Gå til innhold

Hva kan man forvente av en prest?

Anbefalte innlegg

Gjest HvaMenerDere?
Skrevet

Var i begravelse til en omgangsvenn av familien i dag. Hun døde av kreft som hun har kjempet mot i 13 år.

Jeg reagerte på presten, det må jeg virkelig si. Han kom frem da seremonien startet, virket fomlete og hadde nesa ned i papirene sine hele tida. Bare såvidt han fikk sagt hele navnet til henne som skulle begraves riktig. Det virket flere ganger som om han letet etter ordene, rotet i det han sa, endret litt på det han sa... osv...

Han hadde blikket festet i papirene sine hele tida mens han sa noe om henne, eller det sveipte opp på veggen på sida i kirka. Så fablet han et og annet om yngste barnet sitt, dro inn terroren og krigen vi hører om i radio... stemmen var litt i laveste laget, han mumlet for det meste.

Først da han leste opp hva som sto på båndene på blomster og kranser, ble stemmen fast; "Dette har jeg gjort før", liksom. Det lille han sa om henne var over på et lite minutt, ingenting utdypende i det hele tatt om livet hennes, hva hun har drevet med (bare overfladisk i full fart)...

Det var flere enn meg som reagerte på dette.

Snakket litt med pappa om det etterpå, og han sa at "presten var jo helt på gråten jo!", og mente at det var unnskyldninga. Men det er nå så. Greit nok at en prest og kan synes det blir vanskelig, men han burde absolutt vært MYE bedre forberedt i prekenen sin, særlig den personlige biten, i alle fall såpass at folk ikke hadde reagert på at han ikke visste hva han skulle si på forhånd.

Tragisk, men en fin begravelse tross alt. Godt å se at det var stappfullt i kirka, og nydelig da sønnen til avdøde spilte et stykke på saxofon!

Skrevet

Det er vel ikke uvanlig å velge en prest man kjenner som prest under begravelser.

Kanskje det var tilfellet og at det rett og slett ble litt for nært for denne presten?

Skrevet

Husk at én gang er første gang for en prest også, og han er jo bare et menneske. Kanskje han hadde personlige problemer som gjorde denne begravelsen ekstra vanskelig? Kanskje han nettopp hadde kranglet med sin kone? Kanskje han nettopp hadde mistet sin bestefar? Kanskje han hadde en vanskelig dag...

Ellers, så er jo ikke prest et vanlig yrke. Mennesker velger det ikke ut i fra grunner de ville vurdert i andre yrker. en prest (forestiller jeg meg) vil heller tenkt "er jeg en oppriktig kristen" enn "er jeg en god taler" når han velger et slikt yrke, og det står det jo tross alt respekt av tross alt...

Gjest mener jeg
Skrevet

Presten i farmors begravelse virket litt forvirret, kjedelig, trist.. Fikk vite han slet med noen persolinge problemer. Husk alle er ulike, og ikke alle prester kan ha en fast og stø stemme f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...