Gå til innhold

Dokument2 i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt syk når jeg ser at helsevesenet svikter så fullstendig. Hvordan kan de behandle unge mennesker på den måten?

Det var litt av et program å vise i dag da Sunnaas fyller 50 år. Kanskje Mette Marit burde vært på sykehjemmet isteden for å dra til de lykkelige lottede som er så heldig at de kommer på Sunnaas.

Det er en skam at vi som er et så rikt land behandler mennesker på denne måten.

Bare tenk på alle slagpasientene som havner på gamlehjem og nesten ikke får noen opptrening og ikke kommer seg igjen.

Skrevet

Ja, så det programmet jeg også, og gråt... I Danmark har det i løpet av 3 år vært 117 pasienter innom dette opplegget, og kun 4 har de ikke lykkes å komme i kontakt med. De fleste kunne etter opptrening fungere slik at de kunne komme hjem, og gå, spise og kle seg ved egen hjelp. Det var vel 10-20% som klarte å komme seg i arbeid, men uansett er det jo både menneskelig og rent økonomisk mye bedre at de fleste blir helt eller delvis selvhjulpne, fremfor å være pleiepasienter uten evne til kommunikasjon med omgivelsene. Selv om opptreningen er kostbar. Hun overlegen sa jo det, at det kun trengtes noen ganske få som ble friske for at regnestykket skulle gå opp og at det altså lønte seg å trene de opp. Ikke at det burde måles i kroner og øre, men det gjør det jo her til lands... Men med en korttenkt økonomisk tenkning, ikke langsiktig... :-(

Og istedenfor å reise til Danmark og Tyskland, der de har årelang erfaring med slik type opptrening, så vil man her i landet - i beste fall - prøve å oppfinne kruttet på nytt - samle en liten gruppe som egentlig ikke kommer noen vei...

Heia Norge!!!

Skrevet

Ja, så det programmet jeg også, og gråt... I Danmark har det i løpet av 3 år vært 117 pasienter innom dette opplegget, og kun 4 har de ikke lykkes å komme i kontakt med. De fleste kunne etter opptrening fungere slik at de kunne komme hjem, og gå, spise og kle seg ved egen hjelp. Det var vel 10-20% som klarte å komme seg i arbeid, men uansett er det jo både menneskelig og rent økonomisk mye bedre at de fleste blir helt eller delvis selvhjulpne, fremfor å være pleiepasienter uten evne til kommunikasjon med omgivelsene. Selv om opptreningen er kostbar. Hun overlegen sa jo det, at det kun trengtes noen ganske få som ble friske for at regnestykket skulle gå opp og at det altså lønte seg å trene de opp. Ikke at det burde måles i kroner og øre, men det gjør det jo her til lands... Men med en korttenkt økonomisk tenkning, ikke langsiktig... :-(

Og istedenfor å reise til Danmark og Tyskland, der de har årelang erfaring med slik type opptrening, så vil man her i landet - i beste fall - prøve å oppfinne kruttet på nytt - samle en liten gruppe som egentlig ikke kommer noen vei...

Heia Norge!!!

Venninna mi har rett, dette landet blir styrt av nisser med lua langt ned i øynene.

Jeg skjønner ikke at folk ikke reagerer. Er folk så på egotrippen at så lenge det ikke gjelder dem selv så spiller det ingen rolle. Eller er de så uvitende om helsevesenet her i landet at de innbiller seg at de får hjelp den dagen de trenger det.

Jeg blir så oppgitt og på gråten.

Du har rett, en ting er den menneskelige faktoren, men klarer ikke politikerne å se den økonomiske gevinsten engang. Den burde til og med Kjell Magne se. For medmenneskelig kan jo ingen kalle ham.

Skrevet

Venninna mi har rett, dette landet blir styrt av nisser med lua langt ned i øynene.

Jeg skjønner ikke at folk ikke reagerer. Er folk så på egotrippen at så lenge det ikke gjelder dem selv så spiller det ingen rolle. Eller er de så uvitende om helsevesenet her i landet at de innbiller seg at de får hjelp den dagen de trenger det.

