Gjest -ikke svensk, men snakker flytende Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 I følge ordboken finnes ikke dette ordet. Er det genus du mener?? I såfall betyr det gender ja 0 Siter
Gjest det var genus.. Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 I følge ordboken finnes ikke dette ordet. Er det genus du mener?? I såfall betyr det gender ja Hva betyr gender da? 0 Siter
Gjest takk for svar Skrevet 2. september 2004 Skrevet 2. september 2004 Hva betyr gender da? Er det kjønn? (Tenker..) Må være det. 0 Siter
Zarine Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Eg har verken høyrd eller sett det. Eg fråga gemalen, og så vidt HAN veit, så fins det ikkje noko slikt ord. Kva samanheng har du det frå? Kan det tenkast at du har høyrd litt skjeivt eller blingsa på nokre bokstavar...? 0 Siter
fresja Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Når jeg søker på google, får jeg mange treff, men de er stort sett på engelsk. Det høres mest ut som et fremmedord (latin). Gens betyr slekt, ætt. 0 Siter
Gjest skrev litt feil Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Eg har verken høyrd eller sett det. Eg fråga gemalen, og så vidt HAN veit, så fins det ikkje noko slikt ord. Kva samanheng har du det frå? Kan det tenkast at du har høyrd litt skjeivt eller blingsa på nokre bokstavar...? Skulle være genus.. 0 Siter
Zarine Skrevet 4. september 2004 Skrevet 4. september 2004 Skulle være genus.. Åja... OK Genus er latin, det betyr kjønn og det vert brukt i samband med grammatisk kjønn (altså om eit ord er hankjønn/hokjønn/inkjekjønn) - på svensk har ein vel ikkje noko skilje mellom han/og hokjønn på substantivar. "Gender" er eit engelsk ord som betyr det same, men på den andre sida så har jo ikkje dei fleste engelske substantivar kjønn heller (dei fleste substantiv er jo "it", ikkje "he" eller "she"), så der blir ordet i hovudsak brukt om levande vesen. Genus er som regel markert med kursiv etter substantivet, med m for hankjønn), f for hokjønn og n for inkjekjønn. Mvh, 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.