Gå til innhold

varig ufør kontra tidsufør (midlertidig ufør)

Anbefalte innlegg

Gjest kan bli ufør
Skrevet

Har ikke helt forstått forskjellene annet enn at det er rådgivende lege på trygdekontoret som bestemmmer om du skal få varig eller TU. Det at man blir TU gjør at man forsøker å få deg i arbeid igjen før det er gått 7 år??? Hva vil det si for utbetalingen av trygd? Er det samme beløp?? Hva med pensjonspoeng??? Noen som kan gi meg et svar på forskjellene

Videoannonse
Annonse
Gjest noen vinner andre taper
Skrevet

Det er generelt sett mer skatt på tidsbegrenset ufør, og man har ikke rett til ettergivning av studielån i lånekassen, som man ville fått ved varig ufør.

Skrevet

Det er generelt sett mer skatt på tidsbegrenset ufør, og man har ikke rett til ettergivning av studielån i lånekassen, som man ville fått ved varig ufør.

Det er ikke det at det er mer skatt på midlertidig men at man ikke får fullt særfradrag. Og så er det bare halvt barnetillegg.

Gjest noen vinner noen taper
Skrevet

Det er ikke det at det er mer skatt på midlertidig men at man ikke får fullt særfradrag. Og så er det bare halvt barnetillegg.

Da er vel resultatet at man betaler mer skatt?

Får 17kr 260 dager i året i barnetillegg

Skrevet

Da er vel resultatet at man betaler mer skatt?

Får 17kr 260 dager i året i barnetillegg

Du får omtrent det doble i barnetillegg på varig, rundt 1900 kr i mnd tror jeg.

Men angående skatt så husk at det er mulighet til å søke på skattefradrag pga høye sykdomsutgifter som kan være fra medisiner til transport. Har du kvitteringer så kan du søke på fradrag for alt.

Skrevet

Men angående skatt så husk at det er mulighet til å søke på skattefradrag pga høye sykdomsutgifter som kan være fra medisiner til transport. Har du kvitteringer så kan du søke på fradrag for alt.

Er det ikke merkelig at unger koster så mye mer når man er varig ufør enn når man er tidsbegrenset ufør eller på rehab eller dagpenger eller attføring?

:-)

Skrevet

Er det ikke merkelig at unger koster så mye mer når man er varig ufør enn når man er tidsbegrenset ufør eller på rehab eller dagpenger eller attføring?

:-)

Det har jeg forundret meg over mange ganger.

Og en annen ting. Da barnevernet hadde omsorgen for dattera til venninna mi og hun skulle hjem på besøk, fikk venninna mi 200 kr dagen til utgifter. Dvs mer enn tre ganger så mye som hun fikk pr dag for de tre andre hun hadde boende hjemme i barnetrygd og barnetillegg. Det er ca 10 år siden.

Det er rart at noen unger fortjener så mye mer enn andre.

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

I begynnelsen av dette året kom det nye regler der hvor uførepensjonen ble delt inn i to systemer. En varig uførepensjon der hvor dem ofte får utbetaling av trygd ca den 20 i hver måned, eller en tidsbegrenset uførestønad der hvor man får utbetaling ca. den 26 i hver måned...

Det er ofte rådgivende lege på trygdekontoret som avgjør om du skal bli tidsufør eller varig ufør... Det kommer også selv ann på hva du søker på, og hva legen, aetat råder deg til..

Jeg sendte inn et eget søknadsskjema der hvor jeg sa at jeg ville søke om tidsbegrenset ufør, og jeg har fått det innvilget...Jeg er ikke sikker men jeg tror at det er kortere saksbehandlingstid på tidsbegrenset uførestønad enn det er på varig stønad...

Når man er tidsbegrenset ufør, så må man lage en oppfølgningsplan sammen med saksbehandleren som der hvor det står hva slags tiltak som må til for at du kan begynne å jobbe igjen...

Den tidsbegrensede perioden er på tre år, fikk i allefall jeg beskjed om?