Du har rett, en ting er den menneskelige faktoren, men klarer ikke politikerne å se den økonomiske gevinsten engang. Den burde til og med Kjell Magne se. For medmenneskelig kan jo ingen kalle ham.

Folk ser kanskje, og blir oppgitt, prater om ting i lunsjen en ukes tid max. Sånn som med hun eks-sykepleieren som ble vanskjøttet på et privat sykehjem i Asker. Så går det tid uten mediafokus, og masse nye inntrykk som folk skal fordøye, både gjennom media, jobb og privat, og så er alt det gamle glemt. Og så VIL man jo så gjerne tro at alt står bra til i det norske helsevesenet, så man ikke skal ha så dårlig samvittighet for tante Olga og svigermor på sykehjemmet. Og slik at man kan beholde troen på at den dagen man evt. selv skulle trenge tjenester fra helsevesenet, så skal man faktisk få den hjelpen. Strutse-mentalitet (stikke hodet i sanden) for å orker å liksom forholde seg til tingene... Dessuten manglende følelse av å kunne utrette noe selv, det være seg over stemmeseddelen og på andre måter.

Skrevet

Folk ser kanskje, og blir oppgitt, prater om ting i lunsjen en ukes tid max. Sånn som med hun eks-sykepleieren som ble vanskjøttet på et privat sykehjem i Asker. Så går det tid uten mediafokus, og masse nye inntrykk som folk skal fordøye, både gjennom media, jobb og privat, og så er alt det gamle glemt. Og så VIL man jo så gjerne tro at alt står bra til i det norske helsevesenet, så man ikke skal ha så dårlig samvittighet for tante Olga og svigermor på sykehjemmet. Og slik at man kan beholde troen på at den dagen man evt. selv skulle trenge tjenester fra helsevesenet, så skal man faktisk få den hjelpen. Strutse-mentalitet (stikke hodet i sanden) for å orker å liksom forholde seg til tingene... Dessuten manglende følelse av å kunne utrette noe selv, det være seg over stemmeseddelen og på andre måter.

Jeg så på kveldsnytt at denne damen skulle få hjelp. Det er flott det men hva med alle de andre som er i samme eller lignende situasjoner?

Er det ikke på tide at de som trenger det får det hjelpen de trenger. Det er tragisk at dette skjer i Norge når det finnes hjelp i utlandet.

Jeg traff en fyr på sykehuset i fjor, han er forøvrig død nå. som sa at alle mennesker skulle vært avhengig av andre noen måneder så kanskje ting hadde blitt ryddet opp i. Jeg tror han har rett. Hva er det man sier, ingen kjenner hvor skoen trykker før man har den på.

Skrevet

Jeg så på kveldsnytt at denne damen skulle få hjelp. Det er flott det men hva med alle de andre som er i samme eller lignende situasjoner?

Er det ikke på tide at de som trenger det får det hjelpen de trenger. Det er tragisk at dette skjer i Norge når det finnes hjelp i utlandet.

Jeg traff en fyr på sykehuset i fjor, han er forøvrig død nå. som sa at alle mennesker skulle vært avhengig av andre noen måneder så kanskje ting hadde blitt ryddet opp i. Jeg tror han har rett. Hva er det man sier, ingen kjenner hvor skoen trykker før man har den på.

Spenn hver og en av stortingspolitikerne fast i rullestol i en måned, og nekt de å få velge selv når de vil dusje, spise og legge seg, så kanskje vi kommer et lite stykke på vei...

Skrevet

Spenn hver og en av stortingspolitikerne fast i rullestol i en måned, og nekt de å få velge selv når de vil dusje, spise og legge seg, så kanskje vi kommer et lite stykke på vei...

Hm, de klarte jo ikke en time en gang under trafikkaksjonen i fjor. Men skvalte og valte med andre det kan de.

