Gå til innhold

Navn på geometrisk form?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har søkt og lett på internett men finn ikkje ei fin oppslagsside som enkelt og greit kan fortelje meg kva som er det "ordentlege" namnet på denne forma:

Det er ein plan figur: Den er som ein oval, berre spiss i endane; litt sånn mandel-aktig, altså.

Eg ergrar meg grønn over at eg ikkje kjem på kva den heiter. Einkvan som kan hjelpe meg?

Skrevet

Kan det være konveks du er ute etter?

Nja... Det er jo for så vidt riktig at det er den forma, men blir det brukt som substantiv? Kan ein seie "ein konveks" på same måte som ein kan seie "ein ellipse" eller "ein rombe"?

Eller må ein ta til takke med å seie "ein konveks forma figur"?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Nja... Det er jo for så vidt riktig at det er den forma, men blir det brukt som substantiv? Kan ein seie "ein konveks" på same måte som ein kan seie "ein ellipse" eller "ein rombe"?

Eller må ein ta til takke med å seie "ein konveks forma figur"?

Hm... Det har du kanskje rett i. Da var jeg ikke til så mye hjelp likevel... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...