Gå til innhold

Rikstrygdeverket!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat derfor.

For å vise dem at de tok feil, det er faktisk et problem for mange siden dette virkemiddelet ikke har produkter som er likeverdige for _alle_.

Selve grunnlaget for astma og allergiforbundets uttalelse om at dette var problemfritt var jo at det fantes likeverdige antihistaminer.

Men siden folk reagerer forskjellig kan man ikke si at andre virkestoffer er likeverdige, dette er jo et greit bevis på det

(Men jeg ville prøvd meg gjennom de andre typene medisin dersom min medisin forsvant fra blåresept, heldigvis er ikke sansynligheten stor, jeg tar polaramin)

Jeg har forsøkt polaramin, men da sov jeg døgnet rundt. Prisene har forøvrig gått opp fra 1.september slik at prisen på Xysal i Felleskatalogen på nett ikke stemmer. Den er dyrere nå.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• fei1365380229

8

• yma

4

• tiliti

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har forsøkt polaramin, men da sov jeg døgnet rundt. Prisene har forøvrig gått opp fra 1.september slik at prisen på Xysal i Felleskatalogen på nett ikke stemmer. Den er dyrere nå.

Ja, vet at polaramin gjør det med flere. Min stakkars samboer går helt i koma, men det er det *eneste* som virker mot allergien hans.

Nice, ikke sant.

Men prøv flere av de nyere antihistaminene.

En annen mulighet er "allergisprøyte".

http://www.lommelegen.no/art/art1627.asp

Skrevet

Jeg har faktisk ikke helt skjønt reglene og det ser det ikke ut til at trygdekontorene har gjort heller.

Dersom man skal dekke 1500 kr av hver medisin + 1550 av det man har i egenandel på blå resept blir det jo innmari dyrt.

Jeg har 4 forskjellige medisiner som jeg har søkt fått dekket. Får nok ikke den ene, har fått den andre og har anket den tredje og den fjerde fordi jeg fikk avslag men spesialisten sa den andre spesialisten hadde søkt på feil grunnlag og at jeg ville få dette.

Men hvis jeg skal betale 5500 kr før jeg får dekket noe så går jeg konk. Jeg har også andre medisiner som jeg betaler fullt ut og som man ikke kan få dekket.

Jeg får noen medisiner på blåresept- og har frikort.

Men en lungemedisin jeg bruker er ikke kommet på blåseptlista- enda Alvheim skulle ordne opp i dette for 1 år siden.

500 kr mnd koster det.

Når hvit-reseptmedisiner er kommet opp i 1500 kr, får man dekket 90 % av det overskytende. Det fikk jeg i fjor, og har har fått refundert etter samme mønster i år også.

Skrevet

Jeg får noen medisiner på blåresept- og har frikort.

Men en lungemedisin jeg bruker er ikke kommet på blåseptlista- enda Alvheim skulle ordne opp i dette for 1 år siden.

500 kr mnd koster det.

Når hvit-reseptmedisiner er kommet opp i 1500 kr, får man dekket 90 % av det overskytende. Det fikk jeg i fjor, og har har fått refundert etter samme mønster i år også.

Men hvitreseptene gjelder ikke for smertestillende, beroligende og andre vanedannende medisiner så da er jeg like langt.

Skrevet

Jeg var på apoteket her om dagen for å hente ut allergimedisin til min datter og fikk da beskjed om at Zyrtec hadde gått ut...Jeg fikk en annen type som hadde samme virkestoff.

Skrevet

Men hvitreseptene gjelder ikke for smertestillende, beroligende og andre vanedannende medisiner så da er jeg like langt.

Ikke for beroligende heller ?

Jeg bruker noe smertestillende- men jeg er da i "den heldige situasjon "at jeg at jeg får dem , refundert på grunn av en yrkesskade.

Men her "må" jeg bruke så og så mange tabletter pr dag, ellers får jeg ikke ( etter ny lov)

Forstå dette den som kan !

Skrevet

Ikke for beroligende heller ?

Jeg bruker noe smertestillende- men jeg er da i "den heldige situasjon "at jeg at jeg får dem , refundert på grunn av en yrkesskade.

Men her "må" jeg bruke så og så mange tabletter pr dag, ellers får jeg ikke ( etter ny lov)

Forstå dette den som kan !

