Gå til innhold

Ideer til mat uten hvetemel og kjøtt?

Anbefalte innlegg

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Jeg har endelig, etter ørten år og endel ubehag, funnet ut at jeg ikke tåler kjøtt, melk og hvete-, og havre(mel). Jeg har periodevis utelukket både det ene og det andre i kosten og nå vet jeg hva jeg kan spise. Har noen ideer til mat uten ovennevnte ingredienser? Mat er ikke det jeg interesserer meg mest for, men jeg er interessert i å spise sunt.

Gjest Pricilla
Skrevet

Fylte paprikar med sjampinjonger, auberginer (skrives det sånn mon tro?), squash, sukkererter, mais, løk, gulrot i biter, brokkoli.. eller andre grønnsaker. Ta oppi det du vil. Ha ris ved siden av eller bland litt kokt ris med grønnsakene og fyll paprikaene. hell litt soyasaus over, eller litt buljongvann for å få litt smak. Grønnsakene kan du surre litt i panna - tilsett krydder du liker.. Kan serveres med glutenfrie baguetter (tåler du det) og salat.. Er kjempegodt.

Tåler du litt ost, er ost på toppen av paprikaen kjempegodt.

25 minutter på 220 grader..

Skrevet

Fyll opp langpanna med oppskjært poteter og grønnsaker, f.eks løk, paprika, auberginer, squash, tomater ja, det du har lyst på.

Hell enten over olje og krydre med basillikum, salt og pepper eller lag en blanding av tomatpure og vann + krydder. Stek på 225 grader i steikovnen til grønnsakene er litt brune og potetene er ferdig.

hare1365380455
Skrevet

Stek f.eks. kyllingfilet i biter, stek også grønnsaker (f.eks. gulerøtter, blomkål, brokkoli, babymais, purreløk osv.) og hell på østersaus. Kjempegodt! (Østersausen lukter ikke så godt, men den er god...) Ha til ris.

hare1365380455
Skrevet

Stek f.eks. kyllingfilet i biter, stek også grønnsaker (f.eks. gulerøtter, blomkål, brokkoli, babymais, purreløk osv.) og hell på østersaus. Kjempegodt! (Østersausen lukter ikke så godt, men den er god...) Ha til ris.

Oj, jeg skrev kylling.. (du skulle ha uten kjøtt.) Men du kan lage det med kun grønnsaker, det har jeg gjort! Ta de grønnsakene du liker. Gulerøtter steker litt lenger enn f.eks. babymais og purre.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det finnes mange kokebøker for folk som har cøliake.

Men, du burde IKKE kutte ut gluten uten at det foreligger en diagnose..

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Det finnes mange kokebøker for folk som har cøliake.

Men, du burde IKKE kutte ut gluten uten at det foreligger en diagnose..

Hvorfor ikke? Når jeg spiser hvetemel får jeg frysninger (seriøst) og blir veldig slapp. Er ikke i stand til å jobbe eller kjøre bil. Gjett om livet er annerledes nå når jeg har funnet ut dette?

Skrevet

Hvorfor ikke? Når jeg spiser hvetemel får jeg frysninger (seriøst) og blir veldig slapp. Er ikke i stand til å jobbe eller kjøre bil. Gjett om livet er annerledes nå når jeg har funnet ut dette?

Fordi du burde sjekke om du kan ha cøliaki først, hvis du har kuttet ut hvetemel på forhånd kan resultatet bli feil.

Når det er sagt reagerer jeg også på hvetemel og holder meg mest mulig unna. Og jeg har ikke testet.

Skrevet

Fordi du burde sjekke om du kan ha cøliaki først, hvis du har kuttet ut hvetemel på forhånd kan resultatet bli feil.

Når det er sagt reagerer jeg også på hvetemel og holder meg mest mulig unna. Og jeg har ikke testet.

Det er ikke bra med hvetemel som er finmalt uansett om man har cøliaki eller ikke. Det har ikke med gluten å gjøre.

Visste du at du kan bruke hvetemel (med vann) til lim?

