Gå til innhold

Når man har fastrente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo?? Hva faen er poenget med å henge seg på meg egentlig?

For å gi det inn med skjeer: Jeg visste godt hva fastrente var da jeg inngikk det. Jeg leste papirene, og jeg forhørte meg med tullingen i banken. MEN på det tidspunktet jeg inngikk fastrente hadde jeg ingen grunn til å tro at jeg et halvt år senere skulle være i stand til å betale halvannen mill tilbaket i løpet av tre år. Det kom faktisk veldig uventet, men nå er jeg i den situasjonen, og da stilte ting seg plutselig annerledes. Derfor må jeg nå gå inn på detaljer ved avtalen som jeg den gang ikke vudrderte særlig nøye fordi det virket helt usannsynlig. Jeg er ikke helt blås heller, selv om jeg ikke interesserer meg så veeeldig for penger.

Fatter du det nå?

Har du sjekket rundt hvor mye du kan få i innskuddsrente de 21/2 årene? Ikke sikkert dette blir så helt ille, hvis ikke lånebeløpet er veldig stort.

Man kan ofte forhandle en spesialrente for store innskudd!

Skrevet

Har du sjekket rundt hvor mye du kan få i innskuddsrente de 21/2 årene? Ikke sikkert dette blir så helt ille, hvis ikke lånebeløpet er veldig stort.

Man kan ofte forhandle en spesialrente for store innskudd!

Ja, jeg har sjekket det, og beløpet var mye mindre enn jeg hadde fryktet.

Er det er mulig å forhandle frem en slik avtale selv om man har fastrente... Takk for tipset! Det er veldig interessant. Aner du hvor stor % det kan være snakk om?

Jeg lurer på en ting til:

Jeg har mulighet til å samle sammen hele lånebeløpet i løpet av tre år. Dette dreier seg om mangen penger. Lønner jeg meg på å betale ned fortløpende, eller selv spare disse pengene i tre år, og deretter betale ned hele beløpet på samme tid? (Dreier seg om halvannen mill omtrent)

Skrevet

Ja, jeg har sjekket det, og beløpet var mye mindre enn jeg hadde fryktet.

Er det er mulig å forhandle frem en slik avtale selv om man har fastrente... Takk for tipset! Det er veldig interessant. Aner du hvor stor % det kan være snakk om?

Jeg lurer på en ting til:

Jeg har mulighet til å samle sammen hele lånebeløpet i løpet av tre år. Dette dreier seg om mangen penger. Lønner jeg meg på å betale ned fortløpende, eller selv spare disse pengene i tre år, og deretter betale ned hele beløpet på samme tid? (Dreier seg om halvannen mill omtrent)

For å se hva som lønner seg, må en sammenligne de helt konkrete tallene i ditt tilfelle. Skaff deg tall for 1) og for 2):

1) Hvor mye må du totalt betale hvis du innløser lånet i dag. Lånesaldo pluss ekstrasum pga fastrenta.

Fikk du fastrente for 6 mnd siden, skulle ikke det ekstra du må ut med være helt forferdelig. Be banken gi deg det konkrete beløpet du må betale.

2) a)Hvor mye må du til sammen betale de 21/2 årene hvis du ikke innløser idag. (Lånesaldo pluss lånerentene) b)Trekk så fra dette det du vil få i innskuddsrente de 21/2 årene.

Her må du bruke litt tid på å sjekke gode innskuddsbanker. Bruk etpar timer på å bla i Dine Penger e.l. I min bank får man en del høyere rente for innskudd over 200.000 kroner, men det oppgir de ikke noe sted, du må ringe/maile og spørre. F.eks. er kanskje vanlig høyrentekonto idag på 1,5% mens spesialrenten kan være godt over 2%

Husk at du kan sette inn penger hvor du vil! Innskudd og lån er som andre varer - de koster forskjellig i ulike butikker, og du kan kjøpe og selge hvor du vil.

Er litt usikker på hva du mener med å samle lånene - har du flere lån på samme hus, noe fastrente og noe flytende?

Skrevet

For å se hva som lønner seg, må en sammenligne de helt konkrete tallene i ditt tilfelle. Skaff deg tall for 1) og for 2):

1) Hvor mye må du totalt betale hvis du innløser lånet i dag. Lånesaldo pluss ekstrasum pga fastrenta.