Og så kan de si fine ord på Sunnaas og stille opp med Morten Harket og kronprinsessen når det er jubileum. Men det er for dyrt å sende folk dit i tide og utide og da blir resultatet slik vi ser på dok 2 i dag.

Og jeg gremmes.

Gjest rutangis netu
Skrevet

DU har jo tydeligvis visst om det! Og venninna di! har DERE fått gjort noe med det da?

Sannsynligvis er alle andre like maktesløse som dere, selv om de vet om mye som ikke er som det skulle.

Gjest vi står jo maktesløse
Skrevet

Jeg så også programmet ..... og satt egentlig målløs tilbake .....

For ikke lenge siden leste jeg et leserinnlegg i VG, "det er jo så populært å leie inn konsulenter, hvorfor ikke leie inn svenske/danske politikere som kan lære opp våre politikere"

Nå må våre politikere ta av seg nisselua å begynne å jobbe med det de skal !!!!!

Skrevet

DU har jo tydeligvis visst om det! Og venninna di! har DERE fått gjort noe med det da?

Sannsynligvis er alle andre like maktesløse som dere, selv om de vet om mye som ikke er som det skulle.

Jeg peser jo med det hele tiden jeg da og prøver å ordne opp for både andre og meg selv. Det hadde vært innmari kjekt om noen andre hadde gjort det samme. Men jeg merker jo at jeg blir mistrodd når jeg forteller ting.

Skrevet

Jeg så også programmet ..... og satt egentlig målløs tilbake .....

For ikke lenge siden leste jeg et leserinnlegg i VG, "det er jo så populært å leie inn konsulenter, hvorfor ikke leie inn svenske/danske politikere som kan lære opp våre politikere"

Nå må våre politikere ta av seg nisselua å begynne å jobbe med det de skal !!!!!

Er det ikke trist å se at så unge folk bare blir overlatt til seg selv og ikke får rehabilitering. Det er trist når det gjelder gamle folk også, det er ikke det men unge folk som har livet foran seg som ofte har små unger.

Skrevet

Synes det er ekstra ille å se hva som skjer i norge, når du ser hvilke resultater de hadde å vise til i danmark, hvor alle fikk behandling med en gang.

Helt forferdelig.

Skrevet

Bondevik vil øke U-hjelpen med en milliard.

Husk det ved neste valg.

Hvem stemte vel på Bondevik sist? Noen selvsagt, men det største partiet fikk jo pokker ikke statsministeren. Valgordningen her i landet er jo knapt bedre enn i USA.

Hvis man kunne stemme både positivt og negativt ved valg, så hadde kanskje Bondevik & co flyttet i eksil...

Skrevet

Det hadde kanskje hjulpet at folk som ikke selv har egne helseplager å stri med (og dermed redusert energi ofte) også sto på litt og ga beskjed til politikerne om at sånn vil vi ikke ha det...

Skrevet

Bondevik vil øke U-hjelpen med en milliard.

Husk det ved neste valg.

Det er jeg helt klar over og han skal ikke få min stemme og heller ingen som kunne tenkes å samarbeide med ham.

Skrevet

Jeg så også den dokumentaren.

Ikke skjønner jeg hvor de får det fra at Norge er det beste landet i verden..... :-(

Skrevet

Men hva er det som gjør at de får det til i Danmark og Tyskland da? (Som var de gode eksemplene i dette tilfellet.)

Skrevet

Men hva er det som gjør at de får det til i Danmark og Tyskland da? (Som var de gode eksemplene i dette tilfellet.)

At de ikke sitter med nisselua ned over øynene når de budsjetterer...

De tenker langsiktig, istedenfor innenfor dette årets budsjett.

Og så teller vel menneskeverdet fortsatt litt mer der kanskje...

Skrevet

Jeg så også den dokumentaren.

Ikke skjønner jeg hvor de får det fra at Norge er det beste landet i verden..... :-(

Nei, jeg protesterer stadig på det utsagnet der. Og får svaret at vi har det bedre enn i Afrika. Og det har vi jo men det hjelper lite for den som er dårlig her og ikke får hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...