Gå til innhold

Dyr er LIKE mye verd som mennesker! Uansett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i prinsippet er dyr og mennesker like mye verdt, men ikke når det kommer til deg og dine? Hehe.

Leste du hva jeg skrev ?

Nei, i prinsippet er ikke dyr og mennesker like mye verd.

Men når det gjelder å redde mine, er jeg realistisk nok til å se at da vil jeg glemme endel prinsipper. Ville ikke du også ?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

14

• Lillemus

8

• serendipity

6

• Atene

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som en annen nevnte her: Her vil det komme mange unødvendige sammenligninger og eksempler. Nesten ikke vits å lese dem engang. Ville bare få frem poenget mitt, som var at dyr og mennesker har samme verdi.

Så lenge vårt reaksjons mønster arter seg annerledes ovenfor dyr vil mennesker og dyr aldri kunne likestilles. Og hvorfor mener du at at insekter ikke er like mye verdt? for det har du bestemt?

Skrevet

Leste du hva jeg skrev ?

Nei, i prinsippet er ikke dyr og mennesker like mye verd.

Men når det gjelder å redde mine, er jeg realistisk nok til å se at da vil jeg glemme endel prinsipper. Ville ikke du også ?

Men jeg mener ikke at dyr og mennesker er like mye verdt så jeg har ikke brutt noen prinsipper da legene redde livet til storebror.

Skrevet

Hvis du hadde lest litt lengre opp, ser du at jeg har svart på akkurat dette. Jeg hadde gjort hva som helst for barna mine. Dette var heller ikke saken.

Men så lenge du ikke handler ut ifra hva du mener så kan det umulig stikke særlig dypt. Og hva er vitsen med en sånn fin grunntanke når den ikke lar seg gjennomføre i praksis?

Gjest fra markedsplassen
Skrevet

Det er direkte sykt eller i beste fall ufattellig meningsløst det du sier.

Er det hipp som happ om 50 kyr eller 50 barn slaktes? Hvis du får dårlig råd, vil du helst kvitte deg med hunden din eller mora di?

Skrevet

Når du skiver LIKE MYE medstore bokstaver, og understreker at det ikke er noen forskjell, vil du jo nødvendigvis provosere frem de eksemplene hvor man faktisk vil prioritere menneskeliv fremfor dyreliv.

Jeg er fullstendig enig i at dyr har sterke rettigheter, og har høy egenverd, slik som mennesker har. Og at dyr ikke skal lide unødig, som i forsøk på midler vi ikke trenger, eller forsøk som er undødvendige, eller skaper unødig lidelse.

Men det var din utheving og understrking av at dyr og mennesker var absolutt helt likestilt i verdi, og det er de færreste enig i (jfr alle aksemplene).

Skrevet

Men jeg mener ikke at dyr og mennesker er like mye verdt så jeg har ikke brutt noen prinsipper da legene redde livet til storebror.

Nei, det har jeg ikke sagt heller.

Men hvis de medisinene de reddet livet hans med hadde vært testet ut i en konsentrasjonsleir, ville du latt dem bruke dem da ?

Skrevet

Så lenge vårt reaksjons mønster arter seg annerledes ovenfor dyr vil mennesker og dyr aldri kunne likestilles. Og hvorfor mener du at at insekter ikke er like mye verdt? for det har du bestemt?

Jeg sa ikke at jeg ikke mener insekter ikke er like mye verd. Jeg mente at det "ikke falt meg inn" i det minuttet jeg skrev denne tråden. Alle skapninger er selvsagt like mye verd. Så hissig du er..

Skrevet

Når du skiver LIKE MYE medstore bokstaver, og understreker at det ikke er noen forskjell, vil du jo nødvendigvis provosere frem de eksemplene hvor man faktisk vil prioritere menneskeliv fremfor dyreliv.

Jeg er fullstendig enig i at dyr har sterke rettigheter, og har høy egenverd, slik som mennesker har. Og at dyr ikke skal lide unødig, som i forsøk på midler vi ikke trenger, eller forsøk som er undødvendige, eller skaper unødig lidelse.

Men det var din utheving og understrking av at dyr og mennesker var absolutt helt likestilt i verdi, og det er de færreste enig i (jfr alle aksemplene).

Ok, jeg skrev kanskje formuleringen litt rar, men poenget håper jeg de fleste forstod.

