Gå til innhold

Rikstrygdeverket!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

NÅ har rikstrygdeverket bestemt at man ikke lenger får allergimedisinen Xysal på blå resept. Må tilbake til å bruke Zyrtec igjen.Xysal er det eneste som hjalp mot allergi som gjør at jeg ikke får puste gjennom nesen. Zyrtec hjelper ikke halparten så bra engang.....

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• fei1365380229

8

• yma

4

• tiliti

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man får heller ikke C-vit, Rivotril eller Neurontin på blå resept lenger. Men man kan søke om fritak slik at man får dekket det likevel, det har legen min gjort.

Skrevet

Jeg har noe jeg må ta hver dag: koster meg 2700 i året. Ingenting blir dekket!:(

Skrevet

Jeg går på sterke medisiner som jeg får på blå resept. Disse gjør at jeg kan få magesår og får derfor resept på medisiner som koster 350 kr måneden som skal forhindre disse. Disse får jeg ikke dekket før jeg har fått magesår.

Sluttet å ta dem, syns det var dyrt. Fikk begynnelse til magesår så jeg begynte å ta dem igjen. Må svelge slange for å få diagnosen magesår og gratis piller. Men det er venteliste og jeg orker ikke å få magesår også......

Vanvittige regler vi har her i Norge. Har sendt en mail til helsedepartementet. Blir spennende å se hva jeg får til svar.

Skrevet

Man får heller ikke C-vit, Rivotril eller Neurontin på blå resept lenger. Men man kan søke om fritak slik at man får dekket det likevel, det har legen min gjort.

Får du dekket alt eller bare etter å ha betalt 1500 kr. Det fikk nemlig jeg beskjed om på trygdekontoret. Har frikort.

Skrevet

Får du dekket alt eller bare etter å ha betalt 1500 kr. Det fikk nemlig jeg beskjed om på trygdekontoret. Har frikort.

Jeg har faktisk ikke helt skjønt reglene og det ser det ikke ut til at trygdekontorene har gjort heller.

Dersom man skal dekke 1500 kr av hver medisin + 1550 av det man har i egenandel på blå resept blir det jo innmari dyrt.

Jeg har 4 forskjellige medisiner som jeg har søkt fått dekket. Får nok ikke den ene, har fått den andre og har anket den tredje og den fjerde fordi jeg fikk avslag men spesialisten sa den andre spesialisten hadde søkt på feil grunnlag og at jeg ville få dette.

Men hvis jeg skal betale 5500 kr før jeg får dekket noe så går jeg konk. Jeg har også andre medisiner som jeg betaler fullt ut og som man ikke kan få dekket.

Skrevet

Jeg har faktisk ikke helt skjønt reglene og det ser det ikke ut til at trygdekontorene har gjort heller.

Dersom man skal dekke 1500 kr av hver medisin + 1550 av det man har i egenandel på blå resept blir det jo innmari dyrt.

Jeg har 4 forskjellige medisiner som jeg har søkt fått dekket. Får nok ikke den ene, har fått den andre og har anket den tredje og den fjerde fordi jeg fikk avslag men spesialisten sa den andre spesialisten hadde søkt på feil grunnlag og at jeg ville få dette.

Men hvis jeg skal betale 5500 kr før jeg får dekket noe så går jeg konk. Jeg har også andre medisiner som jeg betaler fullt ut og som man ikke kan få dekket.

Men det er fastlegen som hjelper deg med å søke eller?

De viste jo ikke noe når jeg ringte til trygdekontoret, der veit de jo ingenting, eneste de sa var at jeg måtte betale 1500 kr, men jeg har betalt det sa jeg, jeg har frikort. Jammen i tillegg sa de da.

Skrevet

Jeg går på sterke medisiner som jeg får på blå resept. Disse gjør at jeg kan få magesår og får derfor resept på medisiner som koster 350 kr måneden som skal forhindre disse. Disse får jeg ikke dekket før jeg har fått magesår.

Sluttet å ta dem, syns det var dyrt. Fikk begynnelse til magesår så jeg begynte å ta dem igjen. Må svelge slange for å få diagnosen magesår og gratis piller. Men det er venteliste og jeg orker ikke å få magesår også......

Vanvittige regler vi har her i Norge. Har sendt en mail til helsedepartementet. Blir spennende å se hva jeg får til svar.

