Gå til innhold

Hva slags mat er det mest jern i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger masse masse masse jern! :-) Hva slags mat kan jeg spise? Hørte noen sa rødbeter og brokkoli, men hva mer?

Skrevet

Lever og Litago brunost. Og alle grønne grønnsaker.

Ok :-) *notere notere*

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hvetekli, gresskarkjerner, sesamfrø (helst m. skall), brennesle, og et helsekostprodukt som heter Floradix. De har det i endel dagligvarebutikker også.

Hvis du drikker kaffe, blir jernopptaket hemmet.

Skrevet

Hvetekli, gresskarkjerner, sesamfrø (helst m. skall), brennesle, og et helsekostprodukt som heter Floradix. De har det i endel dagligvarebutikker også.

Hvis du drikker kaffe, blir jernopptaket hemmet.

da du nevnte kaffe kom jeg på flere tips:

foruten kaffe hemmer svart te, melk, kakao og sjokolade opptaket.

c-vitaminer øker jernopptak, så spis gjerne c-vitaminer sammen med/før eller etter mat med jern.

Og jerngryte er ikke dumt! Spesielt hvis du koker noe syrlig som f.eks. tomatsuppe, tomatsaus... Da blir maten litt mer rik på jern.

Skrevet

da du nevnte kaffe kom jeg på flere tips:

foruten kaffe hemmer svart te, melk, kakao og sjokolade opptaket.

c-vitaminer øker jernopptak, så spis gjerne c-vitaminer sammen med/før eller etter mat med jern.

Og jerngryte er ikke dumt! Spesielt hvis du koker noe syrlig som f.eks. tomatsuppe, tomatsaus... Da blir maten litt mer rik på jern.

...men kaffe er verst!

Dessuten: jerngryter er ansett for å være bra fra gammelt av, men ikke de nye som er behandlet. Dessuten: syrlige ting som tomat gjør iallfall at min gamle jerngryte begynte å ruste, så jeg måtte hive den til slutt :(

Har du råd til Floradix, er det en flott løsning iallfall, det er naturlig jern i som opptas lett. (Jeg får nærmest Floradix-abstinens hvis jeg drikker mer kaffe enn jeg har godt av)

Skrevet

Lever og Litago brunost. Og alle grønne grønnsaker.

Trenger ikke være Litago brunost. All brunost inneholder jern.

Gjest Det gjør jeg
Skrevet

...men kaffe er verst!

Dessuten: jerngryter er ansett for å være bra fra gammelt av, men ikke de nye som er behandlet. Dessuten: syrlige ting som tomat gjør iallfall at min gamle jerngryte begynte å ruste, så jeg måtte hive den til slutt :(

Har du råd til Floradix, er det en flott løsning iallfall, det er naturlig jern i som opptas lett. (Jeg får nærmest Floradix-abstinens hvis jeg drikker mer kaffe enn jeg har godt av)

Smør gryta inn med olje før du setter den i skapet. Da burde du slippe rust.

Skrevet

Trenger ikke være Litago brunost. All brunost inneholder jern.

Tror ikke du har fulgt med i timen... Vanlig brunost er ikke lenger tilsatt jern, da norske ernæringseksperter mener at folk flest får i seg nok/for mye jern, og dermed ikke trenger tilskudd.

Skrevet

...men kaffe er verst!

Foradix etser på tannemaljen.

Skrevet

...men kaffe er verst!

Floradix smaker jo bare sååå grusomt..synes jeg. Men det er muligens litt farget av at jeg prøvde å ta det mens jeg var gravid - og kvalm...

monique1365380367
Skrevet

Brunost og leverpostei.....til brødmaten ihvertfall!

Gjest blodpudding
Skrevet

Blodpudding. Godt med poteter til, stek blodpuddingen.

Skrevet

Floradix smaker jo bare sååå grusomt..synes jeg. Men det er muligens litt farget av at jeg prøvde å ta det mens jeg var gravid - og kvalm...

synes det er kjempegodt, jeg!

Da jeg var gravid tålte jeg ikke LUKTEN av nacho-chips/tortilla-chips eller hva det heter...Ikke på flere meter, engang. Det som er så godt :)

Skrevet

Smør gryta inn med olje før du setter den i skapet. Da burde du slippe rust.

det gjorde jeg også. Og jeg husket å aldri bruke såpe.

Ga opp til slutt

Skrevet

Foradix etser på tannemaljen.

det gjør jo jus også? Godt jeg tar det til frokosten, da, og pusser tenna etterpå :)

Men ejg trenger det bare hvis jeg ikke er forsiktig med kaffe - heldigvis, ellers hadde jeg blitt ruinert

Skrevet

det gjør jo jus også? Godt jeg tar det til frokosten, da, og pusser tenna etterpå :)

Men ejg trenger det bare hvis jeg ikke er forsiktig med kaffe - heldigvis, ellers hadde jeg blitt ruinert

Du kan ikke sammenligne juice og Cola med Floradix. Da måtte du i såfall drukket mange liter om dagen.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne juice og Cola med Floradix. Da måtte du i såfall drukket mange liter om dagen.

hva er det som tærer så hardt på tenna i floradix, som gjør at det tilsvarer mange liter brus da?? *veldig nysgjerrig nå*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...