Gå til innhold

Ingen krav til barneprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, husker at jeg elsket Brødrene Dal da det gikk på TV. Jeg var vel sånn 6-7 år, og særlig "Hadeland" (med de som vinket) gjorde et uutslettelig inntrykk. At voksne mennesker kunne være så gøyale og tullete! ;o)

Guttungen (snart 4) her i huset elsker Tom & Jerry. Det er for øvrig en glede han deler med både foreldre og besteforeldre.

Han hyler av fryd når Tom får kanonkuler i hodet, blir flatklemt eller kræsjer i murvegger. Foreløpig ser det ikke ut til å ha påvirket ham til å prøve det samme selv...

Ja Tom og Jerry er en annen favoritt her i huset. Blant store og små. Og tegneserievarianten leses på sengen :-)

Jeg er stor tilhenger av "barnetv" som også passer for voksne, så her ser vi lite på Nrk, for å si det slik...

Monsterbedriften, Istid og Flukten fra hønsegården har vi omtrent slitt ut.

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg synes at til syvende og sist er det vi foreldre som selv må ta ansvaret for hva barna får se på TV - og for å hjelpe dem å forstå det de ser.

Om ungene blir snakket med, lest for og generelt tatt godt vare på av oss, er det helt begrenset hvor mye problemer barne-TV på NRK kan føre til.

Selv om NRK har relativt milde og ufarlige programmer, vil det alltid være noen foreldre som ikke liker det de ser.

Enig med du.

Skrevet

*ha ha* den har jeg ikke sett, men er det så farlig om det tøyses litt med promp i barnetv, da?

En filmkommentar som poden synes er rasende festlig, er fra "sjørøverplaneten" hvor en person sier at han kan snakke flytende prompikansk!

Men det kan jo være annerledes hvis det blir store mengder av det, så klart!

Og er forøvrig helt enig i de generelle betraktningene av gnottene.

Joda, men det er forskjell på en liten snutt med prompehumor, og på en hel episode viet til promp!

Syns det var utrolig tåpelig, hele gnottegreia.

Skrevet

Enig i at det er mange Barne TV - program som er litt ugjennomtenkte, men hvilket program er det du mener oppfordrer til mobbing?

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha sett et program med hovfisking fra brygge, men vi har hatt med barnet vår på krabbefiske fra brygge fra han var 3 år. Det har jeg sett på som en sunn og hyggelig sommerting. Så da er det vi selv som har "satt ham på ideen", da. :-)

Men det er selvsagt vår oppgave som foreldre å lære ham opp i å beferde seg trygt, og ikke minst å passe på til han er istand til å gjøre det.

Opphold på brygger er jo en helt vanlig ting, da, en helt normal, lovlig, moralsk ting å foreta seg! :-) Det er ikke som eksemplet til Lillemus med klasking for å vekke en som er besvimt! ;-)

Men selvsagt så kan opphold på brygger føre til ulykker, akkurat som opphold på badestranden kan gjøre det. Jeg synes ikke at brygge-eksemplet var noe fælt i det hele tatt. Dette er av de impulser som vi bare må forholde oss til at barna våre blir "utsatt" for.

Det hadde jo vært veldig lettvint hvis verden hadde vært slik at ens barn aldri hadde blitt utsatt for andre impulser enn dem foreldrene har godtatt, men hele tiden møter de jo andre oppfatninger, ser at andre barn har det annerledes etc. Og det er jo nettopp noe av utfordringen som forelder.

Å sende Barne-TV program hvor ungene går _alene_ ned til en brygge for å fange fisk med en hov, er vel litt mindre heldig. Barn skal ikke være alene ved en brygge, punktum.

Skrevet

Det alt for mange anti-mobbe programmer.

De fungerer jo også motsatt, som min datter som DER så mobbing for første gang.

Urk.

Skrevet

Å sende Barne-TV program hvor ungene går _alene_ ned til en brygge for å fange fisk med en hov, er vel litt mindre heldig. Barn skal ikke være alene ved en brygge, punktum.

Det var ikke barn alene ved en brygge i dette programmet. Det var en voksen mann som var på tur ved et vann. Han skulle fange insekter og fisk.

Skrevet

Såvidt jeg husker var det ikke bare et lite klask den velmenende gnotten ga sin artsfrende, jeg lurer på om han ikke brukte hammer?!

Og da gnottene tok i strøm-kontakten og syntes det kilte så morro - og de ble lysende? :-)

Eller det programmet der de oppbevarte godteriet i medisinskapet?

hihi, herlig.

Skrevet

Og da gnottene tok i strøm-kontakten og syntes det kilte så morro - og de ble lysende? :-)

Eller det programmet der de oppbevarte godteriet i medisinskapet?

hihi, herlig.

Husker jeg sendte en rasende mail til NRK etter episoden med hammerslaget i hodet og fikk til svar at Gnottene var såååå bra for den serien fikk bl.a. ungene til å tenke selv... Jotakk.

Dessverre elsket mine Gnottene, jeg var sjeleglad da serien endelig ble tatt av lufta!

Skrevet

Joda, men det er forskjell på en liten snutt med prompehumor, og på en hel episode viet til promp!

Syns det var utrolig tåpelig, hele gnottegreia.

