Gå til innhold

NHD tilpasningsdyktig eller personlighetsforstyrret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som er inne i en utredningsprosess der psykologspesialist strever med å finne diagnose, og lurer på om det er pf.

Veldig forenklet slik jeg ser det,

Den familiekulturen jeg har vokst opp har gjort at jeg har tilpasset meg på en slik måte at det har resultert i unnvikende trekk og mistillit. Det er også overgrep inn i bildet som jeg også har påvirket mitt forhold til andre, og gjort meg unnvikende sosialt, og noe ustabil, mistenksom.

Men jeg har ikke blitt bevisst på familekultur og overgrep før jeg fikk senreakjsoner som angst og depresjon og kom i behandling.

Det jeg lurer på er om dette er riktig å diagnostisere som pf når det er resultat av tilpasningsreaksjon og kultur? Jeg fungerer bra generelt sett, og sammen med andre når det ikke er stress inne i bildet, og jeg har stabile forhold rundt meg. Gir dette tanker om noen diagnse? Hjertelig takk for svar.

Skrevet

Jeg er spent på hva slags svar du vil få fra nhd, men jeg forestiller meg at det er nettopp en slik oppvekst som du beskriver som kan gi det man i voksen alder kan si er en personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Jeg er spent på hva slags svar du vil få fra nhd, men jeg forestiller meg at det er nettopp en slik oppvekst som du beskriver som kan gi det man i voksen alder kan si er en personlighetsforstyrrelse.

Lurer på hvorfor det er jeg som kanskje får diagnosen forstyrret og ikke oppveksten min.

Jeg tenker på at det kommer til å oppleves som en dobbel straff det blir vanskelig å leve med. Har fokusert veldig på å prøve og tilpasse meg, og bruke fornuften for å fungere sammen med andre og generelt i livet.

Skrevet

Lurer på hvorfor det er jeg som kanskje får diagnosen forstyrret og ikke oppveksten min.

Jeg tenker på at det kommer til å oppleves som en dobbel straff det blir vanskelig å leve med. Har fokusert veldig på å prøve og tilpasse meg, og bruke fornuften for å fungere sammen med andre og generelt i livet.

Det er oppveksten din som er kritikkverdig - ikke du. I tillegg er det kanskje slik at du har de ressursene som skal til for å klare å jobbe deg ut av de begrensninger din oppvekst har satt for deg?

Skrevet

Det er oppveksten din som er kritikkverdig - ikke du. I tillegg er det kanskje slik at du har de ressursene som skal til for å klare å jobbe deg ut av de begrensninger din oppvekst har satt for deg?

Jeg vet ikke. Har blitt beskrevet som at jeg virker resurssterk tidligere, men er preget av depresjoner og angst på daglig basis. Det svinger, så vet ikke hva jeg skal tro på lengre sikt,

Men det er kanskje de som har klart seg på tross av dette. Det er vanskelig å vite når verden blir snur seg på hodet med ett og en mister de illusjoner og mestringsstrategier en trodde var et trygt anker til livet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For alle pf gjelder dette:

Personlighetstrekkene skal være uhensiktsmessige, rigide og vedvarende over tid. De skal føre til betydelig subjektivt ubehag for den som har dem og/eller andre, og/eller de skal gi betydelig nedsatt funksjon i arbeid/utdanning, familieliv og/eller sosialt.

I diagnostiseringen tar en ikke hensyn til årsakene til en uheldig personlighetsutvikling.

• 7 år senere...
Skrevet

Jeg følger deg helt, og du formulerer tydelig hva jeg også mener om problemet med bakgrunnen for og synet på personlighetsforstyrrelser (snakker her om cluster C).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...