Hvetemel er noe av det næringsmiddelet som skaper mest problemer med fordøyelsen hos folk. Ikke så rart hvis man tenker på tarmtotter som er tilstoppet av slagg, bl.a. hvetemel.

Det er ikke lett for tarmtottene å ta opp næring da. Jeg anbefaler folk å spise mer rug, havre, spelt o.l...

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Jeg har tatt en allergitest og jeg tror jeg ble testet for dette også. Ingen reaksjon på testen

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Det er ikke bra med hvetemel som er finmalt uansett om man har cøliaki eller ikke. Det har ikke med gluten å gjøre.

Visste du at du kan bruke hvetemel (med vann) til lim?

Hvetemel er noe av det næringsmiddelet som skaper mest problemer med fordøyelsen hos folk. Ikke så rart hvis man tenker på tarmtotter som er tilstoppet av slagg, bl.a. hvetemel.

Det er ikke lett for tarmtottene å ta opp næring da. Jeg anbefaler folk å spise mer rug, havre, spelt o.l...

Da jeg var lita brukte jeg hvetemel-lim til å lime inn glansbilder i boka mi... mimre..

Skrevet

Jeg har tatt en allergitest og jeg tror jeg ble testet for dette også. Ingen reaksjon på testen

Tror du må ta tarmbiopsi for å være helt sikker. Men du har sikkert ikke det siden det ikke viste noe på blodprøvene, tror kanskje de kan indikere noe ihvertfall.

Gjest allergi i familien
Skrevet

Bare lurer på: Hvordan fant du ut at du ikke tåler det? Tok du noen blodprøve eller sånt?

Skrevet

Bare lurer på: Hvordan fant du ut at du ikke tåler det? Tok du noen blodprøve eller sånt?

Du må prøve deg fram. Det står jo at hun gjorde det.

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Jeg har tatt blodprøve, men den gav ingen utslag på allergi. Nå vet jeg ikke 'hva slags' blodprøve det var, bare at det var allergiprøve. Det finnes visst flere slags prøver.

Jeg har i alle år 'hanglet' litt etter at jeg har spist. Spesielt etter å ha spist kneipbrød, boller og loff o.l. I hele fjor gikk jeg på Cambridgekuren og da var det ikke tvil om hva jeg reagerte på, når jeg spiste. Et par brødskiver er nok til at jeg får frysninger over hele kroppen like etter jeg har spist. Samtidig bli jeg veldig 'utafor', sløv, og klarer ikke å holde på konsentrasjonen. Dersom jeg spiser kjøtt får jeg muskel/leddsmerter etter noen timer. Du kan tro jeg har fundert mye på hva som ikke var riktig i kroppen min. Det eneste jeg kunne komme på var at i perioder med litt dårlig råd, så hadde jeg ikke ubehag i kroppen, noe som skulle ha vært motsatt :-) Men det sier seg selv, for med wasa knekkebrød og makrell i tomat så reagerte ikke kroppen. Dette ble et langt svar....

Gjest papirtiger
Skrevet

Grunnen til at det ikke anbefales å kutte ut gluten helt, er fordi det er vanskelig å opprettholde riktig balanse i tarmene..

Men nå vet jeg ikke hvor grundig du har kuttet ut hvetemel..det finnes jo i de fleste halvfabrikate etc..

Har du tatt slik gastroskopi?

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Grunnen til at det ikke anbefales å kutte ut gluten helt, er fordi det er vanskelig å opprettholde riktig balanse i tarmene..

Men nå vet jeg ikke hvor grundig du har kuttet ut hvetemel..det finnes jo i de fleste halvfabrikate etc..

Har du tatt slik gastroskopi?

Nei, jeg har ikke tatt gastroskopi.

Gjest papirtiger
Skrevet

Nei, jeg har ikke tatt gastroskopi.

Det burde du gjøre. Som sagt, det finnes hvetemel i de mest utenkelige matretter...så HVIS du har cøliake, så må du vite om det.

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Det burde du gjøre. Som sagt, det finnes hvetemel i de mest utenkelige matretter...så HVIS du har cøliake, så må du vite om det.

Har lest litt om cøliaki, og jeg er sikker på at det ikke er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...