Gå til innhold

Legge blomster på andres graver...

Anbefalte innlegg

Gjest Loppefrø
Skrevet

Hva mener dere?

Hvis du kom til grava til mora di, og det lå to roser der, eller en bukett, ville du da lure fælt på hvem det var som hadde lagt dem der, kanskje til og med synes det var frekt. Ville det hjulpet hvis det var et kort ved (men så var det det med regnvær da...) som sa h vem blomstene var fra?

Jeg har tenkt å dra på 'pilgrimsferd' til hjemstedet mitt, og der ligger min gamle venninne begravet. Det er, pga spesielle omstendigheter, ikke aktuelt å ta kontakt med familien hennes. KAN jeg legge roser på graven, eller er det ufint når de pårørende kanskje vil få unødvendig tankevirksomhet?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde bare blitt glad jeg om jeg så at noen la blomster på mine avdøde slektningers graver, det viser bare at de blir tenkt på:)

Skrevet

Alltid fint å se at det er velstelt og pent på en grav. Pent med blomster på graven, da.. Kan ikke skjønne hvorfor noen skal reagere på det.

Skrevet

Jeg ville lurt litt på hvem som hadde lagt blomstene der, men ville bare syntes det var koselig.

En venninne lurte nok litt da de fant en bukett markblomster på søsterens grav, for hun spurte om det var noen av oss venninnene som hadde lagt de der. Jeg vet ikke hvem det var, men avdøde hadde mange nære venner og kolleger.

Skrevet

Jeg lurte fælt da det lå en spesiell ting på grava til min lille sønn.

Skjønte ikke før det hadde gått noen dager hvem det var som hadde lagt dem der.

Det var barna til et søskenbarn av min mann som hadde vært der.

Vi har aldri hatt noen kontakt med dem.

Kan du ikke pakke inn kortet i blank plast?

Så ser de pårørende hvem som har vært der med blomster.

Skrevet

Jeg hadde bare blitt glad jeg om jeg så at noen la blomster på mine avdøde slektningers graver, det viser bare at de blir tenkt på:)

Jo da det kan være koselig det,men nesten helt fremmede mennesker stiller jeg meg litt mere kritisk til.

Synes også det er frekt gjort at fremmede vanner på grava til vår sønn.

Da mener jeg alle utenom min venne og familiekrets.

Har sett at det gjøres på vår kirkegård.

Føler at de synes jeg er der for lite.

(er der en gang i uka,oftere ved varmt vær)

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

Kan ikke tro at NOEN ville reagere negativt på det der!

Skrevet

Jo da det kan være koselig det,men nesten helt fremmede mennesker stiller jeg meg litt mere kritisk til.

Det spørst vel egentlig om hva slag s forhold man har til avdøde...

Men så klart er det frekt å vanne å stelle, men ikke å legge ned en blomsterkvast...

Kan være fra gamle venner og bekjente som ikke har vært hjemme på mange år osv...

Jeg har avdøde venner, og legger da ned blomster på graven når jeg er hjemme, for å minnes og felle en eller to tårer, og kjenne på sorgen, det er like godt for oss som for dem (foreldre osv) selv om de ikke kjenner meg, men jeg kjente dem... skjønner?

Skrevet

Det spørst vel egentlig om hva slag s forhold man har til avdøde...

Men så klart er det frekt å vanne å stelle, men ikke å legge ned en blomsterkvast...

Kan være fra gamle venner og bekjente som ikke har vært hjemme på mange år osv...

Jeg har avdøde venner, og legger da ned blomster på graven når jeg er hjemme, for å minnes og felle en eller to tårer, og kjenne på sorgen, det er like godt for oss som for dem (foreldre osv) selv om de ikke kjenner meg, men jeg kjente dem... skjønner?

Synes ikke det er frekt å legge på en blomsterkvast,men pårørende er jo veldig spent på hvem som har vært der.

Men det at barna til søskenbarnet til min mann (Som vi aldri har hatt kontakt med) har laget pyntegjenstander å lagt på grava setter jeg litt mer ? til.

Når skal jeg liksom ta vekk dette?

Synes pyntegjenstander som skal stå lenge bør være innad i familien.

monique1365380367
Skrevet

Selvfølgelig kan du legge blomster på graven.....det var din venninne, og graven skal jo lissom være ett sørgested, for de som kjente, og savner henne!!

I min familie, ville ukjente blomster ved en grav bli godt mottatt!

Skrevet

Jeg setter utrolig pris på at andre enn jeg, far og mine søstre legger blomster på mors grav..

Da vet jeg at der er andre og som temker på henne..

Og jeg går aldri rundt og lurer på hvem som har lagt blomster på grava hennes..

Skrevet

Det spørs.

Du forteller ikke hva som ligger bak ditt ønske om å ikke ta kontakt med familien, men hvis feks er slik at dere ikke tåler trynet på hverandre, kan det jo hende de blir provosert. For å illudere med et søkt eksempel ut i det blå, kan man tenke seg at familie ville blitt blodig fornærmet dersom en elsker/-inne besøkte en grav og la igjen blomster.

Hvis du bare lurer og ingenting er 'galt', er det nok helt greit. Pakk kortet i vanntett plast el.l., de vil nok gjerne vite hvem det er fra.

Skrevet

Vi setter pris på at en dame av og til vanner pappas grav. Damen bor like ved kirken og er enke etter en av pappas barndomskamerater.

Annonse

Gjest Loppefrø
Skrevet

Vanning ville jeg bare blitt kjempetakknemlig for jeg da! Enten jeg var der ofte eller sjelden selv.

Gjest Loppefrø
Skrevet

Synes ikke det er frekt å legge på en blomsterkvast,men pårørende er jo veldig spent på hvem som har vært der.

Men det at barna til søskenbarnet til min mann (Som vi aldri har hatt kontakt med) har laget pyntegjenstander å lagt på grava setter jeg litt mer ? til.

Når skal jeg liksom ta vekk dette?

Synes pyntegjenstander som skal stå lenge bør være innad i familien.

Nå kommer vel ikke de her barna dit igjen så raskt kanskje, så det er jo bare å ta det vekk når du føler for det. Det er det jo faktisk om de er der stadig vekk også. Det er de pårørende som bestemmer slikt.

Blomster er jo forgjengelig, men gjenstander ville jeg nok vært mer forsiktig med å sette ut.

Tror jeg gjør som enkelte har foreslått, legger ved et kort i plastomslag. Jeg er ikke uvenner med noen i familien, men familien er uvenner innad seg imellom. Og jeg vet da liksom ikke hvem av dem jeg skal spørre, for å sid et slik. Den jeg ikke spør blir vel da fornærmet for at jeg spurte den andre. Det er noen som krangler om alt, og jeg gidder på en måte ikke bli blandet opp idet.

Skrevet

Vi setter pris på at en dame av og til vanner pappas grav. Damen bor like ved kirken og er enke etter en av pappas barndomskamerater.

Jeg også synes det er greit at folk jeg kjenner vanner grava til min sønn.

Men når helt fremmede gjør det,da synes jeg ikke det er greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...