Skrevet

Nei, det har jeg ikke sagt heller.

Men hvis de medisinene de reddet livet hans med hadde vært testet ut i en konsentrasjonsleir, ville du latt dem bruke dem da ?

Helt sikkert. For alt jeg vet kan noen av medisnene være prøvd ut på ham også. Liker jo ikke tanken på det, men mange sterke medisiner er lite utprøvd på barn, men brukes alikevel. Som foreldre blir man ikke akkurat spurt på forhånd.

Skrevet

Det er direkte sykt eller i beste fall ufattellig meningsløst det du sier.

Er det hipp som happ om 50 kyr eller 50 barn slaktes? Hvis du får dårlig råd, vil du helst kvitte deg med hunden din eller mora di?

Som sagt, ingen av delene. Godnatt.

Gjest og da er de ikke like mye verd
Skrevet

Hvis du hadde lest litt lengre opp, ser du at jeg har svart på akkurat dette. Jeg hadde gjort hva som helst for barna mine. Dette var heller ikke saken.

Men hadde du testet ut medisiner på barna dine, for å redde hunden din...?

Jeg er enig i at man ikke skal misbruke og skade dyr unødvendig. Men det går ikke like mye inn på meg at 500 griser brenner inne i et grisehus, som at 500 mennesker sprenges på en skole.

Og jeg synes det er atskillig mer tragisk at et menneske blir kjørt i hel, enn at en katt - eller pinnsvin blir det.

Og selv om du hadde sørget over at katten din ble kjørt i hel, så kan neppe den sorgen sammenliknes med sorgen over å miste et barn?

Jeg synes det blir helt feil å sette dyr opp mot mennesker i verdi.

Og det blir tull å ikke ville snakke om worst case senarioer, for det er jo de som virkelig viser at når det kommer til stykket, så er ikke dyr like mye verd som mennesker.

Jeg tror til og med at om valget stod mellom å redde et helt fremmed menneske og kjæledyret ditt, så hadde du valgt å redde mennesket. Uten at du trenger å skamme deg over det :-)

Skrevet

Men hadde du testet ut medisiner på barna dine, for å redde hunden din...?

Jeg er enig i at man ikke skal misbruke og skade dyr unødvendig. Men det går ikke like mye inn på meg at 500 griser brenner inne i et grisehus, som at 500 mennesker sprenges på en skole.

Og jeg synes det er atskillig mer tragisk at et menneske blir kjørt i hel, enn at en katt - eller pinnsvin blir det.

Og selv om du hadde sørget over at katten din ble kjørt i hel, så kan neppe den sorgen sammenliknes med sorgen over å miste et barn?

Jeg synes det blir helt feil å sette dyr opp mot mennesker i verdi.

Og det blir tull å ikke ville snakke om worst case senarioer, for det er jo de som virkelig viser at når det kommer til stykket, så er ikke dyr like mye verd som mennesker.

Jeg tror til og med at om valget stod mellom å redde et helt fremmed menneske og kjæledyret ditt, så hadde du valgt å redde mennesket. Uten at du trenger å skamme deg over det :-)

Jeg er uenig. Men nå må jeg hoppe i bingen (nøff) Jeg har hatt nattevakt og må legge meg :-)

Skrevet

Men så lenge du ikke handler ut ifra hva du mener så kan det umulig stikke særlig dypt. Og hva er vitsen med en sånn fin grunntanke når den ikke lar seg gjennomføre i praksis?

Hvordan kan du vite hvordan jeg handler? Det står ingenting her om hvordan JEG handler. Kanskje du trenger nye briller? Goodnight.

Skrevet

Helt sikkert. For alt jeg vet kan noen av medisnene være prøvd ut på ham også. Liker jo ikke tanken på det, men mange sterke medisiner er lite utprøvd på barn, men brukes alikevel. Som foreldre blir man ikke akkurat spurt på forhånd.

Det tror jeg de fleste ville gjort. Det er derfor jeg mener eksempelet ditt blir ubrukelig i denne sammenhengen. Selv om man mener dyr og mennesker er like mye verd, ville man tatt imot medisiner testet på dyr for å redde barna sine. De fleste ville gjort hva som helst for å redde barna sine.

