Gå til innhold

Kunder som ikke betaler i tide...

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpvieriknipe
Skrevet

Min mann driver sitt eget firma (enkeltmannsforetak med 1 ansatt) og lider nå under at kunder som har handlet av dem ikke betaler i tide.

Det er snakk om tre forskjellige kunder. Store kunder som ikke akkurat mangler penger, feks noe alla statoil.

Disse tre kundene skylder hver 80.000,-, 60.000,- og 40.000,-.

Betalingsfristen er over tiden og den ansatte får ikke lønn i tide pga av det.

Hjelp, hva gjør vi?

Skrevet

Da ville jeg ringt dem, og hørt om de kanskje vil ha fordelt betalinga på f.eks 3 ganger, hvis det gjør at de kan betale.

Etter 2 purringer kan han vel ta kontakt med et inkasso-selskap for å få de til å ta saken?

Skrevet

Da ville jeg ringt dem, og hørt om de kanskje vil ha fordelt betalinga på f.eks 3 ganger, hvis det gjør at de kan betale.

Etter 2 purringer kan han vel ta kontakt med et inkasso-selskap for å få de til å ta saken?

På jobb hender det at den som puncher regninger taster inn feil forfallsdato, så det går an å spørre om de tror de har betalt, og be dem sjekke det.

Tror absolutt det er best å være hyggelig først, og gå ut fra at det er en misforståelse, heller enn å angripe og kjefte fordi de ikke har betalt.

Skrevet

Vil absolutt råde deg til å ta en telefon til selskapet.Spør om å få snakke med den som sørger for utbetalinger. Når du får rette vedkommende i tale sier du at dere har en faktura som er forfalt og fortsatt står ubetalt. Be dem sjekke om det stemmer og spør når den blir utbetalt.

Å ringe virker mye bedre enn å sende en purring, i store selskaper blir purringer ofte ikke lest engang, ikke før det står varsel om rettslig inkasso ihvertfall.

Ha en hyggelig tone, da får motparten lyst til å hjelpe.

Skrevet

Store firma er vel gjerne de tregeste betalerne. Har din mann betalingsfrist på f.eks. 10 eller 20 dager, kan det være kort tid å få fakturaen gjennom papirmøllen.

Gjør som de andre sier, purr pr. telefon. Tror ikke han skal foreslå delbetaling, det fører bare til merarbeid for den stakkars underbetalte som trolig tar seg av betalingene i firmaet... Jeg jobber med regnskaps, og enkelte av våre forretningsforbindelser har iherdige "purredamer". Maser de mye, blir vi flinkere å betale i tide! En forsiktig purring i posten, tar vi ikke så tungt. Er det store, kjente firmaer, har de nok penger.

Skrevet

Store firma er vel gjerne de tregeste betalerne. Har din mann betalingsfrist på f.eks. 10 eller 20 dager, kan det være kort tid å få fakturaen gjennom papirmøllen.

Gjør som de andre sier, purr pr. telefon. Tror ikke han skal foreslå delbetaling, det fører bare til merarbeid for den stakkars underbetalte som trolig tar seg av betalingene i firmaet... Jeg jobber med regnskaps, og enkelte av våre forretningsforbindelser har iherdige "purredamer". Maser de mye, blir vi flinkere å betale i tide! En forsiktig purring i posten, tar vi ikke så tungt. Er det store, kjente firmaer, har de nok penger.

Jeg fikk ikke med meg at det var store firmaer det var snakk om, så jeg er enig i at mitt forslag om delbetaling er dårlig. Men, dersom det hadde vært privatpersoner, hadde det nok vært mer aktuelt...

Skrevet

Hei!

Synes du er noe småtøff som dra inn firma som Statoil her. Det virker som om du ikke helt har kontrill på hva du snakker om

Gjest Iznowgood_the_real
Skrevet

Hei!

