Gå til innhold

Kristne miljø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en kristen gutt på 25 år som ikke kjenner noen andre med samme tro. Er det noen som har noen tips om kristne miljøer i Oslo jeg kan oppsøke? Vil hjerne komme i kontakt med likesinnede.

Gjest bor ikke i Oslo lenger
Skrevet

Valget ditt kommer an på hva slags menighet du selv vil være med i:

Liker du en menighet som læremessig er nær Statskirken og fenger mange i din alder, prøv Storsalen. Les mer på www.storsalen.no . De holder til i Staffeldts gate 4.

Foretrekker du en karismatisk

menighet, kan pinsemenigheten Filadelfia anbefales. Der er mange i din alder. Les mer på www.filadelfia.no . De holder til i St Olavs gate 24.

Letteste måten å bli kjent med folk der er å spørre om å bli med i bibelgruppe eller alfakurs eller lignende. Lykke til.

Skrevet

Valget ditt kommer an på hva slags menighet du selv vil være med i:

Liker du en menighet som læremessig er nær Statskirken og fenger mange i din alder, prøv Storsalen. Les mer på www.storsalen.no . De holder til i Staffeldts gate 4.

Foretrekker du en karismatisk

menighet, kan pinsemenigheten Filadelfia anbefales. Der er mange i din alder. Les mer på www.filadelfia.no . De holder til i St Olavs gate 24.

Letteste måten å bli kjent med folk der er å spørre om å bli med i bibelgruppe eller alfakurs eller lignende. Lykke til.

"Foretrekker du en karismatisk menighet, kan pinsemenigheten Filadelfia anbefales. "

Å kalle pisemenigheten for "karismatisk" er vel nesten å pynte litt for mye på sannheten :-)

"............................."

skorpionfisken
Skrevet

"Foretrekker du en karismatisk menighet, kan pinsemenigheten Filadelfia anbefales. "

Å kalle pisemenigheten for "karismatisk" er vel nesten å pynte litt for mye på sannheten :-)

Det heter det prozak. De menighetene der de står og veiver med armene og taler i tunger, det er karismatiske menigheter det.

Er det ikke en adventistmenighet der da, de er jordnære og "normale", i den grad kristne kan være det....

Skrevet

storsalen, ikke så langt fra Holbergs plass kan jeg anbefale.

Skrevet

Det heter det prozak. De menighetene der de står og veiver med armene og taler i tunger, det er karismatiske menigheter det.

Er det ikke en adventistmenighet der da, de er jordnære og "normale", i den grad kristne kan være det....

Joda, jeg skal ikke krangle på begrepet. Det bare klinger feil i mine ører når det brukes et ord som får pinsemenigheten til å høres positivy ut :-)

"............................"

Gjest Kanskje det kanskje?
Skrevet

Joda, jeg skal ikke krangle på begrepet. Det bare klinger feil i mine ører når det brukes et ord som får pinsemenigheten til å høres positivy ut :-)

"............................"

Kanskje det er noe positivt med pinsemenigheten som du ikke vet om?

Skrevet

Kanskje det er noe positivt med pinsemenigheten som du ikke vet om?

Sikkert. Det er sikkert noe positivt i Khomeini-varienten av Islam også, for noen.

Beklager, men pinsemenigheten kjenner jeg såpass mye til at jeg har liten respekt for dem. Det gjelder ikke alle, selsagt - det er jo forskjell på all slags folk.

"........................."

Gjest Kanskje det kanskje
Skrevet

Sikkert. Det er sikkert noe positivt i Khomeini-varienten av Islam også, for noen.

Beklager, men pinsemenigheten kjenner jeg såpass mye til at jeg har liten respekt for dem. Det gjelder ikke alle, selsagt - det er jo forskjell på all slags folk.

"........................."

Det er også forskjell fra menighet til menighet. En pinsemenighet er ikke som alle andre.

Skrevet

Det er også forskjell fra menighet til menighet. En pinsemenighet er ikke som alle andre.