Fikk du fastrente for 6 mnd siden, skulle ikke det ekstra du må ut med være helt forferdelig. Be banken gi deg det konkrete beløpet du må betale.

2) a)Hvor mye må du til sammen betale de 21/2 årene hvis du ikke innløser idag. (Lånesaldo pluss lånerentene) b)Trekk så fra dette det du vil få i innskuddsrente de 21/2 årene.

Her må du bruke litt tid på å sjekke gode innskuddsbanker. Bruk etpar timer på å bla i Dine Penger e.l. I min bank får man en del høyere rente for innskudd over 200.000 kroner, men det oppgir de ikke noe sted, du må ringe/maile og spørre. F.eks. er kanskje vanlig høyrentekonto idag på 1,5% mens spesialrenten kan være godt over 2%

Husk at du kan sette inn penger hvor du vil! Innskudd og lån er som andre varer - de koster forskjellig i ulike butikker, og du kan kjøpe og selge hvor du vil.

Er litt usikker på hva du mener med å samle lånene - har du flere lån på samme hus, noe fastrente og noe flytende?

TUSEN TAKK, herr Økonom! Du aner ikke hvor stor pris jeg sette på tilbakemeldingen din.

Med å samle lånet, så mener jeg at jeg rett og slett kan spare opp hele beløpet i løpet av disse årene på en sparekonto, for eks, og så betale ned hele summen på én innbetaling. Da må jeg selvsagt betale selve renten ved siden av i de tre årene. Jeg har fastrente på hele lånet.

Du virker helt ufattelig oppegående på dette området, og dersom du er økonom, så er jo ikke det så rart.

Min samboer arbeider innefor "kunst", og får ca 100 000 pr prosjekt. Jeg har hørt en annen fyr innen din bransje snakke noe om at dersom hun startet et AS for disse pengene kunne hun senere ta ut fortjeneste uten skatt. Stemmer dette? Vi er kunstnere begge to, og har ikke særlig peiling utover det vi driver med selv. Du har ingen adresse jeg kunne spørre litt mer detaljert på vel? Vlle vært ekstremt takknemlig, men skjønner det hvis det ikke går, selvsagt.

Takk så langt uansett!

Skrevet

TUSEN TAKK, herr Økonom! Du aner ikke hvor stor pris jeg sette på tilbakemeldingen din.

Med å samle lånet, så mener jeg at jeg rett og slett kan spare opp hele beløpet i løpet av disse årene på en sparekonto, for eks, og så betale ned hele summen på én innbetaling. Da må jeg selvsagt betale selve renten ved siden av i de tre årene. Jeg har fastrente på hele lånet.

Du virker helt ufattelig oppegående på dette området, og dersom du er økonom, så er jo ikke det så rart.

Min samboer arbeider innefor "kunst", og får ca 100 000 pr prosjekt. Jeg har hørt en annen fyr innen din bransje snakke noe om at dersom hun startet et AS for disse pengene kunne hun senere ta ut fortjeneste uten skatt. Stemmer dette? Vi er kunstnere begge to, og har ikke særlig peiling utover det vi driver med selv. Du har ingen adresse jeg kunne spørre litt mer detaljert på vel? Vlle vært ekstremt takknemlig, men skjønner det hvis det ikke går, selvsagt.

Takk så langt uansett!

Bare hyggelig hvis det var til hjelp. Ja, jeg er økonom i virkeligheten.

Her fant jeg en rente-oversikt for innskudd på 500.000 kroner. Sjekk likevel selv direkte i bankene.

http://www.dinepenger.no/index.db2?id=281&y=1&sortorder=rente&belop=500000

En ting jeg glemte å nevne: Husk at innskuddsrente er flytende. I de nærmeste tre år er det nokså sannsynlig at rentenivået vil stige. (Ref Gjedrem.) I så fall vil du få mer rente på innskudd enn det denne lista oppgir. Regn gjerne ut 2) med ulik % på innskudd for å se hvordan det vil kunne slå ut for deg!

Norsk skattelovgivning er jeg ikke så god på. Det er riktig at det pr idag er lavere skatt på utbytte fra et AS enn på f.eks. lønnsinntekt. Men Stortinget endrer stadig på disse reglene, så her må en virkelig vite hva en gjør. Hvis du ikke orket å sette deg inn i fastrentereglene er dette kanskje ikke noe du bør satse på.

Spør gjerne mer direkte på denne tråden, slik at jeg får det opp på min "Svar til deg".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...