Gå til innhold

Ingen ytelser i ventetid på tidsbegrenset ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man ikke får noen ytelser i behandlingstiden? Den er jo på 5 mnd! Blir henvist til sosialen, men studerer deltid og får ingenting derfra.

(Begrunnelsen for å studere under tidsbegrenset ufør i stedet for attføring er at jeg ikke takler presset ved attføring, blir syk.)

Hva er det meningen jeg skal leve for disse 5 mnd ..? ;(

Videoannonse
Annonse
Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg gikk på rehabiliteringspenger og dette ble automatisk forlenget inntil tidsbegr. ufør ble innvilget.

Men kanskje det uheldige for deg er at du gikk på attføring mens du søkte? Det er mange finurlige regler.

Skrevet

Jeg gikk på rehabiliteringspenger og dette ble automatisk forlenget inntil tidsbegr. ufør ble innvilget.

Men kanskje det uheldige for deg er at du gikk på attføring mens du søkte? Det er mange finurlige regler.

Nei, gikk på rehabiliteringspenger, men perioden gikk ut 1 mnd etter at jeg søkte.

Fikk beskjed om å oppsøke sosialkontoret.

Reglene ble visst strammet inn i januar ..?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Nei, gikk på rehabiliteringspenger, men perioden gikk ut 1 mnd etter at jeg søkte.

Fikk beskjed om å oppsøke sosialkontoret.

Reglene ble visst strammet inn i januar ..?

Jeg søkte i november. Altså før de nye reglene. Behandlingstiden regnet de med at var fire måneder hvis jeg ikke husker feil. Iallefall hadde jeg ikke rehab.penger ut den tiden de forespeilet. Da fikk jeg beskjed om at det behøvde jeg ikke bekymre meg om, for dette skulle de sørge for å forlenge hvis det gikk ut over den tiden jeg hadde rehab. For mitt vedkommende fikk jeg innvilget tidsbegrenset ufør to uker etter at den opprinnelige rehab gikk ut, så den første måneden fikk jeg halvpart rehab og halvpart tidsbegr. ufør.

Men det er jo en kjent sak at regler blir tolket og praktisert forskjellig, avhengig både av trygdekontor og saksbehandler. Det er ganske forvirrende.

Skrevet

Jeg søkte i november. Altså før de nye reglene. Behandlingstiden regnet de med at var fire måneder hvis jeg ikke husker feil. Iallefall hadde jeg ikke rehab.penger ut den tiden de forespeilet. Da fikk jeg beskjed om at det behøvde jeg ikke bekymre meg om, for dette skulle de sørge for å forlenge hvis det gikk ut over den tiden jeg hadde rehab. For mitt vedkommende fikk jeg innvilget tidsbegrenset ufør to uker etter at den opprinnelige rehab gikk ut, så den første måneden fikk jeg halvpart rehab og halvpart tidsbegr. ufør.

Men det er jo en kjent sak at regler blir tolket og praktisert forskjellig, avhengig både av trygdekontor og saksbehandler. Det er ganske forvirrende.

Enda mer forvirrende rett etter regelendring.

Sukk

Skrevet

Hei

Har du fått beskjed fra sosialkontoret at du ikke har rettigheter der fordi du studerer? Dersom du har studielån/stipend legger sosialkontoret dette til grunn som inntekt og setter det iforhold til dine boutgifter og en livsoppholdsnorm. Dersom du da får et underskudd har du rett til sosialhjelp - uavhengig av om du studerer eller ikke mener jeg.

Kanskje du bør skjekke det nærmere?

Hilsen Iroe, som jobber på et sosialkontor.

Skrevet

Hei

Har du fått beskjed fra sosialkontoret at du ikke har rettigheter der fordi du studerer? Dersom du har studielån/stipend legger sosialkontoret dette til grunn som inntekt og setter det iforhold til dine boutgifter og en livsoppholdsnorm. Dersom du da får et underskudd har du rett til sosialhjelp - uavhengig av om du studerer eller ikke mener jeg.

Kanskje du bør skjekke det nærmere?

