Gå til innhold

Rikstrygdeverket!!

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

23

• fei1365380229

8

• yma

4

• tiliti

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Medikamentene det her er snakk om vil komme under egenandel 2.

Rotet visst litt her, det er vel ikke egenandeltak 2 dette vil falle inn under men den særregelen om refusjon av medikamenter på hvit resept (etter at du selv har betalt 1550,- dekkes 90% av det overskytende).

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Nei,jeg regner med at du har andre utgifter også. Medisiner er jo bare en brøkdal av det det koster å være syk.

Men hvordan klarer du å betale alt dette? Trygdene i Norge er ikke så høye og man har jo boutgifter, strøm, telefon, forsikringer også videre. Jeg har faste utgifter på 10 000 kr i mnd, det er ikke så mye jeg sitter igjen med.

Jeg har en venninne som har omtrent like høye medisinutgifter som deg og hennes eneste mulighet er å snylte på mannen og tigge penger av familien.

Tatt opp lån i banken. Utsetter å tenke på de problemene dette medfører på lengre sikt.

Skrevet

Rotet visst litt her, det er vel ikke egenandeltak 2 dette vil falle inn under men den særregelen om refusjon av medikamenter på hvit resept (etter at du selv har betalt 1550,- dekkes 90% av det overskytende).

Ja, det stemmer, Men ikke hvis medisinene dine b eller c preparater, dvs avhengighetsskapende medisiner. Da blir de ikke tatt med i den beregningen.

Kroniske smertepasienter får ikke dekket sine medisiner uten fritak og det er det vanskelig å få. Og som jeg skrev tidligere så må man betale 1550 kr pr medisin før man får det dekket. Så hvis du bruker mange forskjellige medisiner som du får fritak for kommer du ikke opp i summen før året er omme.

100 Paralgin Forte koster 125 kr, det er ofte dosen i mnd. Somadril koster nesten 150 kr i mnd. Rivotril ca 100 kr mnd osv. Det er ikke mye hjelp i fritak da

Skrevet

Xysal er en virdereutvikling av Zyrtec - og virker for mange mye bedre. Så denne avgjørelsen virker ikke medisinsk begrunnet.

Skrevet

Tatt opp lån i banken. Utsetter å tenke på de problemene dette medfører på lengre sikt.

Da hadde jeg vært konk for lenge siden . Jeg har spist disse medisinene i nærmere 20 år. Man får ikke låne i det uendelige heller.

Skrevet

Kom på det rett etter at jeg hadde skrevet det. Tror den andre regelen er paragraf 5-22 eller noen sånt,

Ja, det er den som gir fritak for andre hvite resepter enn avhengighetskapende stoffer når man når 1500 kr. Jeg har ikke hvite resepter som ikke er avhengighetsskapende for den summen i året.

Jeg har søkt om fritak men har fått avslag fordi de medisinene jeg bruker ikke er innen bruksområdet for det jeg bruker dem for. Spesialisten på smerteklinikken må skrive under på at man tar dem for smerter og ikke er avhengig av dem fysisk. Somadril er bl.a ikke regnet for å brukes hver dag hele året.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Ja, det stemmer, Men ikke hvis medisinene dine b eller c preparater, dvs avhengighetsskapende medisiner. Da blir de ikke tatt med i den beregningen.

Kroniske smertepasienter får ikke dekket sine medisiner uten fritak og det er det vanskelig å få. Og som jeg skrev tidligere så må man betale 1550 kr pr medisin før man får det dekket. Så hvis du bruker mange forskjellige medisiner som du får fritak for kommer du ikke opp i summen før året er omme.

100 Paralgin Forte koster 125 kr, det er ofte dosen i mnd. Somadril koster nesten 150 kr i mnd. Rivotril ca 100 kr mnd osv. Det er ikke mye hjelp i fritak da

Men allergimedisiner vil bli dekket, og nettopp derfor synes jeg det er lite graverende med eksemplet som ble tatt opp i hovedinnlegget her.

Er du sikker på at egenandelen skal gjelde for hvert enkelt medikament?