Det var litt av poenget mitt med å si at det er forskjell på all slags folk :-)

Jeg har faktisk en i familien som er pinsevenn. Han er en tvers igjennom hyggelig person, uten at pinsevenn-delen av han har noe med det å gjøre.

En sekt som pinsemeningheten er nok positivt for en del folk, som føler at de trenger en ekstrem styring av livene deres. Men slike sekter har liten eller ingen positiv funksjon for samfunnet totalt, desverre.

".............................."

Skrevet

Det er jo flust av meir eller mindre kristne miljø i Oslo, så du kjem nok ikkje til å forbli aleine, sjø.

No kjem det jo heilt an på kva du er for type og kva for slags "kristen tru" du har, da... Det finst jo kristne studentlag, dersom det skulle vere interessant. Ellers så kan du jo sjekke ut Oslo Unge Voksne (møter kvar onsdag -> St. Olav kirke i Akersveien), dei har ei mager lita nettside, ikkje stort av info, men litt kontaktinfo fins jo der - http://www.ungevoksne.no/ .

Lykke til da, med å finne felleskap :)

Skrevet

"Å kalle pisemenigheten for "karismatisk" er vel nesten å pynte litt for mye på sannheten :-)"

Ikke alle vet hva ordet karismatisk betyr. Her er det brukt i ordets opprinnelige mening - nådegave. Forskjellen mellom pinsemenigheter og statskirken er i hovedsak dåpssyn og syn på nådegaver (selv om mange i statskirken også har nådegaver).

Klipper fra Caplex: karisma (gr. kharisma fra 1 Kor 12), nådegave; nå også om de personlige egenskaper — sjarm, dynamisme, personlig utstråling, lederegenskaper etc. — som gjør en person populær.

Skrevet

"Å kalle pisemenigheten for "karismatisk" er vel nesten å pynte litt for mye på sannheten :-)"

Ikke alle vet hva ordet karismatisk betyr. Her er det brukt i ordets opprinnelige mening - nådegave. Forskjellen mellom pinsemenigheter og statskirken er i hovedsak dåpssyn og syn på nådegaver (selv om mange i statskirken også har nådegaver).

Klipper fra Caplex: karisma (gr. kharisma fra 1 Kor 12), nådegave; nå også om de personlige egenskaper — sjarm, dynamisme, personlig utstråling, lederegenskaper etc. — som gjør en person populær.

"Forskjellen mellom pinsemenigheter og statskirken er i hovedsak dåpssyn og syn på nådegaver"

Nåja. Hverken i den lutherskevangeliske, katolske eller greskortodokse kirken finner du folk som detter av stolene, ligger i spasmer på gulvet og "taler i tunger".

Ikke finner du, i de forut nevnte eksemplene, veldig mange tilhengere som går rundt og stempler det og det som djevelting, og det og det som guddommelige. Omtrent all musikk (bortsett fra disse tilbakestående folkene som står med sure gitarer og gauler om at "gud er glad i meg og tralla-la-la-la"), er djevemusikk. Å feste og ha det moro er synd. All rus er totalt forbudt.

Blant annet.

Selfølgelig er det forskjell på pinsevenner også. Men slike forstyrrede individer som man gjerne ser er faktisk aksepterte representanter for sekten. DET gjør ikke mye for å øke respekten.

Skrevet

"Forskjellen mellom pinsemenigheter og statskirken er i hovedsak dåpssyn og syn på nådegaver"

Nåja. Hverken i den lutherskevangeliske, katolske eller greskortodokse kirken finner du folk som detter av stolene, ligger i spasmer på gulvet og "taler i tunger".

Ikke finner du, i de forut nevnte eksemplene, veldig mange tilhengere som går rundt og stempler det og det som djevelting, og det og det som guddommelige. Omtrent all musikk (bortsett fra disse tilbakestående folkene som står med sure gitarer og gauler om at "gud er glad i meg og tralla-la-la-la"), er djevemusikk. Å feste og ha det moro er synd. All rus er totalt forbudt.

