Gå til innhold

Uføretryd.....økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har lenge slitt med store ryggproblemer i forbindelse med sin jobb i helsevesenet. Hun går på sterke medisiner, og er går til smertespesialist.

Hun har trappet ned til 50% jobbing, med nå ønsker hun å uføretrygde seg, pga. av at helsa hele tida blir verre.

Saken er at hun ikke våger, rett og slett pga. økonomien. Hun har hørt av andre at det ikke har noe å si at hun de fleste år har jobbet full stilling, men at hun vil få trygd etter de 50% hun går nå. Dette skal visstnok være så lite, spesielt ettersom mine foreldre er gift. Hun tør derfor ikke gjøre dette pga. av at vi ikke har råd til det....

Kan det virkelig være så ille? Er det noen som kan fortelle meg sånn ca. hva man får i uføretrygd ? Hvis systemet er så galt vet jeg ikke hva jeg kan si. At folk som har jobbet hele livet, skal få lite i trygd, mens andre som ikke har gjort et dagsverk hele sitt liv, får full trygd kan jo bare ikke stemme....?

Takk for alle svar...

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror nok det stemmer som du sier. Veldig mange kvinner er dessverre så "ukloke" at de velger å redusere stillingen sin når de blir syke, framfor å søke om 50 % uføretrygd. Dermed blir de stående veldig dårlig økonomisk når de blir 100 % ufør.

Gjest Tidsbegr. ufør
Skrevet

En må alltid sykmelde seg hvis en er for syk for jobben jobben, ikke bare gå over i mindre stillingsprosent! Det har kommet mange nye regler, så forhør deg med trygdekontoret for sikkerhetsskyld. Før så virket det slik som du beskrev, urettferdig men sant.

Ellers blir varig ufør beregnet etter opptjente pensjonspoeng, tidsbegrenset uføretrygd gir 66% (tror jeg) av inntekten siste år før sykmelding, eller et gjennomsnitt av de tre siste år hvisd et faller heldigere ut. Med forbehold om endringer som stadig vekk skjer da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...