Skrevet

Men allergimedisiner vil bli dekket, og nettopp derfor synes jeg det er lite graverende med eksemplet som ble tatt opp i hovedinnlegget her.

Er du sikker på at egenandelen skal gjelde for hvert enkelt medikament?

Ja, det ser slik ut. Men det virker som om ingen egentlig vet det, jeg har snakket med trygdekontoret og rikstrygdeverket og de visste ikke. Så hvordan skal jeg klare å finne det ut.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Da hadde jeg vært konk for lenge siden . Jeg har spist disse medisinene i nærmere 20 år. Man får ikke låne i det uendelige heller.

Bra du ikke har like store månedlige medikamentutgifter da.

Løsningen blir å belåne bolig inntil også pipa er belånt.

Skrevet

Bra du ikke har like store månedlige medikamentutgifter da.

Løsningen blir å belåne bolig inntil også pipa er belånt.

Jeg har bare uføretrygd og jeg har lånt max på leiligheten allerede.

Ikke kan jeg flytte til en billigere leilighet heller, jeg må ha to soverom og nå er leiligheten er ferdig planlagt med tilrettelegging og det får jeg ikke flere ganger. Det er jo forståelig for det koster en formue å bygge den om. Dessuten finnes det alt for få leiligheter som passer meg og jeg kan ikke selge denne og leie siden jeg eier denne så har jeg ikke anledning å få en tilpasset leieleilighet.

Skrevet

Dette synes jeg er lite å være opprørt over. Det er viktig at man forsøker å redusere utgiftene over blåreseptordningen, da denne har løpt løpsk de siste årene.

Dersom du fortsetter å bruke dette medikamentet vil du på årsbasis få under kr 2000,- årlig i medikamentutgifter. For i år refunderes vel 90 % av kostnadene over 1550,- (egenandelstak 2).

Dersom de som trenger det mest skal få den behandlingen de trenger, så må alle være villige til å bære litt mer av utgiftene til helse selv. Egenandelstak 1 bør f.eks. økes til minst 2500 fra neste år, synes jeg.

Selv har jeg årlige medikamentutgifter på over 60.000,- Dette synes jeg er en fallitterklæring for vårt velferdssamfunn, men etter dagens regelverk får jeg foreløpig ikke dekket mine medikamenter som alle er forskrevet av lege og helt nødvendige.

Jeg synes det virker som du blander sammen de som trenger medisiner og de som har råd til medisiner. Det er ikke nødvendigis det samme.

Du sier at en viss utgift pr år er bagatellmessig - det kommer an på årsinntekten til vedkommende.

Hvem er "de som trenger det mest"? Er det avhengig av dignose, medikanemt eller årsinntekt?

Skrevet

Jeg synes det virker som du blander sammen de som trenger medisiner og de som har råd til medisiner. Det er ikke nødvendigis det samme.

Du sier at en viss utgift pr år er bagatellmessig - det kommer an på årsinntekten til vedkommende.

Hvem er "de som trenger det mest"? Er det avhengig av dignose, medikanemt eller årsinntekt?

Det skal være avhengig av diagnose og ikke inntekt. Problemet er bare blitt det at medisiner som f.eks Rivotril som er en epilepsimedisin kun gis ved på blå resept på denne diagnosen. Men Rivotril er både stemningsstabiliserende og en medisin som hjelper for nervesmerter og er spasmedempende. Etter at loven for blå resepter er blitt forandret vil ikke noen med de diagnosene få det på blå resept. For det første ser det ut til at de som har bestemt det er uvitende om disse virkningen og heller ikke at de skjønner hvor invalidiserende nervesmerter og spasmer er.

Dessuten har de sluttet å gi medisiner som virker forebyggende på blå resept. F.eks kan 2-3000 mg c.vit være forebyggende for kronisk urinveisinfeksjon. De tror at kronisk urinveisinfeksjon er en bagatell men saken er at bakteriene blir resistente etter noen år og at man kan ødelegge nyrene når man blir gående med urinveisinfeksjon i årevis.

Skrevet

Se i felleskatalogen.no.

Zyrtec står i listen for utgåtte medisiner.

