Gå til innhold

Foreldre på feriefylla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er paa Mallorca akkurat naa og Jullan (dattern paa 12) og jeg har blitt forskrekket over enkelte her nede. I gaar spiste vi frokost hvor det satt en "hip" mor og digget musikk, og da det ene barnet hennes sa noe -vet ikke hva, saa smelte hun til han og kjeftet og bar seg saa det var helt pinlig. Hun saa helt rusa ut paa meg. Stakkars unger, tenkte vi som maatte vaere med en krakilsk mor til syden i denne grusomme varmen, jeg er glad jeg ikke vet alt...

Jeg pleier og snakke på et amerikansk forum og der fikk de helt sjokk når jeg sa det var forbudt å straffe ungene med å slå her. De synes synd på alle foreldre her og regnet med at alle norske foreldre hadde uoppdragne unger.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• serendipity

9

• Dorthe

6

• Lucretia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg pleier og snakke på et amerikansk forum og der fikk de helt sjokk når jeg sa det var forbudt å straffe ungene med å slå her. De synes synd på alle foreldre her og regnet med at alle norske foreldre hadde uoppdragne unger.

En kanadisk dame jeg har chattet med sa at hun fikk nærmest en slags åpenbaring om det å slå barn når datteren hennes spurte:

"Hvis det er galt av pappa å slå deg, forfor er det riktig at du slår meg?"

Skrevet

Dette skjedde på Alcudia, Mallorca da jeg var 11 år. Ei jente jeg hadde blitt kjent med (to år yngre enn meg) bodde en etasje over oss. Min mor og min tante hørte lyder ovenfra. Det viste seg å være jenta jeg hadde lekt med som ropte på pappa og gråt. Han hadde altså dratt ned i baren da hun hadde sovnet, og hun våknet alene og redd. Så tanten min og mor og hotellpersonell måtte være hos henne til de fant faren.

Det verste var at denne pappaen hennes er en norsk kjendis...

Akkurat det der skjer nok ganske ofte. Foreldrene går ned i baren og barnet våkner.

Hvem var den kjendisen? he he *hvisk det da* ;-)

Skrevet

det skjønte vi.... synest nesten du kan "henge ut" denne norske kjendisen jeg. For sånt gjør man da bare ikke....

Ja, vurderte det. Og jeg gjør det. Det var NRK's Sølve Grotmol (sportskommentator), og hans datter Astrid.

Skrevet

Akkurat det der skjer nok ganske ofte. Foreldrene går ned i baren og barnet våkner.

Hvem var den kjendisen? he he *hvisk det da* ;-)

Svarte nettopp på det lenger nede :) Sølve Grotmol

Skrevet

Svarte nettopp på det lenger nede :) Sølve Grotmol

Ok :-) Sorry så ikke at andre haddde spurt.. Jasså, HAN ja... Hm...

Jeg er en annen
Skrevet

Man kan neppe skylde på Syden alene for dette - foreldrene må nok ha en tilbøyelighet for uansvarlighet i utgangspunktet.

Jeg blir mer og mer tilbøyelig til å mene at visse mennesker burde nektes å få barn.

Skrevet

En kanadisk dame jeg har chattet med sa at hun fikk nærmest en slags åpenbaring om det å slå barn når datteren hennes spurte:

"Hvis det er galt av pappa å slå deg, forfor er det riktig at du slår meg?"

De har helt tydelig andre oppfatninger enn oss.

Sitat fra en av de andre damene til meg : i can't help but say something to the woman from europe: spanking is illegal?? parents cannot spank their children? where?

Jeg er en annen
Skrevet

Sitat fra en av de andre damene til meg : i can't help but say something to the woman from europe: spanking is illegal?? parents cannot spank their children? where?

He he. Fucking americans. Hva slags forum er dette?

Skrevet

Hun jeg viste til har heldigvis snudd i sitt syn på saken.

Men flere har en grense mellom det de kaller spanking (som er OK) og det de kaller hitting (som er galt), men samtidig har noen fortalt at de anser å slå barnet med et belte som "spanking"! Eller et enda penere ord: "discipline".

Men det er jo bare lureord for sakens realiteter: Barna blir slått! :-(

Skrevet

He he. Fucking americans. Hva slags forum er dette?

Det er et sykdomsforum. Men det snakkes mye om hverdagslige ting der også.

Og her var det en skilt mann som ikke fikk ha samvær med ungen sin og var fortvilet. Dessuten synes han at gutten fikk så mye urettferdig juling.

Skrevet

Hun jeg viste til har heldigvis snudd i sitt syn på saken.

