Gå til innhold

FU: Ble du slått som liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble du slått som liten?

Fikk du ørefik eller juling?

Hvor mye skulle til for at du gjorde deg fortjent til å bli slått?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lurulf

4

• Prozak

3

• morsan

2

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Ble du slått som liten?" NEI

"Fikk du ørefik eller juling?" NEI

"Hvor mye skulle til for at du gjorde deg fortjent til å bli slått?"

Gjøre seg _fortjent_ til???

Skrevet

1.Nei

2.Nei

3.Det var jo også noe å fortjene. Vold sier vel nesten bare noe om utøveren, særlig hvis offeret er barn..

Skrevet

Jeg mener å huske at jeg fikk en ørefik engang.. Og da hadde mamma så dårlig samvittighet at hun holdt på å bryte sammen... He he..

skorpionfisken
Skrevet

Jada, både ørefiker og juling.

Fortjent til?

Nei av og til sa jeg ædda bædda til de andre ungene, av og til kasta jeg snø på dem, og av og til værre ting.

De fikk en del ørefiker og juling fra meg også da....

Og en venninne kasta stein! Hun var slem hun....

Men stort sett så slo eller lugget vi hverandre....

Det var aldri jeg som begynte, helt sant altså....

Det var heldigvis ingen voksne som slo da, om det var det du lurte på?

Skrevet

Jeg ble slått EN gang. Faren min mistet kontrollen og det sier jeg ikke noe på.

Jeg hadde klart å rive ned et verdifullt maleri slik at lerretet ble spjæret. Faren min tok meg i kragen for å vise meg hva jeg hadde gjordt. Jeg satte tennene i underarmen hans (ser enda avtrykket av alle tennene mine for meg) slik at han mistet grepet.

DA sprakk han og gav meg et klaps på baken.

Jeg flyktet inn på rommet mitt og han etter. Heldigvis avreagerte han med å knuse døra og ikke meg.

Det var ekstra skremmende fordi jeg aldri hadde sett faren min sint før.

Selv har jeg aldri slått mine barn (...enda).

Skrevet

Jada, både ørefiker og juling.

Fortjent til?

Nei av og til sa jeg ædda bædda til de andre ungene, av og til kasta jeg snø på dem, og av og til værre ting.

De fikk en del ørefiker og juling fra meg også da....

Og en venninne kasta stein! Hun var slem hun....

Men stort sett så slo eller lugget vi hverandre....

Det var aldri jeg som begynte, helt sant altså....

Det var heldigvis ingen voksne som slo da, om det var det du lurte på?

Jeg tror h*n mente slått av foreldre :-)

Unger sloss, sparker, lugger, biter og slår seg imellom. Det er slik det skal være, så lenge det ikke preger tilværelsen.

".........................."

Skrevet

"Ble du slått som liten?" NEI

"Fikk du ørefik eller juling?" NEI

"Hvor mye skulle til for at du gjorde deg fortjent til å bli slått?"

Gjøre seg _fortjent_ til???

Med "fortjent til" så mener h*n sikkert ut i fra foreldrenes standpunkt. Det skal rimelig mye til før f.eks jeg mener at noen fortjener julig. Men folk som har en lav terskel for å dele ut juling har naturligvis et annet syn på det.

Skrevet

Ble aldri slått, ikke så mye som en liten klaps. Det jeg kan huske da...

Skrevet

Med "fortjent til" så mener h*n sikkert ut i fra foreldrenes standpunkt. Det skal rimelig mye til før f.eks jeg mener at noen fortjener julig. Men folk som har en lav terskel for å dele ut juling har naturligvis et annet syn på det.

Det var mer et retorisk spørsmål! ;-) Barn fortjener ALDRI juling fra foreldrene!

Skrevet

Det var mer et retorisk spørsmål! ;-) Barn fortjener ALDRI juling fra foreldrene!

Enig i det :-)

"........................."

Skrevet

Ja, ris på rumpa.

Det varierte veldig hva som skulle til, kom an på humøret til den voksne.

Jeg hadde visst en egen evne til å terge faren min, men heldigvis ble jeg ikke slått så ofte.

Det var verre med all kjeftinga.

Skrevet

Jeg har aldri blitt slått, ikke så mlite som en klaps på rumpa, en gang.

Gjest Loppefrø
Skrevet

Ble aldri slått. Og fikk ikke mye kjeft heller. Men faren min sa når jeg var 'umulig' at jeg burde hatt ris på blanke messingen! Men det ble med det. Tror jeg var et ganske snilt barn.

Mine barn har heller ikke blitt slått. Men har tatt hardt i armen på dem for å få dem til å høre. Og de har nok fått mer kjeft enn jeg fikk. Mer normalt med kjeft får jeg vel kanskje si. Jeg fikk alt for lite trening i konflikthåndtering hjemme pga det rolige 'miljøet' der.

Skrevet

Ja, det fikk jeg. Stadig vekk. Mora mi delte ut ørefiker i hytt og pine og faren min ga meg ris. Tror ikke det skulle så mye til heller. Det holdt at jeg ikke gjorde som de sa.

Skrevet

En gang kan jeg huske at mamma ga meg ris på rumpa. Jeg hadde tatt penger og kjøpt en pakke Toy. Hun tok meg på fersken med stor munn, hvorpå hun dro meg hjem. Med buksa nede spurte hun meg hvor jeg hadde fått penger fra, hvor jeg fant på en tante. Mamma gikk og spurte, og kom tilbake og avkreftet. enda litt ris, ny tante.... og sånn gikk det utover.... Men kan bekrefte at jeg aldri i hele mitt liv har stjelt noen ting mer..

Selv har jeg klapset ungen min en gang. Kvalifiserer ikke til slåing engang.

hilsen

Skrevet

Jeg husker iallefall ètt klaps på rumpa da jeg var en fem-seks, og dæven jeg fortjente det, men mamma kom inn igjen etter en ti minutters tid og hadde skikkelig dårlig samvittighet, hehe.

Hun ga meg også et klaps på kinnet èn gang, noe jeg tror sjokkerte oss begge no kraftig. Dette var mens jeg var fjortiss, og jeg kunne være skikkelig ufyselig, så det er ikke tvil om at jeg fortjente det den gangen og. Det var ikke særlig hardt, men sjokket fikk meg til å begynne å hyle som en stukket gris :P (også den gangen var mamma preget av fryktelig dårlig samvittighet, jeg tror faktisk hun gråt med meg;)

Skrevet

Ja, det ble jeg. Fikk juling på blanke messingen noen ganger.Grunnen kunne være at jeg ble ute alt for lenge f.eks. Det tok slutt da jeg ble for stor til at faren min kunne dra ned buksa på meg. Senere sto han bare bøyd over meg med hånden løftet når han var skikkelig sint.

Skrevet

Ble du slått som liten?

-nei, aldri.

Fikk du ørefik eller juling?

-nei, aldri det heller.

Men, det gikk en del andre metoder, som bruk av skyldfølelse og "nå gjorde du meg skuffet/lei meg/bedrøvet"-opplegg. Ikke noe særlig for et barn ,det heller.

Bruk av skamfølelse og skyldfølelse som maktmiddel er også ille å bruke overfor barn, selv om det ikke er det samme som å fysisk slå/jule barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...