Både jeg og poden så svært få episoder av gnottene, men jeg var ikke spesielt begeistret.

Husker i en episode så drev de og satte tiden litt tilbake. Det var ikke noe "galt" i det, men det var så anmasende og pesete! :-(

Og de eksemplene som står lenger oppe om å putte hånda i stikkontakten er jo helt... bokstavelig talt.... hårreisende!

Skrevet

Amen!

Her i huset har vi forresten ei 4-åring som har fått helt dilla på brødrene Dal. Har INGEN ide om hvordan hun oppdaget at det var underholdene, men hun så dvd'en på Posten og begynte å tigge om å vi kunne kjøpe "da-da-da-da-daaa" som hun kaller det. Så hun har jo tydeligvis sett det et eller annet sted før.

Og svake som vi er, så ga vi etter. Og nå synes vi også at det er kjekt å se barnetv ;-)

Selv om det overhode ikke er særlig pedagogisk og de gjør mange ting som vi håper Bella aldri gjentar... ;-)

Beste hilsen fra

Siden påskeferien har sønnen min også sunget "daa-dadada-daaaaaaaa" med jevne mellomrom.

Det kommer en ny serie til vinteren, tror jeg. De er i hvert fall ferdige med å spille den inn.

Skrevet

Fisking med hov fra en brygge er davel en helt normal "setting" for de fleste. Skal man da "forby" at det vises unger som klatrer i trær fordi andre kan gjøre det samme og falle ned!! Nei,det får være grenser. Dette er da helt normal aktivitet. Derimot så var jeg litt mer skeptisk til Marikken som balanserte på taket på skolehuset. Det er IKKE normal aktivtet.

Skrevet

Synes ikke det der høres så ugjennomtenkt ut egentlig. Da er det verre med et av programmene om Gnottene som gikk i fjor (?). En av gnottene besvimte og for å vekke den tok en av de andre og dro til den i hodet! Lurt...

*he he* Huff... husker det ble bemerket.. Fisking med hov fra en brygge er jo en helt normal "setting" for de fleste. Skal man da "forby" at det vises unger som klatrer i trær fordi andre kan gjøre det samme og falle ned!! Nei,det får være grenser. Dette er da helt normal aktivitet. Derimot så var jeg litt mer skeptisk til Marikken som balanserte på taket på skolehuset. Det er IKKE normal aktivtet.

Skrevet

Fisking med hov fra en brygge er davel en helt normal "setting" for de fleste. Skal man da "forby" at det vises unger som klatrer i trær fordi andre kan gjøre det samme og falle ned!! Nei,det får være grenser. Dette er da helt normal aktivitet. Derimot så var jeg litt mer skeptisk til Marikken som balanserte på taket på skolehuset. Det er IKKE normal aktivtet.

Ikke på skolehuset,men på uthuset;o)

Skrevet

Ikke på skolehuset,men på uthuset;o)

Neeei, det var på taket til skolen. Det er jeg ganske sikker på!! Hun skulle balanser "om kapp" med hun "fattigjenta" som stjal"

Skrevet

Neeei, det var på taket til skolen. Det er jeg ganske sikker på!! Hun skulle balanser "om kapp" med hun "fattigjenta" som stjal"

Og alt det lite pedagogisk riktige Pippi har gjort, da... ;o)

Det jeg er mest skeptisk til er Pokemon og Digimon og sånne programmer som ikke er noe annet enn lange reklamefilmer som skaper "må ha"-hysteri hos ungene.

Hos oss ser ikke Bella barnetv alene og da kan vi forklare henne hvis det er noe som skjer som hun ikke bør gjøre.

Beste hilsen fra

Skrevet

Huff,det er jeg som tar feil ja.Jeg tenkte på den episoden der hun brukte paraplyen som fallskjerm og hoppa fra uthustaket.

Sorry

Skrevet

Og alt det lite pedagogisk riktige Pippi har gjort, da... ;o)

Det jeg er mest skeptisk til er Pokemon og Digimon og sånne programmer som ikke er noe annet enn lange reklamefilmer som skaper "må ha"-hysteri hos ungene.

Hos oss ser ikke Bella barnetv alene og da kan vi forklare henne hvis det er noe som skjer som hun ikke bør gjøre.

Beste hilsen fra

Poden digger Astrid Lindgran sine filmer. Faktisk alle sammen. Han ser også på Pokemon`og det der, men det fenger ikke på langt nær på samme måten. Og Emil da, he he.. det blir jo liksom feil det meste han gjør også. Selv om tanken ofte er god. (og det har jeg brukt mye tid på å forklare poden)

Skrevet

Huff,det er jeg som tar feil ja.Jeg tenkte på den episoden der hun brukte paraplyen som fallskjerm og hoppa fra uthustaket.

Sorry

Alles in Ordnung :-) Den episoden husker jeg også. Men den har ikke poden sett ennå...

Skrevet

Både jeg og poden så svært få episoder av gnottene, men jeg var ikke spesielt begeistret.

Husker i en episode så drev de og satte tiden litt tilbake. Det var ikke noe "galt" i det, men det var så anmasende og pesete! :-(

Og de eksemplene som står lenger oppe om å putte hånda i stikkontakten er jo helt... bokstavelig talt.... hårreisende!

Eller episoden hvor Marikken putta erter i nesa! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...