Gå til innhold

Ingen krav til barneprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange fine barneprogram men også noen som virker litt ugjennomtenkte. I går var det om fisking med hov fra en brygge. Fireåringen min vil ofte gjøre det samme som han ser, drefor ble jeg redd for at dette programmet skulle sette ham på ideen.. I dag har jeg vært ekstra bekymret for at han skal gå til bekkenet som ikke er så langt i fra oss. Har en syk baby også så jeg kan jo ikke være ute hele tiden å passe på. Han har fått streng beskjed om at han ikke skal gå der men man kan vel ikke alltid stole på dem.

Ellers reagerer jeg også veldig på barneprogram som bruker nedlatende ord om andre. Jammen ikke rart at barne erter og plager hverandre når de ser på slikt. Jeg synes det skulle vært mye strengere krav til barneprogram. Eller hva merer andre?

Skrevet

Synes ikke det der høres så ugjennomtenkt ut egentlig. Da er det verre med et av programmene om Gnottene som gikk i fjor (?). En av gnottene besvimte og for å vekke den tok en av de andre og dro til den i hodet! Lurt...

Skrevet

Hvis man ikke skal ha med slike ting som fisking med hov fra brygge så er det ganske mye man må sensurere ut fra barneprogrammene. Kanskje best å da benytte seg av video, slik at du kan ha sett programmene først?

Ellers så er det jo fint å snakke med barna om det man ser/leser, for jeg har jo også funnet eksempler som gjerne kunne vært annerledes. For eksempel i et Josefine-blad, hvor Sofus stuper ut i vannet uten å ha sjekket, og får en skikkelig kul i hodet fordi det var så grunt vann. Vi har snakket om at dette var bare i tegneserienes verden, og at "på or'ntlig" så er ikke dette så lurt.

Nå er min unge mer enn 4 år, så han er nok mer mottakelig for den slags samtaler. Men da han var 4 var det jo helt utenkelig å la ham være ute alene og leke, og i særdeleshet hvis det er en bekk i nærheten.

Skrevet

Hvis man ikke skal ha med slike ting som fisking med hov fra brygge så er det ganske mye man må sensurere ut fra barneprogrammene. Kanskje best å da benytte seg av video, slik at du kan ha sett programmene først?

Ellers så er det jo fint å snakke med barna om det man ser/leser, for jeg har jo også funnet eksempler som gjerne kunne vært annerledes. For eksempel i et Josefine-blad, hvor Sofus stuper ut i vannet uten å ha sjekket, og får en skikkelig kul i hodet fordi det var så grunt vann. Vi har snakket om at dette var bare i tegneserienes verden, og at "på or'ntlig" så er ikke dette så lurt.

Nå er min unge mer enn 4 år, så han er nok mer mottakelig for den slags samtaler. Men da han var 4 var det jo helt utenkelig å la ham være ute alene og leke, og i særdeleshet hvis det er en bekk i nærheten.

Når det gjelder nedlatende ordo.l. så synes jeg en av verstingene er "Thomas-toget". Der blir de irriterte på hverandre og kaller hverandre dumminger over en lav sko! ;-)

For ikke å snakke om kapt. Sabeltann, da, hvor tufs og idiot kommer ut som erter av en sekk....

Skrevet

Synes ikke det der høres så ugjennomtenkt ut egentlig. Da er det verre med et av programmene om Gnottene som gikk i fjor (?). En av gnottene besvimte og for å vekke den tok en av de andre og dro til den i hodet! Lurt...

*ha ha* jammen litt av en førstehjelpsopplæring, du!

Skrevet

Det er mange barn som har druknet og jeg synes det bør være unødvendig å sette de på ideer som kan føre til drukning.

Så lenge jeg hadde bare et barn kunne jeg passe på ham hele tiden, men nå som jeg har to er det mye vanskeligere. Kan ikke stnege fireåringe inne i sånn et flott vær heller. De må jo en gang få begynne å gå litt ute alene også og mange begynner jo i tre til fireårsalderen. Men jeg må innrømme at jeg ofte er redd for ham når han er ute, det er vel bare noe en må igjennom. Jeg ser at andre også bare slepper barna sine ut. Jeg hadde ord på meg for at jeg passet for mye på sønnen min så tror nok ikke jeg er den som passer for lite på akkuratt.

Skrevet

Jeg syns jevnt over at Barne-TV for tiden er veldig dårlig. Nå snakker jeg om NRK. De har jo haugevis av gode programmer som ble laget for noen år siden - hvorfor sender de ikke heller noen av dem omigjen, til glede for nye generasjoner barn, istedenfor å sende billig skvip fra utlandet?

Jeg synes absolutt det bør stilles kvalitetskrav til barneprogrammer!

Skrevet

Jeg synes at til syvende og sist er det vi foreldre som selv må ta ansvaret for hva barna får se på TV - og for å hjelpe dem å forstå det de ser.