Men flere har en grense mellom det de kaller spanking (som er OK) og det de kaller hitting (som er galt), men samtidig har noen fortalt at de anser å slå barnet med et belte som "spanking"! Eller et enda penere ord: "discipline".

Men det er jo bare lureord for sakens realiteter: Barna blir slått! :-(

Ja, det betyr rett og slett at ungene får juling på rumpa og det er tydeligvis helt nødvendig for oppdragelsen. Her ser du hva de sier

i think a counselor is definitely called for here as there may be child abuse going on. and no, i'm not referring to spanking. i'm thinking something serious.

Ikke juling men noe alvorlig??????

Gjest dere er blind
Skrevet

I følge Norges ambasadør i Tyrkia, så var det som regel unge single kvinner som stod for de groveste tilfellene.

Hvis du ønsker å dra til syden som singel og slå ut håret - hvorfor i helv... tar du med deg barnet ditt da??

Kanskje de fikk barnet der nede? Unge, single kvinner er jo også kjent for å knulle rundt i syden??

Er det virkelig bare jeg som ser sammenhengen her?

Skrevet

Vi har noen venner som bodde i Spania noen år og der så de stadig foreldre som "lappa" til ungene sine.

Skrevet

Vi har noen venner som bodde i Spania noen år og der så de stadig foreldre som "lappa" til ungene sine.

Jeg tror det faktisk er bare her at vi ikke gjør slike ting.

Skrevet

Det er bare sørgelig.

Men dette er tydeligvis så synlig i syden, mens her hjemme er det jo svært sjelden man ser fulle foreldre.

Det får meg til å undres: Skjer det en merkelig forvandling med voksne, vanligvis ansvarlige foreldre når de er på sydentur? Slik at det som vanligvis er tabu, plutselig er greit?

Har inntrykk av det ja.

Det er jo slik for mange at når man drar til syden hvor alkoholen er så billig...da skal det drikkes noe veldig.

Desverre ser det ut til at dette også gjelder for en del foreldre og ikke bare for de voksne eller unge uten barn.

Kanskje er det mer slikt her i Norge også enn vi aner...at foreldre sitter og drikker seg snydens i helgene mens barna er rundt dem?

Har desverre sett tilfeller av dette også...

Uansett hvor hen...det er helt forferdelig at man er så selvsentrert at man kan "glemme" barna sine i den grad.

Gjest en som ser
Skrevet

Som barn var jeg i syden, og vi fikk en ekstra familiemedlem de ukene vi var der. Noen i nabobungalowen hadde en tiåring med seg som de var for fulle til å ta med. Mine foreldre tok hånd om henne til vi måtte reise hjem, men da hadde de fått kontakt med jentas bestemor. Tror det var meningen at de skulle være der hele sommer...

For et par år siden "plukket vi opp" en fireåring fra badebassenget, og ingen visste hvor moren var. Reiseselskapet tok affære da moren dukket opp dagen etter temmelig dritings, og fikk tak i familien til gutten.

Skrevet

Jeg tror det faktisk er bare her at vi ikke gjør slike ting.

Da jeg bodde i Frankrike, hadde jeg kjøkkenvindu ut mot en barnehage. Der fikk ungene rett som det var en ørefik eller en dask dersom de var skyldige i forseelser som å komme for sent til oppstilling (!) eller skitne til tøyet sitt.

Angela1365380318
Skrevet

Det sjer da ikke bare i syden, utenlands båtene er fulle av slike tilfeller også. Ungene ligger på lugaren og gråter (tynne vegger) og du hører aldri noen voksne stemmer som trøster. (men du hører så godt at du hører snufs og hulk tilogmed!)

Ungene løper rundt, overalt og foreldrene sitter og drikker. Har ofte opplevd at cruise "lederen" må lukke igjen døren så det ikke kommer frisk luft inn, pga han er redd 2-4 åringene skal løpe ut og.... når foreldrene shotter.

Skrevet

Det sjer da ikke bare i syden, utenlands båtene er fulle av slike tilfeller også. Ungene ligger på lugaren og gråter (tynne vegger) og du hører aldri noen voksne stemmer som trøster. (men du hører så godt at du hører snufs og hulk tilogmed!)

Ungene løper rundt, overalt og foreldrene sitter og drikker. Har ofte opplevd at cruise "lederen" må lukke igjen døren så det ikke kommer frisk luft inn, pga han er redd 2-4 åringene skal løpe ut og.... når foreldrene shotter.

Jeg er enig med deg Angela, dansketurer er ikke for unger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...