Gå til innhold

Leie av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er/var på tur til å bli leietaker av et hus.

Vi skrev kontrakt, men da jeg ikke var helt fornøyd skrev jeg ikke under.

Etter å ha tenkt meg om en og to ganger, ringte jeg å sa fra meg huset.

Dette ordnet seg greit, trodde jeg.

Etter to dager ringer utleier og ber meg betale for tapt arbeidsfortjeneste, p.g.a at han skulle ordne noe i huset, og måtte få noen til å jobbe for seg.

Sa meg villig til å betale (enda jeg mener dette ikke er mitt problem)

Noen dager etter ringer utleier meg på nytt, å ber meg betale for ting han har fått utført av fagfolk, som han mener jeg står til ansvar for siden jeg skulle flytte inn.

Kan nevnes det var ting som burde vært gjort før eventuell innflytting (separat strømmåler og varmtvannstank(to leiligheter).

Spørsmåelet godt folk er følgende:

Hva er rett og hvem har rett?

Skrevet

Så lenge du ikke har skrevet under på noen ting kan han ikke kreve noe som helst.

Det er hans hus, og det er selvfølgelig han som skal betale for utbedringer, uansett.

Skrevet

Så lenge du ikke har skrevet under på noen ting kan han ikke kreve noe som helst.

Det er hans hus, og det er selvfølgelig han som skal betale for utbedringer, uansett.

Og du ER sikker i din sak?

Da er det i såfall atter en gang bekreftet at denne utleieren er en hestkuk med stor H.

Skrevet

Er du sprø! Du skal da ikke betale noe som helst for hans utbedringer av huset sitt! Høres ut som en fyr som tror han har funnet et lett offer!

Bare blås i ham! Hadde bare returnert brev fra ham med slike krav, jeg.

Skrevet

han lurer deg trill rundt! utbedringer av hus skal da han stå for uansett! dæven steike for en frekk fyr. jeg hadde tatt kopi av brevet og returnert ham. Beholdt orginalen selv. Satt på en lapp på kopien om at det han prøver seg på ikke er lovlig. Så kanskje han skjønner hintet???

Skrevet

Vi leier ut en leiglighet i kjelleren,og mener bestemt at du ikke skal betale noe som helst.

Dette må du ikke finne deg i.

Setter riktignok et lite spørsmålstegn ved husleie.

Hadde dere en muntlig avtale lenge før kontrakten skulle skrives?

Skrevet

I motsetning til Åsemor (:-) er jeg sikker. Du skal ikke, og bør heller ikke - uansett om du sier deg villig, betale noe som helst. Ingen utleieforhold er gjeldene uten at en kontrakt er underskrevet. Noen vil nok kunne dra frem "muntlige avtaler" som bindende, men det er mer en formalitet enn en effektiv regel. Hvem i alle dager kan dokumentere en muntlig avtale, med mindre det er gyldige vitner? Jeg forsto det slik at du hadde sagt deg villig til å leie, men betakket deg da du leste kontrakten. Du har i dette tilfellet ikke noe erstatningsansvar av noe slag. Det er huseiers egen utgift å bruke tid på å skaffe leietakere, ha visninger etc. I tillegg er utbedringer i huset ikke noe du kan belastes for, med mindre du skriver under en kontrakt på at du skal betale for dette.

P.S: Det er ikke i Akerhus dette, vel? Han huseieren minner meg litt om en småpsykopatisk huseier jeg hadde å gjøre med for noen år tilbake :-)

"..........................."

Skrevet

Du skulle ikke betalt for separat strømmåler osv. uansett om du hadde flyttet inn. Eneste grunn til at du får slike idiotiske krav er at du var "dum nok" til å betale det første han krevde, og da tenker han at du sikkert kan lures til å betale mer når han først er i gang...

Les husleieloven på lovdata.no og sett deg ellers inn i dine rettigheter.

Skrevet

Du skulle ikke betalt for separat strømmåler osv. uansett om du hadde flyttet inn. Eneste grunn til at du får slike idiotiske krav er at du var "dum nok" til å betale det første han krevde, og da tenker han at du sikkert kan lures til å betale mer når han først er i gang...

Les husleieloven på lovdata.no og sett deg ellers inn i dine rettigheter.

Uten å ta stilling til alt det andre... jo - huseier kan belaste leietager for separat strømmåler, dersom leietager har krevd at det settes opp. Står i husleieloven det og!

Skrevet

En muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig, men som Prozak påpeker er det vanskelig å fastslå innholdet i en slik avtale. Det kommer ann på hva som har blitt sagt mellom dere osv. Men det er ingen grunn til at du skal betale for utbedringer han har gjort - det er utbedringer som kommer ham til gode og som han måtte ha gjort uansett hvem han skal leie ut til.

Jeg har jobbet mye med husleiesaker som rettshjelper, og min klare anbefaling er å skrive et brev (som du tar kopi av til deg selv) der du viser til at dere ikke har noen avtale om utleie og at du derfor avviser hans krav (har du forresten fått noe spesifisert krav - regner med han bare har ringt og krevd et eller annet diffust?).

Etter at brevet er sendt, setter du deg rolig tilbake og slapper av. Resten er opp til ham. Vil han ha penger av deg, må han ta saken til Forliksrådet. Dette koster ham mye penger (1 rettsgebyr, som nå er på ca. 900,-) og det tar lang tid. Og Forliksrådet vil aldri i verden gi ham så mye penger. Du kan nekte forlik og da må han ta saken til Tingretten - sjansene for det er minimale, regner jo med at det ikke er så stort beløp det er snakk om.

Skrevet

Uten å ta stilling til alt det andre... jo - huseier kan belaste leietager for separat strømmåler, dersom leietager har krevd at det settes opp. Står i husleieloven det og!