Om ungene blir snakket med, lest for og generelt tatt godt vare på av oss, er det helt begrenset hvor mye problemer barne-TV på NRK kan føre til.

Selv om NRK har relativt milde og ufarlige programmer, vil det alltid være noen foreldre som ikke liker det de ser.

Skrevet

Det er mange barn som har druknet og jeg synes det bør være unødvendig å sette de på ideer som kan føre til drukning.

Så lenge jeg hadde bare et barn kunne jeg passe på ham hele tiden, men nå som jeg har to er det mye vanskeligere. Kan ikke stnege fireåringe inne i sånn et flott vær heller. De må jo en gang få begynne å gå litt ute alene også og mange begynner jo i tre til fireårsalderen. Men jeg må innrømme at jeg ofte er redd for ham når han er ute, det er vel bare noe en må igjennom. Jeg ser at andre også bare slepper barna sine ut. Jeg hadde ord på meg for at jeg passet for mye på sønnen min så tror nok ikke jeg er den som passer for lite på akkuratt.

Jeg kan ikke huske å ha sett et program med hovfisking fra brygge, men vi har hatt med barnet vår på krabbefiske fra brygge fra han var 3 år. Det har jeg sett på som en sunn og hyggelig sommerting. Så da er det vi selv som har "satt ham på ideen", da. :-)

Men det er selvsagt vår oppgave som foreldre å lære ham opp i å beferde seg trygt, og ikke minst å passe på til han er istand til å gjøre det.

Opphold på brygger er jo en helt vanlig ting, da, en helt normal, lovlig, moralsk ting å foreta seg! :-) Det er ikke som eksemplet til Lillemus med klasking for å vekke en som er besvimt! ;-)

Men selvsagt så kan opphold på brygger føre til ulykker, akkurat som opphold på badestranden kan gjøre det. Jeg synes ikke at brygge-eksemplet var noe fælt i det hele tatt. Dette er av de impulser som vi bare må forholde oss til at barna våre blir "utsatt" for.

Det hadde jo vært veldig lettvint hvis verden hadde vært slik at ens barn aldri hadde blitt utsatt for andre impulser enn dem foreldrene har godtatt, men hele tiden møter de jo andre oppfatninger, ser at andre barn har det annerledes etc. Og det er jo nettopp noe av utfordringen som forelder.

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha sett et program med hovfisking fra brygge, men vi har hatt med barnet vår på krabbefiske fra brygge fra han var 3 år. Det har jeg sett på som en sunn og hyggelig sommerting. Så da er det vi selv som har "satt ham på ideen", da. :-)

Men det er selvsagt vår oppgave som foreldre å lære ham opp i å beferde seg trygt, og ikke minst å passe på til han er istand til å gjøre det.

Opphold på brygger er jo en helt vanlig ting, da, en helt normal, lovlig, moralsk ting å foreta seg! :-) Det er ikke som eksemplet til Lillemus med klasking for å vekke en som er besvimt! ;-)

Men selvsagt så kan opphold på brygger føre til ulykker, akkurat som opphold på badestranden kan gjøre det. Jeg synes ikke at brygge-eksemplet var noe fælt i det hele tatt. Dette er av de impulser som vi bare må forholde oss til at barna våre blir "utsatt" for.

Det hadde jo vært veldig lettvint hvis verden hadde vært slik at ens barn aldri hadde blitt utsatt for andre impulser enn dem foreldrene har godtatt, men hele tiden møter de jo andre oppfatninger, ser at andre barn har det annerledes etc. Og det er jo nettopp noe av utfordringen som forelder.

Nemlig!

Skrevet

Er vel litt vanskelig det der...

Vi har jo så forskjellige unger alle, og hva som kan være helt ille for en kan være "blåbær" for en annen...

Husker ei bekjent som fikk måneders nattproblemer forde syv år gamle sønnen hennes ble redd av å se mummidalen...

Mine unger har aldri reagert på noe av det de har sett på barne tv.og de har heller ikke funnet på ting de har sett der eller ellers...

vi snakker jevnlig om tv,filmer, eventyr ol. og de er veldig klar over at noe er virklig og annet uvirkelig...er det noe de lurer på så spør de...

Uansett...banning/dårlig språkbruk ol.burde selvsakt ikke forekomme på barne tv.

Ei heller vold osv.

Men grensa er nok vanskelig å finne.

:)

Skrevet

Såvidt jeg husker var det ikke bare et lite klask den velmenende gnotten ga sin artsfrende, jeg lurer på om han ikke brukte hammer?!

Skrevet

Såvidt jeg husker var det ikke bare et lite klask den velmenende gnotten ga sin artsfrende, jeg lurer på om han ikke brukte hammer?!

Uff, enda verre!

Skrevet

Nemlig!

