Gå til innhold

Hva betyr det svenske ordet gensus?

Anbefalte innlegg

Gjest -ikke svensk, men snakker flytende
Skrevet

I følge ordboken finnes ikke dette ordet. Er det genus du mener??

I såfall betyr det gender ja

Gjest det var genus..
Skrevet

I følge ordboken finnes ikke dette ordet. Er det genus du mener??

I såfall betyr det gender ja

Hva betyr gender da?

Gjest takk for svar
Skrevet

Hva betyr gender da?

Er det kjønn? (Tenker..) Må være det.

Skrevet

Eg har verken høyrd eller sett det. Eg fråga gemalen, og så vidt HAN veit, så fins det ikkje noko slikt ord.

Kva samanheng har du det frå? Kan det tenkast at du har høyrd litt skjeivt eller blingsa på nokre bokstavar...?

Skrevet

Når jeg søker på google, får jeg mange treff, men de er stort sett på engelsk. Det høres mest ut som et fremmedord (latin). Gens betyr slekt, ætt.

Gjest skrev litt feil
Skrevet

Eg har verken høyrd eller sett det. Eg fråga gemalen, og så vidt HAN veit, så fins det ikkje noko slikt ord.

Kva samanheng har du det frå? Kan det tenkast at du har høyrd litt skjeivt eller blingsa på nokre bokstavar...?

Skulle være genus..

Skrevet

Skulle være genus..

Åja...

OK :)

Genus er latin, det betyr kjønn og det vert brukt i samband med grammatisk kjønn (altså om eit ord er hankjønn/hokjønn/inkjekjønn) - på svensk har ein vel ikkje noko skilje mellom han/og hokjønn på substantivar.

"Gender" er eit engelsk ord som betyr det same, men på den andre sida så har jo ikkje dei fleste engelske substantivar kjønn heller (dei fleste substantiv er jo "it", ikkje "he" eller "she"), så der blir ordet i hovudsak brukt om levande vesen.

Genus er som regel markert med kursiv etter substantivet, med m for hankjønn), f for hokjønn og n for inkjekjønn.

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...