Blant annet.

Selfølgelig er det forskjell på pinsevenner også. Men slike forstyrrede individer som man gjerne ser er faktisk aksepterte representanter for sekten. DET gjør ikke mye for å øke respekten.

"Nåja. Hverken i den lutherskevangeliske, katolske eller greskortodokse kirken finner du folk som detter av stolene, ligger i spasmer på gulvet og "taler i tunger".

Blant annet."

Har et helt annet inntrykk enn deg. Pinsevenner flest kan ha fest og moro uten fyll og bråk.

"Selfølgelig er det forskjell på pinsevenner også. Men slike forstyrrede individer som man gjerne ser er faktisk aksepterte representanter for sekten. DET gjør ikke mye for å øke respekten."

De er ikke mer forstyrret enn du er plaget av kristendom. At du hverken har mer respekt eller overbærenhet for folk med annet livssyn hjelper deg ikke. Dessuten defineres ikke pinsebevegelsen som sekt av relionsforskere, men trossamfunn.

Skrevet

"Nåja. Hverken i den lutherskevangeliske, katolske eller greskortodokse kirken finner du folk som detter av stolene, ligger i spasmer på gulvet og "taler i tunger".

Blant annet."

Har et helt annet inntrykk enn deg. Pinsevenner flest kan ha fest og moro uten fyll og bråk.

"Selfølgelig er det forskjell på pinsevenner også. Men slike forstyrrede individer som man gjerne ser er faktisk aksepterte representanter for sekten. DET gjør ikke mye for å øke respekten."

De er ikke mer forstyrret enn du er plaget av kristendom. At du hverken har mer respekt eller overbærenhet for folk med annet livssyn hjelper deg ikke. Dessuten defineres ikke pinsebevegelsen som sekt av relionsforskere, men trossamfunn.

"Har et helt annet inntrykk enn deg. Pinsevenner flest kan ha fest og moro uten fyll og bråk."

Correct me if I'm wrong, men: er ikke f.eks alkohol totalfobudt i pinsemenigheten? Alle jeg har møtt har vært totalavholdende, og alle unntatt èn har hatt et fordømmende forhold til de som ikke er avholds.

"De er ikke mer forstyrret enn du er plaget av kristendom. "

1: Jo, mange av disse individene er alvorlig forstyrret. Godt mulig de har det bra; de gærne har det godt, sies det.

2: Hvor i all verden har du det fra at jeg er plaget av kristendommen? Jeg har kristne familimedlemmer, og bekjentskaper fra så gådt som alle religioner som eksisterer. Å komme med en slik anklagelse blir bare dumt - det håper jeg du skjønner når du tenker deg om.

"At du hverken har mer respekt eller overbærenhet for folk med annet livssyn hjelper deg ikke."

Nå er du direkte frekk. Jeg liker IKKE å bli tillagt egenskaper som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Jeg kan garantere deg at du sansynligvis ikke finner et annet individ i verden med mer respekt for folks religion og tro enn jeg har.

Det jeg derimot IKKE har respekt for, er folk som uttøver sin religion eller tro på en usympatisk måte overfor andre. Min kjennskap til en del trossamfunn er uten tvil mer inngående enn folk flest som ikke er religiøst aktive selv. Derfor kan jeg med sikkerhet påpeke de usympatiske og direkte destruktive elementene i bl.a pinsemenigheten. Hvis du ikke klarer å se forskjell på det og å ikke respektere folks religion og tro, så er det null poeng i å diskutere med deg. I så tilfelle bekrefter du jo bare de eksemplene jeg kom med.

"Dessuten defineres ikke pinsebevegelsen som sekt av relionsforskere, men trossamfunn."

Det har ingenting med saken å gjøre. En "sekt" er ikke annet enn et lite trossamfunn - et trossamfunn er ikke annet enn en stor sekt. Hva man kaller det har overhodet ingenting med saken å gjøre.

".............................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...