Gå til innhold

Egenmelding

Anbefalte innlegg

Gjest karamille
Skrevet

Er det ikke 12 egenmeldingsdager man har? Tre og tre om gangen (max). Hva syns dere om å benytte seg av alle dagene selv om man egentlig ikke er dårlig, man må vel bare utnytte de fridagene man kan??

Dette har jeg og en venn diskutert og vil gjerne ha synspunkter!

Skrevet

Det er sleipt og jævlig idiotisk. Nettopp sånne tullinger som utnytter systemet på den måten gjør at vi kanskje må bli trukket i lønn når vi først er syke på "ordentlig".

Nå går vel flere og flere bedrifter over til å ha max 24 egenmeldingsdager i året, max 8 dager av gangen, og fordelt på max 8 egenmeldinger.

Nei, det er ikke bare uetisk og ulovlig, det er ordentlig dustete. (I mangel av et bedre ord...)

Skrevet

Det er trygdemisbruk på lik linje med annet trygdemisbruk.

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Man skal da ikke benytte seg av dagene når man ikke er syk! Selvsagt ikke!! Man skal være ærlig. Vet om de som gjør det, og det er bare ris til egen bak. Skal ikke utnytte systemet, tull og tøys.

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Det er sleipt og jævlig idiotisk. Nettopp sånne tullinger som utnytter systemet på den måten gjør at vi kanskje må bli trukket i lønn når vi først er syke på "ordentlig".

Nå går vel flere og flere bedrifter over til å ha max 24 egenmeldingsdager i året, max 8 dager av gangen, og fordelt på max 8 egenmeldinger.

Nei, det er ikke bare uetisk og ulovlig, det er ordentlig dustete. (I mangel av et bedre ord...)

Støtter det!

Skrevet

Man skal da ikke benytte seg av dagene når man ikke er syk! Selvsagt ikke!! Man skal være ærlig. Vet om de som gjør det, og det er bare ris til egen bak. Skal ikke utnytte systemet, tull og tøys.

Det er ikke bare ris til egen bak, det er ris til alle andres bak i tillegg.

Gjest mener nå jeg
Skrevet

Det er ikke bare ris til egen bak, det er ris til alle andres bak i tillegg.

Ja, det er de som er ærlige det går ut over i siste ende..

Skrevet

"man må vel bare utnytte de fridagene man kan"

Egenmeldingsdager er IKKE fridager på linje med ferie. De er ment til sykdomsfravær - og er veldig kjekke å ha for at du skal slippe å løe til legen hver gang du feks har omgangssyke eller influensa.

Uvettig bruk av egenmeldingsdager koster bedriften din _veldig_ mange penger. Enten må vikar leies inn (og dermed må dobbel lønn utbetales), eller kolleger må gjøre jobben din - noe som fører til økt stress for dem, mulig overtid - for ikke å snakke om at det er vanvittig usolidarisk!

For øvrig fører det til økt mistenkeliggjøring av folk som faktisk bruker egenmeldingen sin til sykdom.

Du kan jo regne ut dagslønnen din, så får du et estimat på hvor mye du rett og slett snyter bedriften din for hvis du skulker jobben. Pluss på penger for vikarbruk eller overtid for kolleger, så begynner det å nærme seg. Tenk om alle skulle makse ut disse "fridagene" uten ekte behov.

Gjest endret mening
Skrevet

Etter å ha blitt utnyttet i arbeidslivet gang på gang, har i alle fall ikke JEG noen problemer med å utnytte alle egenmeldingene om jeg har lyst til det. Det er ingen som takker deg for at du er på jobben likevel.

Gjest snylt og bedrag
Skrevet

Folk som utnytter systemet er med på å legge ned arbeidsplasser. Det finnes mange småbedrifter som til slutt må gi opp fordi de er uheldig og ansetter folk som tar ut alle egenmeldingsdagene, alle syk barn dagene og alle andre goder som arbeidsgiver må betale.

Men det er kanskje like kjekt å gå på arbeidsledighetstrygd?

Resultatet blir i allefall at om noen år må arbeidstakeren selv betale for de første fraværsdagene.

Skrevet

Etter å ha blitt utnyttet i arbeidslivet gang på gang, har i alle fall ikke JEG noen problemer med å utnytte alle egenmeldingene om jeg har lyst til det. Det er ingen som takker deg for at du er på jobben likevel.

Hvis det er tilfelle i de jobbene du har hatt, bør du vel enten vurdere å endre yrke, eller å endre innstilling - eller begge deler.

En arbeidsgiver som ikke setter pris på god innsats og arbeidsmoral er en elendig arbeidsgiver. Men det finnes fremdeles bedrifter som vet hva pålitelig arbeidskraft er verdt.

Kjøkkenskriver
Skrevet

Selv om "alle andre" har svart, klarer jeg ikke å la være. Jeg blir så provosert av slike holdninger. Selvfølgelig er det ikke "fridager". Det er en flott mulighet til å være hjemme og bli frisk, uten å lide økonomisk. Vær lykkelig om du er frisk og slipper å bruke sykedagene.

Skrevet

Lett gjennomskuelig hvem som har den type holdning. Har jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke vært det minste lysten på å beholde en ansatt med en slik holdning.

Synes det er trygdesvidel og er helt imot det.

Gjest karamille
Skrevet

Tror jeg faktisk fikk overbevist noen nå som ikke trodde det var så farlig.. Så mange svar på kort tid hjalp :)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Dette er ikke FRIDAGER, det er dager du skal bruke om du er SYK. For pokker! Er det rart det går som det går i trygdenorge?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Så du får ikke lønn altså?

Skrevet

Vi har 24 dager i løpet av året. Max 8 dager i slengen, så vi kan ta ut fra 3-24 egenmeldinger i løpet av året. Men det er vel ingen som tar ut 24 enkeltdager for å skulke?

Jeg har ikke samvittighet til det i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...