Men jeg er fortsatt enig med deg, og uenig med hovedinnlegger. Det er umulig å likestille dyr og mennesker. Bare tenk på all midden jeg dreper når jeg går over teppegulvet her på kontoret...

Skrevet

Hvordan kan du vite hvordan jeg handler? Det står ingenting her om hvordan JEG handler. Kanskje du trenger nye briller? Goodnight.

PMS skjønner du derfor litt hissig :-) Når du skriver at du ville tatt imot medisiner som var testet på dyr til ditt barn så vise jo det hvordan du ville "handlet" ikke sant?? Av den grunn så mener jeg at sånne idealistiske utsagn har lite for seg. Om et barn trengte en medisin for å overleve og denne kunne testes ut på en kalv, ett annet barn eller på barnet som var sykt, hva ville du da gjort? (utfallet kunen være at medisinen gjorde vondt værre)

Så at du menste det var bortkastat å komme med eksempler, men jeg skjønner bare ikke hvordan du kan mene det i brunn og grunn?

Skrevet

Vi er nærmest oss selv. Deretter følger de dyreslagene vi opplever som like oss. Det være seg sjimpanser, hunder, katter, eller hva det måtte være.

Man kan godt si at alle har samme verdi for å motvirke dyreplageri, men når man må velge, viser det seg at det ikke er sånn.

Koteletten har ikke hatt et godt liv, og ikke hadde den en bra død heller. Allikevel spiser vi. Men er villige til å banke livskiten ut av en som sparker hunden din.

Så enkelt er det, hunden er heldig, fordi du har et nærmere forhold til den enn til grisen.

Skrevet

Det tror jeg de fleste ville gjort. Det er derfor jeg mener eksempelet ditt blir ubrukelig i denne sammenhengen. Selv om man mener dyr og mennesker er like mye verd, ville man tatt imot medisiner testet på dyr for å redde barna sine. De fleste ville gjort hva som helst for å redde barna sine.

Men jeg er fortsatt enig med deg, og uenig med hovedinnlegger. Det er umulig å likestille dyr og mennesker. Bare tenk på all midden jeg dreper når jeg går over teppegulvet her på kontoret...

Jeg mener også som deg. Altså man kan godt si at i utg. punktet er alle liek mye værdt, men det lar seg ikek "gjennomføre" i praksis, og da er det liten vits for meg i å si det ;-) Og derfor skjønner jeg meg ikke på hovedinnleggeren.

Gjest og da er de ikke like mye verd
Skrevet

Jeg er uenig. Men nå må jeg hoppe i bingen (nøff) Jeg har hatt nattevakt og må legge meg :-)

Hva er du uenig i? At hvis du hadde valget mellom å redde et menneske og hunden din, så hadde du reddet mennesket?

Eller at du ville reagert med en helt annen sorg på at barnet ditt ble påkjørt enn at katten din ble det?

Når du likestiller mennesker og dyr vil det føre til at du kan risikere å måtte ta noen valg. Feks om du, hvis det begynner å brenne, skal finne den livredde hunden som har gjemt seg, eller få med deg ungene dine ut. Og hvis du ikke kan klare begge deler - hva velger du da?

Du sier jo at du hadde gjort hva som helst for barna dine - hadde du gjort hva som helst for dyrene dine? Hvis de virkelig hadde like stor verdi, så hadde du hatt et kjempeproblem om du ble nødt å ofre den ene for å redde den andre.

Og hvis du sier at du ikke hadde nølt, men gjort alt for barna dine - se da er ikke dyrene like mye verd som mennesker. For hvis de var like mye verd, så hadde du ikke vært i stand til å ta valget...

Eller mener du bare at dyr og mennesker er like mye verd når det er snakk om _fremmede_ dyr og _fremmede_ mennesker?

Jeg blir litt forrvirret av denne likestillingen din, nemlig.

Selv blir jeg fysisk dårlig av å lese om jenta som ikke klarte å slutte og gråte i gymsalen i Beslan, og som ble skutt. Og jeg klarer bare for alt i verden ikke å sammenlikne den redselen de må ha følt, med den grusomme dyremishandlingen av hestene i Danmark.

Skrevet

Jeg er helt uenig.

Det går mindre inn på meg om ei rotte eller en grevling dør, enn om et barn dør. Hvis du synes alt dette er LIKE alvorlig, har du et problem. Med mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...