Gå til innhold

Masete mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mor i 70-årene som er veldig masete. Har gjennom hele min oppvekst fått høre at jeg må gjøre sånn og ikke sånn, vær blid, høflig, oppfør deg pent, ikke kjeft, ikke ros deg selv hvis du har gjort noe bra for det oppfattes som om at du er selvgod, etc. etc. Ikke spis det, for det er farlig, ikke gjør det, for det kan være farlig, du eier ikke økonomisk sans osv. Er godt opp i 40-årene, har alltid klart meg selv og har det meste. Har stort sett vært alene hele tiden med sønnen min - nå på 26 år. Han er nå i konflikt med sin mormor pga. at han er gått lei av maset hennes. Slutt med idretten, slutt å spise godter, ikke drikk cola, gjør sånn og ikke sånn- det meste er ikke bra. Dette får han høre hver gang han snakker med henne og jeg skjønner godt at han blir lei. Hun vil det vel bare godt og ser ikke at det oppfattes som mas, noe hun heller ikke vil høre snakk om heller. Hun har jo stukket til oss litt penger opp gjennom årene, så hun er jo snill, men hun kan jo ikke "herje" med oss hele tiden for det. Har prøvd å prate med henne, men hun skjønner ikke at det ikke skal gå an "å prate"med oss. Blir helt frustrert av dette- det er jo grenser for hvor mye man kan lukke ørene - så er det noen som har opplevd det samme eller har noen gode råd, så blir jeg takknemlig for det!

Skrevet

Høres litt kjent ut... Har også en mor som ikke kjenner noen begrensning når det gjelder å bry seg med alt mulig som hun ikke har noe med.

Etter at det toppet seg for 3/4 år siden har vi ikke lenger kontakt (kun såvidt noen få sms). Og om hun virkelig ikke klarer forandre seg, så foretrekker jeg faktisk å ikke ha kontakt. Jeg taklet ikke all negativ påvirkning og mas osv.

Egentlig er det en mye lengre og detaljert bakgrunn i min sak, men som jeg velger å la være å utbrodere her nå.

Vil bare si at det KAN være en ide å kontakte familievernkontor, de kan hjelpe i slike situasjoner også.

Ønsker deg all mulig lykke til!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hadde masete mormor og mor. Mormor kuttet jet rett og slett kontakten med. Bare delvis med min mor. Nå gjør jeg sågodt jeg kan for ikke å bli en like masete mor selv. Det er ikke lett,skal jeg si dere! Må være noe som ligger i genene i enkelte familier. Så mine barn gir meg klar tale vedr min masin, og det er jeg glad for. Slik at de ikke kutter kontakten med meg!

Gjest Djevelmødrene
Skrevet

Jeg har fire alternativer, (råd) men du må selv foreta det valget som er riktig for deg.

Du kan velge å kutte kontakten med din mor.

Du kan velge å begrense kontakten med din mor. (betydelig hvis ønskelig)

Du kan velge å leve med kontakten slik den er i dag.

Du kan velge å leve med kontakten slik den er i dag, men finne alternative måter å takle den på. For eks: Si i fra hver gang hun maser, så kanskje hun ikke gidder mer. Ingorer det hun sier under samtalen når det er mas. Legg på når hun begynner. Si at du legger på når hun begynner. Jatt med. Reager med taushet.

Som du forstår har jeg lang erfaring med det samme problemet. Det viktige er å innse, for seg selv i det minste, at det ikke er mulig å forandre personen. Din mor er 70 år gammel, og det er urimelig å anta at hun kommer til å forandre noe som har blitt en vane eller del av hennes personlighet etter mange år med denne oppførselen. Du må derfor nesten ta utgangspunkt i deg selv for å komme noen vei med problemet...

Det er synd at ditt barn velger å ta avstand fra sin mormor, men det er den måten hun velger å håndtere det på, og da må det nesten bli slik...

Beklager at jeg ikke har noen mer oppmuntrende råd, men etter mange år med min egen mor, og diverse strategier for å klare å beholde kontakten pga slektsbåndet (tross alt), så vet jeg hva jeg snakker om føler jeg...

Jeg valgte forresten å begrense kontakten selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...