Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest for lav?

Hei!

Jeg er ei jente på 18 år som ønsker å trene boksing. Problemet mitt er at brødrene mine mener jeg er altfor lav. Jeg er 155 høy. De mener at jeg ikke har en sjans i bokseringen pga høyden, men ellers når det gjelder styrke er jeg meget sterk. Jeg har lenge spillt fotball på høyt-nivå, og har opparbeid sterke muskler gjennsidig over hele kroppen (kan opplyse om at jeg har gått på Toppidretts Gymnaset i Bærum). Jeg har vært plaget med kraftig beinhinnebetennelse, og lurer derfor også på om tankegangen om å starte boksetrenig er bortkastet, siden boksing går mye utpå å bruke leggmusklene (trippe på tå ++).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16020-boksing-for-jenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

lav høyde betyr at du må jobbe inn teknikk der du hele tiden beveger hodet fra side til side og dukker. På denne måten innarbeider du teknikk der du unngår å bli truffet når du kommer inn på din rekkeveidde. Når du gjør dette kan du slå samtidig som den andre slår. På denne måten kan du gjøre høyden din til styrken din i ringen. Du blir liten, lav og vanskelig å treffe.

Beinhinnebetennelsen trenger ikke å bli noe problem, da skinnleggene ikke brukes i særlig grad. Når du står på tå og tripper er det leggene som brukes, ikke skinnleggene. Men forøvrig burde du kvitte deg med denne betennelsen da du nok vil komme til å trenge en del løpstrening for å bygge opp den nødvendige kondisjonen. Jeg har jobbet med flere utøvere med slike problemer, og med riktig framgangsmåte kan du være frisk fra dette i løpet av en måneds tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16020-boksing-for-jenter/#findComment-74696
Del på andre sider

Kommer litt ann på vekta di..

korte/kraftigere boksere har litt lett for å bli bortdømt når man dømmer med trykkdømming ( elektrisk knappe greie) men dømmer man på god gammeldagsvis er det ikke noe problem

Når det gjelder beinhinne betenelse er det bare å kutte ut tauhopping så vil du ikke merke stort til det under sparring/kamp osv.. ( har selv hatt benhinnebetenelse)

Et av problemene med å være sterk dame i bokseringen er det dommerne har litt lett for å bryte av hvis de mener damene går for hardt ( da kan det være litt vanskelig å score hvis man er kort og sterk og gjør mest når man er innside).

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg er på nasjonalt nivå både som bokser og Kickboxer..

bor du i oslo, ta kontakt med fighter de har to topp dame boksere ( hvor den ene har nordisk mesterkap i boksing og er verdens mester i kickboksing) de sammarbeider mye med sportsklubben 09 , de holder til på dæhlenga

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16020-boksing-for-jenter/#findComment-74705
Del på andre sider

Gjest Hurricane

Hei hei!

Jeg er en gutt på 18 år som driver med kickboxing...

Jeg er 186 høy så jeg har ikke prob. ditt, eller jeg ville ikke kalle det noe problem.

Det hjelper ingen ting å være høy hvis man er treg for da er det bare for den som er lav og unvike slag/spark og komme inn med en komb. Det er selvsakt en fordel og være høyere en motstanderen pga. da kan du ligge på avstand og treffe han/hun, men hvis du da tar og holder deg på avstand sånn at han må komme med ett rush så er det ofte at han høye bøyer seg litt ned og da kan du bare smelle til liksom, dette blei mye "vås" men det jeg prøver å kommer fram til her er at du er ikke for liten til å drive med boksing, pga. det går i vektklaser og møter du ei som er høyere en deg så er du som regel kjappere og smidigere en hu. Så jeg vil si at det med høyden er egentlig overdrevet!

Så det er bare å starte å trene, jeg pers. vil anbefale at du starter på Kickboxing, d pga. jeg synes det er kjempe morro og at moralen i kickboxing er litt bedre en i boksing miljøet, uansett...

Lykke til!!

Go hard or go home! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16020-boksing-for-jenter/#findComment-74905
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...