7år var da visst en veldig lang tid å gå på tidsbegrenset ufør på...

Mer kan du lese om på:

http://www.trygdeetaten.no

Lykke til!

Gjest Til Noen vinner, andre taper
Skrevet

Mer skatt? Hva mener du?

Det har ikke jeg fått noen beskjed om at det er mer skatt?

Jeg var på ligningskontoret og fikk beskjed om at jeg hadde særfradrag på skatten min, og jeg har tidsbegrenset uførestønad..

Gjest Til Dorthe
Skrevet

Dorthe:

Nå skjønner jeg ingenting..

Hvorfor fikk jeg som har midlertidig uførestønad fullt særfradrag når du sier at det ikke er fullt særfradrag på midlertidig uførestønad..

Skrevet

Dorthe:

Nå skjønner jeg ingenting..

Hvorfor fikk jeg som har midlertidig uførestønad fullt særfradrag når du sier at det ikke er fullt særfradrag på midlertidig uførestønad..

Hvis du får 18 800 i særfradrag på midlertidig ufør, så synes jeg det er helt rettferdig jeg. Da er det ingen forskjell på skatten uansett midlertidig eller varig.

Gjest kan bli ufør
Skrevet

I begynnelsen av dette året kom det nye regler der hvor uførepensjonen ble delt inn i to systemer. En varig uførepensjon der hvor dem ofte får utbetaling av trygd ca den 20 i hver måned, eller en tidsbegrenset uførestønad der hvor man får utbetaling ca. den 26 i hver måned...

Det er ofte rådgivende lege på trygdekontoret som avgjør om du skal bli tidsufør eller varig ufør... Det kommer også selv ann på hva du søker på, og hva legen, aetat råder deg til..

Jeg sendte inn et eget søknadsskjema der hvor jeg sa at jeg ville søke om tidsbegrenset ufør, og jeg har fått det innvilget...Jeg er ikke sikker men jeg tror at det er kortere saksbehandlingstid på tidsbegrenset uførestønad enn det er på varig stønad...

Når man er tidsbegrenset ufør, så må man lage en oppfølgningsplan sammen med saksbehandleren som der hvor det står hva slags tiltak som må til for at du kan begynne å jobbe igjen...

Den tidsbegrensede perioden er på tre år, fikk i allefall jeg beskjed om?

7år var da visst en veldig lang tid å gå på tidsbegrenset ufør på...

Mer kan du lese om på:

http://www.trygdeetaten.no

Lykke til!

man kan gå 1 år sykemeldt før man søker (eller det vil si at man søker innen det har gått 1 år)

Du sier at det er raskere saksbehandlingstid på TU enn varig.! Hvor lang tid snakker vi om?? hvor mange mnd??

Skrevet

man kan gå 1 år sykemeldt før man søker (eller det vil si at man søker innen det har gått 1 år)

Du sier at det er raskere saksbehandlingstid på TU enn varig.! Hvor lang tid snakker vi om?? hvor mange mnd??

En venninne av meg som nettopp søkte TU i oslo fikk beskjed om 6 mnd behandlingstid.

Dumt for henne, for hun søkte 1 mnd før rehab gikk ut.

Gjest kan bli ufør
Skrevet

En venninne av meg som nettopp søkte TU i oslo fikk beskjed om 6 mnd behandlingstid.

Dumt for henne, for hun søkte 1 mnd før rehab gikk ut.

får man tilbakebetalt fra den datoen man søkte?

Gjest kan bli ufør
Skrevet

Får man dette barnetillegget om man er gift?

Skrevet

Får man dette barnetillegget om man er gift?

Det kommer an på den samlede inntekten i familien, men jeg aner ikke hvor mye det er nå.

Gjest kan bli ufør
Skrevet

ja

Hvis man søker i lang tid før, og får innvilget i lang tid før det året man kan gå sykemeldt går ut,, kan man vente med å få utbetalt? Klønete skrevet,, men sykepenger er mye mer enn uførespenger!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...