Vi har faktisk ødelagt for fremtidige frisørbesøk for en av sønnens venner!

(litt fornøyelig dette, da, og barnets foreldre tok det meget bra! *S*)

Poden har en kompis på besøk da det blir snakk om morgensdagens frisørtime. Poden snakker om at han ikke vil at det skal klippes kort i nakken, og jeg svarer at han da bare må fortelle frisøren hvordan han vil ha det.

Da bryter kompisen ut med overrasket mine:

"Går det an å bestemme selv hvordan man vil klippe seg, da?"

*LOL*

Skrevet

Jeg synes "Midt i planeten" er kjempebra. Faktisk et av de bedre barneprogrammene, lærerrikt også. Min snart fireåring koste seg da det ble fanget fisk i håv, og man kan da ikke relatere dette til at barn drukner? Barn i denne alderen skjønner vel at man kan fange fisk med en håv i et vann? Vi har i alle fall fanget masse fisk og ting og tang på stranda i år. Og hvis gutten min går bort i bekken og fisker, er det vel mitt ansvar, ikke barne-tvs?

Men enig i at noe barne-tv ikke er bra. Gnottene er skikkelig ekle, mye rare ord, og kalling.

mvh

Skrevet

Men så er ikke Gnottene akkurat det beste jeg har sett av barne-tv, nei. Jeg har fremdeles varige men etter en halvtimes prompe-episode :-(

Skrevet

Men så er ikke Gnottene akkurat det beste jeg har sett av barne-tv, nei. Jeg har fremdeles varige men etter en halvtimes prompe-episode :-(

*ha ha* den har jeg ikke sett, men er det så farlig om det tøyses litt med promp i barnetv, da?

En filmkommentar som poden synes er rasende festlig, er fra "sjørøverplaneten" hvor en person sier at han kan snakke flytende prompikansk!

Men det kan jo være annerledes hvis det blir store mengder av det, så klart!

Og er forøvrig helt enig i de generelle betraktningene av gnottene.

Skrevet

*ha ha* den har jeg ikke sett, men er det så farlig om det tøyses litt med promp i barnetv, da?

En filmkommentar som poden synes er rasende festlig, er fra "sjørøverplaneten" hvor en person sier at han kan snakke flytende prompikansk!

Men det kan jo være annerledes hvis det blir store mengder av det, så klart!

Og er forøvrig helt enig i de generelle betraktningene av gnottene.

Nei, da, det er ikke farlig, men det var det med _litt_, da.

En halv time er i det meste laget.

Skrevet

Jeg synes at til syvende og sist er det vi foreldre som selv må ta ansvaret for hva barna får se på TV - og for å hjelpe dem å forstå det de ser.

Om ungene blir snakket med, lest for og generelt tatt godt vare på av oss, er det helt begrenset hvor mye problemer barne-TV på NRK kan føre til.

Selv om NRK har relativt milde og ufarlige programmer, vil det alltid være noen foreldre som ikke liker det de ser.

Amen!

Her i huset har vi forresten ei 4-åring som har fått helt dilla på brødrene Dal. Har INGEN ide om hvordan hun oppdaget at det var underholdene, men hun så dvd'en på Posten og begynte å tigge om å vi kunne kjøpe "da-da-da-da-daaa" som hun kaller det. Så hun har jo tydeligvis sett det et eller annet sted før.

Og svake som vi er, så ga vi etter. Og nå synes vi også at det er kjekt å se barnetv ;-)

Selv om det overhode ikke er særlig pedagogisk og de gjør mange ting som vi håper Bella aldri gjentar... ;-)

Beste hilsen fra

Skrevet

Amen!

Her i huset har vi forresten ei 4-åring som har fått helt dilla på brødrene Dal. Har INGEN ide om hvordan hun oppdaget at det var underholdene, men hun så dvd'en på Posten og begynte å tigge om å vi kunne kjøpe "da-da-da-da-daaa" som hun kaller det. Så hun har jo tydeligvis sett det et eller annet sted før.

Og svake som vi er, så ga vi etter. Og nå synes vi også at det er kjekt å se barnetv ;-)

Selv om det overhode ikke er særlig pedagogisk og de gjør mange ting som vi håper Bella aldri gjentar... ;-)

Beste hilsen fra

Hehe, husker at jeg elsket Brødrene Dal da det gikk på TV. Jeg var vel sånn 6-7 år, og særlig "Hadeland" (med de som vinket) gjorde et uutslettelig inntrykk. At voksne mennesker kunne være så gøyale og tullete! ;o)

Guttungen (snart 4) her i huset elsker Tom & Jerry. Det er for øvrig en glede han deler med både foreldre og besteforeldre.

Han hyler av fryd når Tom får kanonkuler i hodet, blir flatklemt eller kræsjer i murvegger. Foreløpig ser det ikke ut til å ha påvirket ham til å prøve det samme selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...