Gå til innhold

varig ufør kontra tidsufør (midlertidig ufør)

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja

Men man får vel ikke tilbakebetalt hvis man har gått på sykepenger, rehab, overgangstønad eller sosialtrygd. Det blir i såfall trukket ifra etterbetalinga eller er det også nytt?

Videoannonse
Annonse
Gjest kan bli ufør
Skrevet

Men man får vel ikke tilbakebetalt hvis man har gått på sykepenger, rehab, overgangstønad eller sosialtrygd. Det blir i såfall trukket ifra etterbetalinga eller er det også nytt?

Men man får vel sykepenger bare i ett år? Så hvis man søker rett før fristen så vil man vel få tilbakebetalt? Men man går vel kanskje over til rehab penger etter sykemeldingsperioden kanskje??

Skrevet

Seff, det som har gått ut av trygd/stønader som du skriver i mellomtiden kreves inn igjen. Med litt flaks får man et mellomlegg.

Skrevet

Men man får vel sykepenger bare i ett år? Så hvis man søker rett før fristen så vil man vel få tilbakebetalt? Men man går vel kanskje over til rehab penger etter sykemeldingsperioden kanskje??

Ja. Skal godt gjøres at man får TU uten å ha forsøkt rehabilitering og/eller attføring først.

Ikke det at det ikke skjer, men det skal mye til.

Dersom man ender på sosialstønad under behandlingstiden kan det hende man får et mellomlegg utbetalt, sosialstønad er ofte småtterier.

Skrevet

Seff, det som har gått ut av trygd/stønader som du skriver i mellomtiden kreves inn igjen. Med litt flaks får man et mellomlegg.

Da må man ha skikkelig flaks ;o) Jeg kranglet meg til 11 000 kr og da var det snakk om etterbetaling i 5 år.

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

man kan gå 1 år sykemeldt før man søker (eller det vil si at man søker innen det har gått 1 år)

Du sier at det er raskere saksbehandlingstid på TU enn varig.! Hvor lang tid snakker vi om?? hvor mange mnd??

Det kommer ann på hvor vanskelig saken din er å behandle....

Fikk invilget tidsbegrenset ufør 3måneder etter at jeg søkte, men så var saken min ganske lett å behandle... Spesialisten fylte bare ut et skjema som trygdekontoret skulle ha, så var saken i boks

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

En venninne av meg som nettopp søkte TU i oslo fikk beskjed om 6 mnd behandlingstid.

Dumt for henne, for hun søkte 1 mnd før rehab gikk ut.

jeg søkte også før rehab.pengene mine gikk ut, men fikk det innvilget etter ca.3mnd...

Så var også saken min enkel å behandle da...

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

ja

Hvordan kan du si at man får tilbakebetalt? Altså hvor står det i reglene?

min søknad om tidsbegrenset ufør ble innvilget i april og jeg fikk min første utbetaling i slutten av mai, men jeg fikk ikke tilbakebetaling...

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

Det som er mest vanlig etter som jeg har forstått er at man ofte går over på rehab.penger etter sykepenger...

Fikk beskjed fra aetat da jeg gikk på attføring at det kom man ofte på etter at man hadde vært på rehab.peng...

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

Ja. Skal godt gjøres at man får TU uten å ha forsøkt rehabilitering og/eller attføring først.

Ikke det at det ikke skjer, men det skal mye til.

Dersom man ender på sosialstønad under behandlingstiden kan det hende man får et mellomlegg utbetalt, sosialstønad er ofte småtterier.

Fikk beskjed om at siden jeg var ung, og hadde gjennomgått rehab. og attføring uten bedring, så fikk jeg innvilget midlertidig ufør...

Men det er jo et av vilkårene for å få innvilget tidsbegrenset ufør at man skal ha forsøkt å gått på attføring og rehab. uten at helsa har blitt bedre...

Gjest Til "kan bli ufør"
Skrevet

Hvis man søker i lang tid før, og får innvilget i lang tid før det året man kan gå sykemeldt går ut,, kan man vente med å få utbetalt? Klønete skrevet,, men sykepenger er mye mer enn uførespenger!

Jeg har hørt at sykepenger er mye mindre enn ufør, men skal ikke uttale meg 100 % om det

Gjest Til Dorthe
Skrevet

Hvis du får 18 800 i særfradrag på midlertidig ufør, så synes jeg det er helt rettferdig jeg. Da er det ingen forskjell på skatten uansett midlertidig eller varig.

Godt å høre!

Tror at det er ganske nytt for ligningskontoret når det gjelder tidsbegrenset ufør. Altså at det er mange nye regler å sette seg inn i forbindelse med dette...

Gjest kan bli ufør
Skrevet

Hvis man søker i lang tid før, og får innvilget i lang tid før det året man kan gå sykemeldt går ut,, kan man vente med å få utbetalt? Klønete skrevet,, men sykepenger er mye mer enn uførespenger!

Jeg har svaret på dette selv, har hørt med trygdekontoret og de sier at du SKAL gå på sykepenger i 1 år før du går over på trygd.. DVS at hvis du søker etter et halvt år og får innvilget, så skal du vente med å få uførespensjon til det første 1 med sykepenger er gått!

Gjest revmatikeren
Skrevet

Jeg har hørt at sykepenger er mye mindre enn ufør, men skal ikke uttale meg 100 % om det

Nei, sykepenger er mye mer.. Ufør er 66% av den lønnen du hadde.. og sykepenger er tilsvarende lønn

Gjest kan bli ufør
Skrevet

Det er generelt sett mer skatt på tidsbegrenset ufør, og man har ikke rett til ettergivning av studielån i lånekassen, som man ville fått ved varig ufør.

hvorfor er det mer skatt hos de som er Tidsmessig ufør??

Gjest kan bli ufør
Skrevet

Det er ikke det at det er mer skatt på midlertidig men at man ikke får fullt særfradrag. Og så er det bare halvt barnetillegg.

hvor stort særfradrag får man da?? er særfradraget på ca 18 000,- når man går 100% ufør??

Skrevet

hvor stort særfradrag får man da?? er særfradraget på ca 18 000,- når man går 100% ufør??

Jeg tror det er 18 800 men jeg vet ikke får jeg har fått standardfradrag for store sykdomsutgifter også og tilsammen er det 27 500.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...