Gå til innhold

Orfiril - tre ganger daglig?

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp til kontroll hos min psykiater. Jeg går egentlig til psykolog til vanlig, så jeg er veldig sjelden hos ham. La merke til at han skrev orfiril TRE ganger daglig på rekvisasjonen min. (jeg tar 900 mg). Fra før har det ikke stått noe om at jeg skal ta det flere ganger om dagen, så jeg har bare tatt det om morgenen. Er det noen forskjell om jeg tar alt på en gang eller ut over dagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162288-orfiril-tre-ganger-daglig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg håper du har fått Orfiril long. Den kan tas en gang i døgnet for bipolar lidelse (må muligens tas to ganger i døgnet ved epilepsi).

Har du fått enterotabletter, må de nok tas to ganger i døgnet (3 ved epilepsi).

Jeg håper du har fått Orfiril long. Den kan tas en gang i døgnet for bipolar lidelse (må muligens tas to ganger i døgnet ved epilepsi).

Har du fått enterotabletter, må de nok tas to ganger i døgnet (3 ved epilepsi).

Blir Orfiril brukt både ved epilepsi og bipolar lidelse.

Ja, det er opprinnelig et antiepileptikum.

Alle stemningsstabilisatorer unntatt litium er opprinnelig laget som medisin mot epilepsi.

Hva med nozinan og risperdale? Blir de brukt som avslappende sovemedisiner eller mot psykoser? Er nozinan gammeldags og risperdale det mer moderne?

Annonse

Hva med nozinan og risperdale? Blir de brukt som avslappende sovemedisiner eller mot psykoser? Er nozinan gammeldags og risperdale det mer moderne?

Begge er antipsykotika. Virker mot forvirring, psykose, tankekjør osv.

De er noe avslappende, men ikke på linje med feks Valium, Vival osv.

Nozinan er et gammelt preparat, ja.

Risperdal tror jeg er nyere, men det vet jeg ikke.

• 1 år senere...

Begge er antipsykotika. Virker mot forvirring, psykose, tankekjør osv.

De er noe avslappende, men ikke på linje med feks Valium, Vival osv.

Nozinan er et gammelt preparat, ja.

Risperdal tror jeg er nyere, men det vet jeg ikke.

Nozinan blir vel også brukt som eventuelt medisin, foreksempel ved uroligheter- og søvnforstyrrelser ved psykose. Den er i tillegg smertestillende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...