Og ikke muskelavslappende.

Jeg skjønner ikke helt hva man får dekket på hvit resept da det stort sett er beroligende, smertestillende og sovemedisin folk bruker. Bortsett fra en penicillinkur i ny og ne men det får jeg dekket

Skrevet

Og ikke muskelavslappende.

Jeg skjønner ikke helt hva man får dekket på hvit resept da det stort sett er beroligende, smertestillende og sovemedisin folk bruker. Bortsett fra en penicillinkur i ny og ne men det får jeg dekket

Dorthe

På hvit resept er det hovedsaklig lungemedisinen jeg har sendt regning på Men også noe antibiotika.

Men jeg lurer på om du kan søke gjennom spesialist for andre medisiner.Jeg vet ikke sikkert, jeg må ha spesialist godkjenning hvert år står det, ser jeg, for smertestillende. Han må "bedyre" at det ikke er vanedannende for meg, Prøv i hverfall, om spesialist hjelper..

Skrevet

Dorthe

På hvit resept er det hovedsaklig lungemedisinen jeg har sendt regning på Men også noe antibiotika.

Men jeg lurer på om du kan søke gjennom spesialist for andre medisiner.Jeg vet ikke sikkert, jeg må ha spesialist godkjenning hvert år står det, ser jeg, for smertestillende. Han må "bedyre" at det ikke er vanedannende for meg, Prøv i hverfall, om spesialist hjelper..

Jeg har søkt, fått avslag og anket og vet ikke hva som skjer nå. Fikk godkjent Paralgin Forte som jeg spiser minst av. Jeg spiser vel for 1500 kr i året av dem, tenker jeg.

Skrevet

Jeg har søkt, fått avslag og anket og vet ikke hva som skjer nå. Fikk godkjent Paralgin Forte som jeg spiser minst av. Jeg spiser vel for 1500 kr i året av dem, tenker jeg.

Ja du, en må sannelig være bra frisk dersom en skal klare å hamle opp med dette systemet !

Skrevet

Ja du, en må sannelig være bra frisk dersom en skal klare å hamle opp med dette systemet !

Det er altfor mye styr for å ordne opp. Når jeg ser de som gir f så ser det ut som om de har fått med seg det meste uten å løfte fingeren innimellom.

Etter 5 intensive år med å ordne opp er jeg blitt kjempesliten og dritlei. Det var faktisk greiere alle årene før hvor jeg lot ting skure og gå jeg også.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Jeg går på sterke medisiner som jeg får på blå resept. Disse gjør at jeg kan få magesår og får derfor resept på medisiner som koster 350 kr måneden som skal forhindre disse. Disse får jeg ikke dekket før jeg har fått magesår.

Sluttet å ta dem, syns det var dyrt. Fikk begynnelse til magesår så jeg begynte å ta dem igjen. Må svelge slange for å få diagnosen magesår og gratis piller. Men det er venteliste og jeg orker ikke å få magesår også......

Vanvittige regler vi har her i Norge. Har sendt en mail til helsedepartementet. Blir spennende å se hva jeg får til svar.

Noen hundre kroner i måneden synes jeg ikke er mye for medikamenter. Derimot synes jeg nærmere seks tusen pr måned som jeg betaler er ekstremt mye...

Skrevet

Noen hundre kroner i måneden synes jeg ikke er mye for medikamenter. Derimot synes jeg nærmere seks tusen pr måned som jeg betaler er ekstremt mye...

Medisinene mine går av matbudsjettet så hvis jeg skulle betalt den summen i måndesvis hadde både jeg og ungen sultet i hjel.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Dette synes jeg er lite å være opprørt over. Det er viktig at man forsøker å redusere utgiftene over blåreseptordningen, da denne har løpt løpsk de siste årene.

Dersom du fortsetter å bruke dette medikamentet vil du på årsbasis få under kr 2000,- årlig i medikamentutgifter. For i år refunderes vel 90 % av kostnadene over 1550,- (egenandelstak 2).

Dersom de som trenger det mest skal få den behandlingen de trenger, så må alle være villige til å bære litt mer av utgiftene til helse selv. Egenandelstak 1 bør f.eks. økes til minst 2500 fra neste år, synes jeg.