Skrevet

Noen hundre kroner i måneden synes jeg ikke er mye for medikamenter. Derimot synes jeg nærmere seks tusen pr måned som jeg betaler er ekstremt mye...

Noen hundre per måned er ikke mye? Det kommer vel an på hvor høy inntekt man har det vel!

Til orientering så må jeg også ha ganske mange andre medisiner på hvit resept som ikke kvalifiserer for frikort 2.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Når jeg omtaler de som "trenger det mest", så tenker jeg på de som noe forenklet sagt er "sykest".

Jeg finner det mindre hårreisende om hver enkelt av oss må tåle å betale noe selv for medisiner, enn at alvorlig syke risikerer å betale, som i mitt tilfelle, over 60 000,- årlig kun for medikamenter.

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Noen hundre per måned er ikke mye? Det kommer vel an på hvor høy inntekt man har det vel!

Til orientering så må jeg også ha ganske mange andre medisiner på hvit resept som ikke kvalifiserer for frikort 2.

Selvfølgelig vil det være avhengig av inntekt hvordan man opplever en slik utgift. På årlig basis vil du allikevel få mindre enn 2000,- kr i utgift til denne medisinen, og det utgjør mindre enn 200,- pr måned i snitt.

For de som har dårligst økonomi, vil sosialkontoret kunne hjelpe til med utgifter til medisiner.

Skrevet

Noen hundre kroner i måneden synes jeg ikke er mye for medikamenter. Derimot synes jeg nærmere seks tusen pr måned som jeg betaler er ekstremt mye...

Jeg er forsåvidt enig i at 350 kroner i måneden ikke er en formue, men det er prinsippet. Jeg er alvorlig syk og må gå på medisiner som gir meg magesår.

Jeg kan selvfølgelig velge å ikke gå på medisinene som forebygger magesår med det resultat at jeg får magesår. Da må jeg få taxi til sykehuset for å ta en undersøkelse som bekrefter magesåret, dette koster staten mange penger (har frikort på dette) og så får jeg disse medisinene på blå resept for nå har jeg jo bekreftet magesåret.

Men jeg har nok med den sykdommen jeg har og flyr nok inn og ut av sykehuset så jeg velger å ta medisinene forebyggende selvom jeg ikke får de på blå resept.

Skjønner ikke hvordan du kan ha medisinutgifter på 60 000 hvis du er alvorlig syk som ikke blir dekket forresten. Det må da være alternativt da eller?

Gjest alvorlig syk
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at 350 kroner i måneden ikke er en formue, men det er prinsippet. Jeg er alvorlig syk og må gå på medisiner som gir meg magesår.

Jeg kan selvfølgelig velge å ikke gå på medisinene som forebygger magesår med det resultat at jeg får magesår. Da må jeg få taxi til sykehuset for å ta en undersøkelse som bekrefter magesåret, dette koster staten mange penger (har frikort på dette) og så får jeg disse medisinene på blå resept for nå har jeg jo bekreftet magesåret.

Men jeg har nok med den sykdommen jeg har og flyr nok inn og ut av sykehuset så jeg velger å ta medisinene forebyggende selvom jeg ikke får de på blå resept.

Skjønner ikke hvordan du kan ha medisinutgifter på 60 000 hvis du er alvorlig syk som ikke blir dekket forresten. Det må da være alternativt da eller?

Enig i at den situasjonen du beskriver er tullete, siden medikamentene du trenger vil bli dekket dersom du får foretatt gastroskopi og det påvises medikamentfremkalte endringer i slimhinnen. Men reglene ble fastsatt på denne måten pga de enorme utgiftene som var til syredempende medikamenter på det tidspunktet man fant ut at mange av de som trengte dette kunne hjelpes på annen måte (vanlig mavesår kan nå som kjent behandles med antibiotika).

Litt spesielt at du sier du ikke kan forstå at jeg har så store utgifter, det illustrerer nettopp mitt poeng. Mine utgifter er kommer fra medisiner som gis im til lindring av ekstreme smerter og spastisitet som følge av sjelden og fullstendig invalidiserende og progredierende sykdom. Det finnes hull i regelverket som gjør at man kan ende opp med slike utgifter i sjeldne tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...