Gå til innhold

Arbeidsledig og lærervikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og skal sende inn meldekortet og lurer på følgende.

Dere som er i samme situasjon, hva skriver dere?

Jobber du i tre timer og det står tre timer på lønnsslippen din, skriver du da tre timer?

Eller tenker du slik at 45 minutters undervisning lønnes som 1,5 time... altså blir 3 timer egentlig 4,5 timer - og jeg skriver da 4 eller 5 timer på kortet??

Vanskelig? Tja, de på arbeidskontoret her klarer ikke helt å gi meg et klart svar, og inspektøren på skolen hadde ikke hørt om problemstillingen før....

Så hva gjør jeg? Og hva gjør evt. dere?

Skrevet

Jeg fikk beskjed på aetat om å skrive det faktiske timeantallet jeg jobbet, da jeg var i samme situasjon.

Skrevet

Du skal ikke skrive tre timer. Du skal skrive det du faktisk jobber. De skal ha en liste på det på arbeidskontoret.

Gjest - i samme situasjon
Skrevet

Du skal ikke skrive tre timer. Du skal skrive det du faktisk jobber. De skal ha en liste på det på arbeidskontoret.

Pussig at dette skulle komme opp nå, for jeg er i akkurat samme situasjon - skal føre timer til aetat som jeg har jobbet som lærervikar for første gang i morgen - ante ikke at en ikke skulle føre time for time, og vet ærlig talt ikke hvor mye jeg får betalt for heller.

Jeg underviste 3 økter á 65/70 min - tilkalt på kort varsel slik at det ikke ble noe tid til forberedelser - trodde jeg hadde jobbet ca. 3 1/2 time da jeg, men det stemmer kanskje ikke (dette var ungdomsskole).

Dette er faktisk et godt tips til andre arbeidsledige akademikere - særlig dere med noe realfagsbakgrunn - det er faktisk vanskelig å få tak i tilkallingsvikarer. Jeg skulle meldt meg som lærervikar for lenge siden hadde jeg visst det - men etter å ha lest om masse ledige lærere i kommunen, falt det meg ikke inn at det var sjans til å få noe arbeid - mye bedre enn å lete etter jobber som ikke finst, spør du meg.

Skrevet

Pussig at dette skulle komme opp nå, for jeg er i akkurat samme situasjon - skal føre timer til aetat som jeg har jobbet som lærervikar for første gang i morgen - ante ikke at en ikke skulle føre time for time, og vet ærlig talt ikke hvor mye jeg får betalt for heller.

Jeg underviste 3 økter á 65/70 min - tilkalt på kort varsel slik at det ikke ble noe tid til forberedelser - trodde jeg hadde jobbet ca. 3 1/2 time da jeg, men det stemmer kanskje ikke (dette var ungdomsskole).

Dette er faktisk et godt tips til andre arbeidsledige akademikere - særlig dere med noe realfagsbakgrunn - det er faktisk vanskelig å få tak i tilkallingsvikarer. Jeg skulle meldt meg som lærervikar for lenge siden hadde jeg visst det - men etter å ha lest om masse ledige lærere i kommunen, falt det meg ikke inn at det var sjans til å få noe arbeid - mye bedre enn å lete etter jobber som ikke finst, spør du meg.

I mitt fylke så bruker de ikke vikarer hvis ikke det er sykemeldinger på over 14 dager.

Skrevet

Hva mener du egentlig?

Jobber jeg i 45 minutter, og det er det - så skal jeg skrive 45 minutter?

Som vikar, er det uhyre skjeldent jeg har tid til forberedelser og etterarbeid finnes knapt.

Synes svaret fra deg og fra KaVa sier det motsatte.

Skrevet

Her ville de ikke ha lærervikarer uten pedagogisk utdannelse + høyere utdanning.

Skrevet

Hva mener du egentlig?

Som vikar, er det uhyre skjeldent jeg har tid til forberedelser og etterarbeid finnes knapt.

