Gå til innhold

Dialektord og uttrykk

Gjest interessant med dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kaller man det i Oslo da, f.eks?

De kaller det da golvtue de også?

Eller er jeg på bærtur her?

Gulvklut- fikk jeg beskjed om at det het. Av en ekspeditør som holdt på å flire seg i hjel av meg. Samme ekspeditør sendte meg til grønnsaksdisken når jeg spurte etter ankerstokk. *smil*

Skrevet

Gulvklut- fikk jeg beskjed om at det het. Av en ekspeditør som holdt på å flire seg i hjel av meg. Samme ekspeditør sendte meg til grønnsaksdisken når jeg spurte etter ankerstokk. *smil*

Du har nok rett i det.

Tok ett søk i ordboka, der fikk jeg opp at en tue er en rund, liten forhøyning i skogbunnen.

Skrevet

På min barndoms dialekt (romsdal) kan man bruke "klar" om å være "sliten".

Saken er at i Romsdalen sier man mye rart og det er faktisk vanskelig å forstå for oss teite fra Oslo ;o)

Skrevet

I trøndelag kan ei tue være både noe man plukker bær fra, og noe man vasker gulv med. Vi har både golvtue og kopptue

Jeg har ikke lagt merke til at kolleger fra Trøndelag sier koppetue og golvtue, men de fra Finnmark sier det. Selv sier jeg golvfilla eller golvtvåga.

Skrevet

Saken er at i Romsdalen sier man mye rart og det er faktisk vanskelig å forstå for oss teite fra Oslo ;o)

Jepp, mannen min kommer fra Nesodden og synes vi sier mye "rart" her oppe ;o)

• 1 måned senere...
daydreamer1365380564
Skrevet

Og du bor i Stavanger?

Nop,grenland..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...