Hilsen Iroe, som jobber på et sosialkontor.

Får desverre ikke stipend/lån fordi jeg studerer bare 30%. Er for syk til å studerere fullt. Lånekassen krever minimum 50%.

Men synes det er underlig at det ikke kommer noen ytelser fra trygdeetaten i denne peridoden.

Om man søker varig ufør får man midlertidig ufør i venteperioden, hvis man søker attføring får man rehabiliteringspenger i venteperioden. Derfor forekommer det meg snålt at man ikke skal få noe som helst i behandlingsperioden (5 mnd) etter å ha søkt tidsbegrenset ufør..

Kan sosialkontoret hjelpe selv om jeg studerer bare 30% og har en samboer som tjener bra?

Skrevet

Får desverre ikke stipend/lån fordi jeg studerer bare 30%. Er for syk til å studerere fullt. Lånekassen krever minimum 50%.

Men synes det er underlig at det ikke kommer noen ytelser fra trygdeetaten i denne peridoden.

Om man søker varig ufør får man midlertidig ufør i venteperioden, hvis man søker attføring får man rehabiliteringspenger i venteperioden. Derfor forekommer det meg snålt at man ikke skal få noe som helst i behandlingsperioden (5 mnd) etter å ha søkt tidsbegrenset ufør..

Kan sosialkontoret hjelpe selv om jeg studerer bare 30% og har en samboer som tjener bra?

Sosialkontoret vil se på husholdningens totale økonomi. Dersom din samboer tjener bra er det ikke sikkert dere har rettigheter til sosialhjelp. Men du bør undersøke det! Det at du er student har ingen betydning.Iom at du har søkt midlertidig uføretrygd er det forståelse for at du ikke kan arbeide.

Når det gjelder stønader fra trygdekontoret under behandlingstiden er det ikke uvanlig at personer blir gående uten inntekt. Som regel blir imidlertid trygden etterbetalt fra søknadtidspunktet dersom den blir innvilget.

Lykke til

Hilsen Iroe

Skrevet

Har selv hørt at ventetiden er fra 6 - 8måneder... Hvor lang ventetid det tar avhenger av hvor stor grad lett eller vanskelig saken din er å behandle...

Selv fikk jeg midlertidig ufør etter 3mnd, men det var også fordi jeg hentet inn mine legeerklæringer og leverte til trygdekontoret og at saken min var lett å behandle...

Jeg gikk da på rehabiliteringspenger i ventetiden i ca.3mnd. Før dette gikk jeg på attføring...

Skrevet

Hvis man skal få innvilget ytelsen rehabiliteringspenger, må du være for syk til å studere...

Jeg fikk i allefall beskjed når jeg søkte om rehab.penger i ventetiden at jeg ikke kunne studere når jeg fikk den ytelsen og måtte være under aktiv behandling med utsikt til bedring på kort tid...

Hvis man studerte, så endte det at man fikk avslag på ytelsen rehab.penger

Gjest Linker til Gala
Skrevet

Her er link til sosialkontoret om rettigheter og regler:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19911213-081.html&dep=alle&titt=sosialtjenesteloven&

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Håper at disse linkene kan komme til nytte

• 1 måned senere...
Gjest Hu blonde dumme
Skrevet

Jeg er i en identisk situasjon som deg! Rehab.pengene gikk ut i oktober og jeg ringte trygdekontoret for å høre om det ble forlenga siden jeg har inne søknad om tidsbegrensa uføretrygd.

Da fikk jeg beskjed fra dama i resepsjonen: "Rehabiliteringspengene dine har gått ut, du får ingenting av oss mer nå du!"

Blæh! Men jeg ba om å få snakke med min saksbehandler og sa klart i fra at det var ansvarsfraskrivelse fra deres side å sende meg til sosialkontoret. Så etter mye om og men og ringing fram og tilbake fikk jeg innvilget midelrtidig ufør til tidsbegrensa ble ferdigbehandlet.

Ironisk nok, mandagen etter kom vedtaket om innvilget tidsbegrensa uføretrygd.. forstå den som kan?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...