Jeghar sendt mail til legemiddelverket angående Xysal. Fant på siden til legemiddelverket.no at det kun dreier seg om pris, og at noen byråkrater har funnet ut at de to allergimedisinene har samme virkning. Det har de altså ikke

Skrevet

Jeghar sendt mail til legemiddelverket angående Xysal. Fant på siden til legemiddelverket.no at det kun dreier seg om pris, og at noen byråkrater har funnet ut at de to allergimedisinene har samme virkning. Det har de altså ikke

Nå vet jeg ikke om du har prøvd den, men jeg har en allergimedisin som heter Aerius. Den får jeg på blå resept og den virker bra. Blir ikke så trøtt av den som Zyrtec heller.

Vet jo ikke om det er endrete regler på denne også for jeg har ikke tatt ut denne på ett år.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om du har prøvd den, men jeg har en allergimedisin som heter Aerius. Den får jeg på blå resept og den virker bra. Blir ikke så trøtt av den som Zyrtec heller.

Vet jo ikke om det er endrete regler på denne også for jeg har ikke tatt ut denne på ett år.

Har du en pakke av den liggende? Kan du isåfall sjekke om virkestoffet heter cetirizin eller levocetirizin. Xysal inneholdt levocetirizin

Skrevet

Men det er fastlegen som hjelper deg med å søke eller?

De viste jo ikke noe når jeg ringte til trygdekontoret, der veit de jo ingenting, eneste de sa var at jeg måtte betale 1500 kr, men jeg har betalt det sa jeg, jeg har frikort. Jammen i tillegg sa de da.

Nei, fastlegen visste ikke noe om dette. Det er to spesialister som har søkt, en på smerteklinikken og en på et spesialsykehus.

Skjønner ikke hvorfor de har forandre reglene, de har jo gjort ting mye verre enn det var. Noe så dumt som å stoppe blå resept på forebyggende medisiner. Det må da være billigere det enn å betale når man har blitt dårlig.

Syyyyyykt!

Skrevet

Har du en pakke av den liggende? Kan du isåfall sjekke om virkestoffet heter cetirizin eller levocetirizin. Xysal inneholdt levocetirizin

Ingen av delene, noe som heter: desloratadin 5 mg

Skrevet

Ingen av delene, noe som heter: desloratadin 5 mg

Takk for at du sjekka iallefall. Skal høre med legen min. Fordelen med Xysal var at jeg ikke merka noe i nesa i det hele tatt. Ingen rennende nese, ikke nyseanfall, ikke kløe. Men best av alt, jeg fikk puste gjennom nesa!

Skrevet

Ta kontakt med astma og allergi-forbundet.

Hvorfor det? De har svart at det ikke er noe problem at den ene allergimedisinen fjernes fra blåreseptlista.

Skrevet

Det er jo bare å betale for det sjøl da!!

Det er det som er problemet, det er for dyrt for meg, og jeg er nok ikke aleine.

Skrevet

Hvorfor det? De har svart at det ikke er noe problem at den ene allergimedisinen fjernes fra blåreseptlista.

Akkurat derfor.

For å vise dem at de tok feil, det er faktisk et problem for mange siden dette virkemiddelet ikke har produkter som er likeverdige for _alle_.

Selve grunnlaget for astma og allergiforbundets uttalelse om at dette var problemfritt var jo at det fantes likeverdige antihistaminer.

Men siden folk reagerer forskjellig kan man ikke si at andre virkestoffer er likeverdige, dette er jo et greit bevis på det

(Men jeg ville prøvd meg gjennom de andre typene medisin dersom min medisin forsvant fra blåresept, heldigvis er ikke sansynligheten stor, jeg tar polaramin)

Skrevet

Det er det som er problemet, det er for dyrt for meg, og jeg er nok ikke aleine.

1 om dagen?

335 kr for 90 dager?

Er ikke så mye i året det.

Men dersom det er et problem ville jeg begynt utprøvingen av andre allergimedisiner.

Skrevet

Jeg kommer opp i overkant av 600 kr i mnd hvis jeg skal betale det selv. Dvs at jeg ikke når opp til taket på 1500 kr pr medisin før det blir jul. Og så er det det som ikke er på blått da og egenandelen som er på blått. Og sa får jeg ikke egenandelskort så raskt som nå siden så mange plutselig ikke er på blått lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...