Ja da blir det jo enda verre. Når du har en skoletime på 45 min så er det beregnet at du skal ha forarbeid/etterarbeid. Du får altså lønn for mer enn 45 min.

Skrevet

Ja da blir det jo enda verre. Når du har en skoletime på 45 min så er det beregnet at du skal ha forarbeid/etterarbeid. Du får altså lønn for mer enn 45 min.

Ja, jeg vet jeg for lønn for mer enn 45 minutter. Poenget var hva man skulle skrive på meldekortet til Aetat.

Skrevet

Ja, jeg vet jeg for lønn for mer enn 45 minutter. Poenget var hva man skulle skrive på meldekortet til Aetat.

Ja du skal skrive mer enn 45 min, du skal skrive det du prosentvis jobber. Eller i ditt tilfelle da, skulle ha jobbet :-).

Jeg vet ikke % for det er jo forskjellig fra fag til fag. Du må spørre på arbeidskontoret. De finner det nok ut hvis du "jukser".

Gjest - i samme situasjon
Skrevet

Her ville de ikke ha lærervikarer uten pedagogisk utdannelse + høyere utdanning.

Så dumt da! Kanskje de faktisk får nok vikarer med pedagogisk utdannelse der du bor. Jeg har høyere utdannelse innen realfag + mange års yrkespraksis, men ikke noe pedagogikk. Da jeg tok mot til meg og ringte rundt til de ulike skolene i nærheten fikk jeg respons at de var alltid interessert i tilkallingsvikarer -særlig med realfag. Det har jo kun blitt det ene oppdraget enda, blir vel først noe særlig sykdom litt lenger ut på høsten - men bare det å gjøre LITT nytte for seg følese bedre enn å søke og søke uten respons - forhåpentligvis øker det å jobbe litt sjansen til å få noe fast på en eller annen måte - så mange fordommer mot langtidsledige fortsatt.

Vikarbyråene klarer ikke å skaffe meg noe - enda jeg har sagt at jeg er interessert i det meste.

Skrevet

Så dumt da! Kanskje de faktisk får nok vikarer med pedagogisk utdannelse der du bor. Jeg har høyere utdannelse innen realfag + mange års yrkespraksis, men ikke noe pedagogikk. Da jeg tok mot til meg og ringte rundt til de ulike skolene i nærheten fikk jeg respons at de var alltid interessert i tilkallingsvikarer -særlig med realfag. Det har jo kun blitt det ene oppdraget enda, blir vel først noe særlig sykdom litt lenger ut på høsten - men bare det å gjøre LITT nytte for seg følese bedre enn å søke og søke uten respons - forhåpentligvis øker det å jobbe litt sjansen til å få noe fast på en eller annen måte - så mange fordommer mot langtidsledige fortsatt.

Vikarbyråene klarer ikke å skaffe meg noe - enda jeg har sagt at jeg er interessert i det meste.

Mm.. er min samboer som søker jobb, begynner å haste føler jeg.

Er ikke bra for psyken !

Gjest adjunkt m/opprykk
Skrevet

Hva mener du egentlig?

Jeg er adjunkt, og jeg har vært arbeidsledig selv om det er lenge siden nå. Som lærer skulle jeg skive 90 minutter pr undervisningstime ettersom det er slik undervisningstid er regnet.

Skrevet

Du må skrive det timeantallet du får lønn for. Som lærer får du vel betalt for mer enn den tiden du faktisk står i klasserommet?

Det står i infoheftet som Aetat deler ut til arbeidsledige at dersom du jobber som lærervikar, må du ta kontakt for info om hvordan meldekortet skal fylles ut. Det er fordi det er ganske kompliserte greier.

Jeg driver med rettshjelp og har jobbet med en sak hvor en lærervikar hadde ført kun det timeantallet som hun hadde stått i klasserommet. Resultatet ble et tilbakebetalingskrav fra aetat + utestengelse fra dagpenger i 18 måneder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...