Synes du er noe småtøff som dra inn firma som Statoil her. Det virker som om du ikke helt har kontrill på hva du snakker om

? Hun sier da a`la Statoil...

skorpionfisken
Skrevet

Jeg jobber i en bedrift hvor fakturagangen er slik: (tilsvarer ofte hva store selskaper a.la.statiol gjør):

Man får inn fakturaen, den registreres som innkommet, deretter sendes den til avdelingslederen i den avdelingen hvor kostnaden skal belastes. Denne må så attestere at det er riktig. Så går regningen fra attestasjonsansvarlig til anvisningsansvarlig (den som sitter på pengesekken) før den går tilbake til regnskapsavdelingen for utbetaling. Det hender at avdelingslederen er fraværende (møter, reiser, sykdom) så hender det at han som sitter på pengesekken er borte (enda mere møter og reiser, ikke mer sykdom da men). Regninga kan derfor bruke lang tid gjennom systemet. Så har man faktorene med at posten faktisk kan rote bort regninger, attestatoren kan rote på bordet sitt og rote den bort....

En telefon fra de som skal motta pengene er ikke uvanlig. Ikke noe unormalt og blir møtt med stor imøtekommenhet. Da ansatte på regnskapsavdelingen springer ofte huset rundt på jakt etter regninger som skulle vært betalt, og forlanger at attestator og pengesekkholderen får ut fingeren så den stakkars mottakeren kan få pengene sine.

Det hender selvfølgelig at de ufeilbarlige på regnskapsavdelingen trykker feil kontonummer eller forfallsdato...Plutselig ligger regninga som har forfall 1.9.2004 på forfall den 1.9.2005....og da får den ligge før utbetaling (data tenker ikke, gjør menneskene feil så adlyder dataen blindt). Vi er faktisk av og til avhengig av, og regner med at mottaker av pengene etterlyser dem om vi skulle gjøre en feil.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg jobber i en bedrift hvor fakturagangen er slik: (tilsvarer ofte hva store selskaper a.la.statiol gjør):

Man får inn fakturaen, den registreres som innkommet, deretter sendes den til avdelingslederen i den avdelingen hvor kostnaden skal belastes. Denne må så attestere at det er riktig. Så går regningen fra attestasjonsansvarlig til anvisningsansvarlig (den som sitter på pengesekken) før den går tilbake til regnskapsavdelingen for utbetaling. Det hender at avdelingslederen er fraværende (møter, reiser, sykdom) så hender det at han som sitter på pengesekken er borte (enda mere møter og reiser, ikke mer sykdom da men). Regninga kan derfor bruke lang tid gjennom systemet. Så har man faktorene med at posten faktisk kan rote bort regninger, attestatoren kan rote på bordet sitt og rote den bort....

En telefon fra de som skal motta pengene er ikke uvanlig. Ikke noe unormalt og blir møtt med stor imøtekommenhet. Da ansatte på regnskapsavdelingen springer ofte huset rundt på jakt etter regninger som skulle vært betalt, og forlanger at attestator og pengesekkholderen får ut fingeren så den stakkars mottakeren kan få pengene sine.

Det hender selvfølgelig at de ufeilbarlige på regnskapsavdelingen trykker feil kontonummer eller forfallsdato...Plutselig ligger regninga som har forfall 1.9.2004 på forfall den 1.9.2005....og da får den ligge før utbetaling (data tenker ikke, gjør menneskene feil så adlyder dataen blindt). Vi er faktisk av og til avhengig av, og regner med at mottaker av pengene etterlyser dem om vi skulle gjøre en feil.

P.S. Kort forfallstid har ingen virkning på de store selskapene, men er likevel viktig å ha. Det er da lettere å starte tidlig med inndriving av beløp. Noe som er svært viktig, spesielt for små bedrifter. Dere har IKKE tid eller råd til lange kredittider. Tålmodighet er IKKE en dyd når det gjelder innkreving av penger for små bedrifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...