Selv har jeg årlige medikamentutgifter på over 60.000,- Dette synes jeg er en fallitterklæring for vårt velferdssamfunn, men etter dagens regelverk får jeg foreløpig ikke dekket mine medikamenter som alle er forskrevet av lege og helt nødvendige.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Medisinene mine går av matbudsjettet så hvis jeg skulle betalt den summen i måndesvis hadde både jeg og ungen sultet i hjel.

Hvilket beløp er det som er uoverkommelig for deg? Egenandeltak 2-summen?

Skrevet

Dette synes jeg er lite å være opprørt over. Det er viktig at man forsøker å redusere utgiftene over blåreseptordningen, da denne har løpt løpsk de siste årene.

Dersom du fortsetter å bruke dette medikamentet vil du på årsbasis få under kr 2000,- årlig i medikamentutgifter. For i år refunderes vel 90 % av kostnadene over 1550,- (egenandelstak 2).

Dersom de som trenger det mest skal få den behandlingen de trenger, så må alle være villige til å bære litt mer av utgiftene til helse selv. Egenandelstak 1 bør f.eks. økes til minst 2500 fra neste år, synes jeg.

Selv har jeg årlige medikamentutgifter på over 60.000,- Dette synes jeg er en fallitterklæring for vårt velferdssamfunn, men etter dagens regelverk får jeg foreløpig ikke dekket mine medikamenter som alle er forskrevet av lege og helt nødvendige.

Da hadde jeg vært nødt til å la være å spise medisinene mine. Det er mer enn jeg har til mat, bensin, bilutgifter, husholdningsartikler i mnd.

Jeg kan jo ikke la ungen sulte fordi jeg skal ha medisiner.

Forresten har jeg også ca 60 000 i sykdomsutgifter i året selv om jeg har fått mange av medisinene mine på blå resept. Det finnes andre utgifter enn medisiner også

Skrevet

Hvilket beløp er det som er uoverkommelig for deg? Egenandeltak 2-summen?

Jeg har aldri benyttet meg av egenandel to. De tingene som kommer under det har jeg gratis

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Da hadde jeg vært nødt til å la være å spise medisinene mine. Det er mer enn jeg har til mat, bensin, bilutgifter, husholdningsartikler i mnd.

Jeg kan jo ikke la ungen sulte fordi jeg skal ha medisiner.

Forresten har jeg også ca 60 000 i sykdomsutgifter i året selv om jeg har fått mange av medisinene mine på blå resept. Det finnes andre utgifter enn medisiner også

Hva får deg til å tro at jeg ikke har andre sykdomsrelaterte utgifter i tillegg?

Mitt poeng er at dersom de sykeste skal få dekket en rimelig andel av sine utgifter, så må sannsynligvis man øke terskelen for hva alle skal få dekket. Og etter min mening vil dette være en riktig prioritering.

F.eks. er det mange pollenallergikere som får sine medikamenter på blå resept selv om de ikke oppfyller regelen om at det skal være nødvendig med behandling minst tre måneder pr år. Dette koster samfunnet unødvendig mye...

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Jeg har aldri benyttet meg av egenandel to. De tingene som kommer under det har jeg gratis

Medikamentene det her er snakk om vil komme under egenandel 2.

Skrevet

Hva får deg til å tro at jeg ikke har andre sykdomsrelaterte utgifter i tillegg?

Mitt poeng er at dersom de sykeste skal få dekket en rimelig andel av sine utgifter, så må sannsynligvis man øke terskelen for hva alle skal få dekket. Og etter min mening vil dette være en riktig prioritering.

F.eks. er det mange pollenallergikere som får sine medikamenter på blå resept selv om de ikke oppfyller regelen om at det skal være nødvendig med behandling minst tre måneder pr år. Dette koster samfunnet unødvendig mye...

Nei,jeg regner med at du har andre utgifter også. Medisiner er jo bare en brøkdal av det det koster å være syk.

Men hvordan klarer du å betale alt dette? Trygdene i Norge er ikke så høye og man har jo boutgifter, strøm, telefon, forsikringer også videre. Jeg har faste utgifter på 10 000 kr i mnd, det er ikke så mye jeg sitter igjen med.

Jeg har en venninne som har omtrent like høye medisinutgifter som deg og hennes eneste mulighet er å snylte på mannen og tigge penger av familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...