Her ville jeg nok fått min første overraskelse. Viste ikke at den regningen ville kommet på meg.

Det klinger dårlig at det er meg som er den som stiller krav, når han alt har en leietaker i den andre leiligheten.

Litt av et system.

Skrevet

I motsetning til Åsemor (:-) er jeg sikker. Du skal ikke, og bør heller ikke - uansett om du sier deg villig, betale noe som helst. Ingen utleieforhold er gjeldene uten at en kontrakt er underskrevet. Noen vil nok kunne dra frem "muntlige avtaler" som bindende, men det er mer en formalitet enn en effektiv regel. Hvem i alle dager kan dokumentere en muntlig avtale, med mindre det er gyldige vitner? Jeg forsto det slik at du hadde sagt deg villig til å leie, men betakket deg da du leste kontrakten. Du har i dette tilfellet ikke noe erstatningsansvar av noe slag. Det er huseiers egen utgift å bruke tid på å skaffe leietakere, ha visninger etc. I tillegg er utbedringer i huset ikke noe du kan belastes for, med mindre du skriver under en kontrakt på at du skal betale for dette.

P.S: Det er ikke i Akerhus dette, vel? Han huseieren minner meg litt om en småpsykopatisk huseier jeg hadde å gjøre med for noen år tilbake :-)

Vi var fire, når vi gikk i gjennom kontrakten, og det var ikke gjort på en-to. Det drøyde seg til rundt tre timer.

Kan også nevnes, det var en h... diskusjon om hva slags kontrakt som skulle brukes. Han hadde laget sin egen, mens jeg hadde den vanlige norske som man kjøper på bokhandelen.

(jeg fikk "medhold" fra de andre)

Nei, det er ikke der du tror, finnes nok mange andre desperate huseiere som sliter med å få leid ut.

Skrevet

Vi var fire, når vi gikk i gjennom kontrakten, og det var ikke gjort på en-to. Det drøyde seg til rundt tre timer.

Kan også nevnes, det var en h... diskusjon om hva slags kontrakt som skulle brukes. Han hadde laget sin egen, mens jeg hadde den vanlige norske som man kjøper på bokhandelen.

Nei, det er ikke der du tror, finnes nok mange andre desperate huseiere som sliter med å få leid ut.

meg over, blir så frustret at jeg nesten ikke vet navnet mitt mer...

Skrevet

Vi leier ut en leiglighet i kjelleren,og mener bestemt at du ikke skal betale noe som helst.

Dette må du ikke finne deg i.

Setter riktignok et lite spørsmålstegn ved husleie.

Hadde dere en muntlig avtale lenge før kontrakten skulle skrives?

Ikke annet enn at vi pratet rundt det med eventuell leie.

Ble aldri nevnt noe av det som kom frem under kontraktskrivingen. (det med strømmåleren og varmtvannstanken)

Det som også kom frem etter noen dager var at det hadde vært lekkasje på kjøkkenet, og som ikke var gjort noe med..+ andre små ting.

Skrevet

han lurer deg trill rundt! utbedringer av hus skal da han stå for uansett! dæven steike for en frekk fyr. jeg hadde tatt kopi av brevet og returnert ham. Beholdt orginalen selv. Satt på en lapp på kopien om at det han prøver seg på ikke er lovlig. Så kanskje han skjønner hintet???

Si det om han skjønner hintet!

Skrevet

Er du sprø! Du skal da ikke betale noe som helst for hans utbedringer av huset sitt! Høres ut som en fyr som tror han har funnet et lett offer!

Bare blås i ham! Hadde bare returnert brev fra ham med slike krav, jeg.

Han har ikke sendt noe brev, enda. Vi har pratet i telefonen. Men han har skrevet ned samtalene...

Uten at jeg føler den store frykten, bare en oppgitthet uten like.

Skrevet

En muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig, men som Prozak påpeker er det vanskelig å fastslå innholdet i en slik avtale. Det kommer ann på hva som har blitt sagt mellom dere osv. Men det er ingen grunn til at du skal betale for utbedringer han har gjort - det er utbedringer som kommer ham til gode og som han måtte ha gjort uansett hvem han skal leie ut til.

Jeg har jobbet mye med husleiesaker som rettshjelper, og min klare anbefaling er å skrive et brev (som du tar kopi av til deg selv) der du viser til at dere ikke har noen avtale om utleie og at du derfor avviser hans krav (har du forresten fått noe spesifisert krav - regner med han bare har ringt og krevd et eller annet diffust?).

Etter at brevet er sendt, setter du deg rolig tilbake og slapper av. Resten er opp til ham. Vil han ha penger av deg, må han ta saken til Forliksrådet. Dette koster ham mye penger (1 rettsgebyr, som nå er på ca. 900,-) og det tar lang tid. Og Forliksrådet vil aldri i verden gi ham så mye penger. Du kan nekte forlik og da må han ta saken til Tingretten - sjansene for det er minimale, regner jo med at det ikke er så stort beløp det er snakk om.

Har mine tvil om at disse utbedringene vil komme han til gode..UTEN at jeg på noen måter blander meg inn!

Huset som er flott og velutstyrt har stått lenge tom, og vil helt sikkert gjøre det i fremtiden óg..Og fremdeles UTEN mine innspill på noen som helst måte.

Vi har kun pratet i telefonen. Men ser ikke bort i fra at jeg får et brev. Er forberedt.

Skrevet

Vel, jeg er nå helt enig med deg når det gjelder kontrakt ihvertfall. Det skal være et rimelig spesiellt tilfelle hvis det skal være riktig å inngå noe annet enn en standard husleiekontrakt. Folk som ikke vil leie ut med standard betingelser og bestemmelser burde ikke leie ut i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...