Gå til innhold

En god link for regler med å eller og?

Anbefalte innlegg

Gjest I glemmeboken
Skrevet

Kan noen være så snille å hjelpe meg med en god link på regler med å eller og? Så at noen hadde fått hjelp med kommaregler,og prøver meg jeg også.På forhånd takk.

Gjest et lite tips...
Skrevet

Den letteste regelen og huske synes jeg er at å brukes forann alle verb i infinitiv

Skrevet

En grei tommelfingerregel er å forsøke å sette setningen i fortid.

"Han spiser og drikker" - "han spiste og drakk": Begge verbene blir satt i fortid, da er de likestilte og skal ha OG

"Han prøver å glemme" - "han prøvde å glemme" - Bare det første verbet blir satt i fortid, det andre forblir infinitiv. Da skal det være Å.

Skrevet

Rådene under her er veldig gode.

Og er du også i stand til å huske den gamle formen "at", så kan det også brukes.

"At" var altså uttrykket man brukte før i stedet for "å".

F.eks.:

"Det er lett å komme seg dit." "Det er lett at komme seg dit."

Kan du bytte sette inn "at" i stedet for "å", er det riktig med "å". Kan du ikke det, så skal det stå "og".

"Jeg vi hoppe og danse." Kan du skrive "Jeg vil hoppe at danse"? Nei.

Altså: Prøv å bytte ut med "at". (Prøv at bytte ut med at.)

:o)

Skrevet

Den letteste regelen og huske synes jeg er at å brukes forann alle verb i infinitiv

Den beste regelen er å pugge at "å" skal stå foran alle verb i infinitiv, kun infinitiv.

"Og" skal stå mellom alt det andre.

Eks: "Jeg synes det er gøy å bade."

"Tina, Lina, Ina og Mina har ganske like navn."

(Her ser du også komma-regel) Komma skal ettes rett etter siste bokstav i ordet, og ha ett enkelt mellomrom før neste ord påbegynnes.

Et annet eksempel: "Jeg synes det er gøy å bade og svømme." (Noe folk aldri blir enige om hva som egentlig er riktig.) Skal man sette "og" foran svømme" siden det er et tilleggsord, eller skal man sette "jeg synes det er gøy å bade og å svømme." Det høres veldig rart ut, synes jeg, så jeg ville valgt første alternativ.

Skrevet

Den beste regelen er å pugge at "å" skal stå foran alle verb i infinitiv, kun infinitiv.

"Og" skal stå mellom alt det andre.

Eks: "Jeg synes det er gøy å bade."

"Tina, Lina, Ina og Mina har ganske like navn."

(Her ser du også komma-regel) Komma skal ettes rett etter siste bokstav i ordet, og ha ett enkelt mellomrom før neste ord påbegynnes.

Et annet eksempel: "Jeg synes det er gøy å bade og svømme." (Noe folk aldri blir enige om hva som egentlig er riktig.) Skal man sette "og" foran svømme" siden det er et tilleggsord, eller skal man sette "jeg synes det er gøy å bade og å svømme." Det høres veldig rart ut, synes jeg, så jeg ville valgt første alternativ.

"Jeg synes det er gøy å bade og svømme."

Du har helt rett - det er riktig med "og" foran svømme.

Skrevet

"Jeg synes det er gøy å bade og svømme."

Du har helt rett - det er riktig med "og" foran svømme.

I aviser og den slags kan man se både

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

Jeg ville valgt det siste. Det er riktignok infinitiv, men man både går ut og spiser. Selvsagt kan man si "ut for å spise", men det blir noe annet.

Det forvirrende er at det går an å erstatte å med både at og et (gammeldags for og) i dette eksemplet. Og på engelsk ville jeg ha sagt "out to eat". Men ikke på norsk. Nei, jeg gir opp.

Skrevet

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

Jeg ville valgt det siste. Det er riktignok infinitiv, men man både går ut og spiser. Selvsagt kan man si "ut for å spise", men det blir noe annet.

Det forvirrende er at det går an å erstatte å med både at og et (gammeldags for og) i dette eksemplet. Og på engelsk ville jeg ha sagt "out to eat". Men ikke på norsk. Nei, jeg gir opp.

I den forrige tråden min så var det et eksempel som jeg er helt sikker på ikke er "åpen for debatt" *he he*

Det heter alltid "jeg liker å spise og drikke på restaurant".

Her har man jo hatt infinitivsmerket foran det første verbet - spise. Hva er det du liker? Jo, Å spise-og-drikke.

Men det eksemplet du gir - ut å spise/ut og spise, så har man ikke hatt infinitivsmerket før, fordi det første ordet (ut) ikke er et verb. Setningen kan f.eks. være "I kveld skal vi ut og/å spise.

Jeg ville brukt "og" her, men jeg vet ikke om jeg kan forklare det. *S*

Skrevet

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

Jeg ville valgt det første. Spørs hvordan man skriver det da. Jeg skal ut å spise høres uansett riktig ut. Du skal jo ut for å spise. Du forteller at du skal en ting, ikke to. Selv om du skal både ut og du skal spise, så går det under ett.

Jeg skal ut og jeg skal spise

da er det kanskje jeg skal ut og spise, men for meg høres det feil ut..

Jeg skal ut for å spise, altså jeg skal ut å spise..

Jeg bare tenker litt høyt her.

Skrevet

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

Jeg ville valgt det første. Spørs hvordan man skriver det da. Jeg skal ut å spise høres uansett riktig ut. Du skal jo ut for å spise. Du forteller at du skal en ting, ikke to. Selv om du skal både ut og du skal spise, så går det under ett.

Jeg er ikke uenig i resonnementet ditt, men magefølelsen min sier like fullt "ut og spise".

Skrevet

I den forrige tråden min så var det et eksempel som jeg er helt sikker på ikke er "åpen for debatt" *he he*

Det heter alltid "jeg liker å spise og drikke på restaurant".

Her har man jo hatt infinitivsmerket foran det første verbet - spise. Hva er det du liker? Jo, Å spise-og-drikke.

Men det eksemplet du gir - ut å spise/ut og spise, så har man ikke hatt infinitivsmerket før, fordi det første ordet (ut) ikke er et verb. Setningen kan f.eks. være "I kveld skal vi ut og/å spise.

Jeg ville brukt "og" her, men jeg vet ikke om jeg kan forklare det. *S*

Ut er ikke et verb,nei - men det er vel en forkortelse for "gå ut" og spise... Så da holder teorien?

Til butikken og kjøpe mat - Gå/kjøre til butikken og kjøpe mat...

Skrevet

Ut er ikke et verb,nei - men det er vel en forkortelse for "gå ut" og spise... Så da holder teorien?

Til butikken og kjøpe mat - Gå/kjøre til butikken og kjøpe mat...

Hørs fornuftig ut! :-))

Skrevet

"Ut å spise" og

"Ut og spise".

Saken her er vel at uttrykket er forkortet - det mangler noen ord som gjør setningen komplett.

Dette er jo et futurum-uttrykk. Så enten er det "jeg skal spise" - altså ikke infinitiv i det hele tatt, eller "jeg skal gå ut og spise", og hvis du bøyer det i fortid, får du "jeg gikk ut og spiste", det vil si at gå og spise er likeverdige verb, og skal bindes sammen med og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...