va nordaførr så vart æ så oppstressa av alle isbjørnan som går laus i gatan at du ana ikkje..."

Skrevet

Nynorsk?!

"........................"

Skrevet

Nynorsk?!

"........................"

jadda, det var en glipp, à la trykkleif :)

Skrevet

jadda, det var en glipp, à la trykkleif :)

Ok - måtte bare spørre :-)

Det er uforståelig vanlig at folk ser en eller annen sammmenheng mellom nordnorsk og nynorsk. Man kan vel ikke annet enn å skylde på det ikke-eksisterende dialekt/språk-øret til østlendinger :-)

"......................."

Skrevet

Ok - måtte bare spørre :-)

Det er uforståelig vanlig at folk ser en eller annen sammmenheng mellom nordnorsk og nynorsk. Man kan vel ikke annet enn å skylde på det ikke-eksisterende dialekt/språk-øret til østlendinger :-)

"......................."

nei, det er ikke det. Det er at da vi var barn en gang for lenge siden, trodde vi at de snakket nynorsk i nordnorge. Men det var før vi fikk alle mulige dialekter på tv og sånn.

Så desså!

Ellers er det jo svært mange varianter av nordnorsk, da - iallfall for en stakkars søring ;)

Skrevet

nei, det er ikke det. Det er at da vi var barn en gang for lenge siden, trodde vi at de snakket nynorsk i nordnorge. Men det var før vi fikk alle mulige dialekter på tv og sånn.

Så desså!

Ellers er det jo svært mange varianter av nordnorsk, da - iallfall for en stakkars søring ;)

Nåja...barn for ikke så veldig lenge siden var ikke særlig klokere de heller, nødvendigvis :-)

"Ellers er det jo svært mange varianter av nordnorsk, da - iallfall for en stakkars søring"

Tja...det er et stort land, vet du. Nordnorge, altså :-)

"........................."

Skrevet

Nåja...barn for ikke så veldig lenge siden var ikke særlig klokere de heller, nødvendigvis :-)

"Ellers er det jo svært mange varianter av nordnorsk, da - iallfall for en stakkars søring"

Tja...det er et stort land, vet du. Nordnorge, altså :-)

"........................."

det er laaaaaangt iallfall ;)

skorpionfisken
Skrevet

Nordnorge e nu stort da.

Æ sir aldri at folk ikkje må vase mannskjit...

Æ sir at dæm har å ti still å slutte å mase. Sånt tøvprat vil æ ikkje høre på....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...