Gå til innhold

vaske litt hver dag?

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det har jeg aldri vært borti. Jeg har overnatta hos mange, men har alltid kommet til oppredd seng.

Jeg har også alltid lagt på sengetøy til de som har overnatta hos oss.

Ta av sengetøyet er annerledes, det er det vanlig å gjøre.

For meg så er det å legge på som er kjedelig/slitsomt, så ville heller ha hjelp til det enn å ta av! Å ta av er jo piece of cake.

Videoannonse
Annonse
Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg kommer fra Island og der tar man av skoene i skoler, sykehus og andre offisielle instanser. I USA er det bare asiatiske grupper som tar av seg skoene pga. åndene som de tar med seg inn. Jeg opplevde fantastisk gjestfrihet i USA og synes de er mye mer avslappet overfor rene/skitne gulv enn vi er her i Skandinavia. Prøver å etterligne litt, men ikke for mye.

Så på sykehusa har de en skog av sko (noen som stinker) ved inngangen da? Og ved posthuset og banken også? Må de bygge ekstra store vestibyler på Island da? Eller må skoa stå ute i være og vind?

Skrevet

Så på sykehusa har de en skog av sko (noen som stinker) ved inngangen da? Og ved posthuset og banken også? Må de bygge ekstra store vestibyler på Island da? Eller må skoa stå ute i være og vind?

Ja de har vestibyler på sykehusene, men ingen tar av seg sko på posten eller i banken unntatt de som jobber der som skifter sko når de kommer på jobb. Stinkende sko har jeg aldri lagt merke til, og skoene står ikke ute. Jeg husker også godt hvor ekkelt jeg syntes det var da jeg begynte å jobbe som lærer i Norge at barna satt inne i timene med bobledress og vinterstøvler på. Da foretrekker jeg haug med sko og yttertøy i gangen.

Synes egentlig innlegget ditt stinker litt av at islendinge er dumme og amerikanere også, at norske måten å ta av seg sko er den eneste riktige og hele verden burde forstått det.

Skrevet

Ja de har vestibyler på sykehusene, men ingen tar av seg sko på posten eller i banken unntatt de som jobber der som skifter sko når de kommer på jobb. Stinkende sko har jeg aldri lagt merke til, og skoene står ikke ute. Jeg husker også godt hvor ekkelt jeg syntes det var da jeg begynte å jobbe som lærer i Norge at barna satt inne i timene med bobledress og vinterstøvler på. Da foretrekker jeg haug med sko og yttertøy i gangen.

Synes egentlig innlegget ditt stinker litt av at islendinge er dumme og amerikanere også, at norske måten å ta av seg sko er den eneste riktige og hele verden burde forstått det.

Vel, det virker temmelig tungvint å skulle måtte ta av skoene hver gang en går inn i et offentlig bygg, da. For så å skulle finne skoene blant 50 andre par når en skal ut igjen.

Så jeg er enig med rutangis netu, i at akkurat dette ikke er så veldig smart opplegg.

Det må da kunne gå an å si at noe vi gjør i Norge er smartere enn i noen andre land (i dette tilfellet Island og USA), uten å bli beskylt for å mene at islendinger og amerikanere er dumme.

*oppgitt*

Gjest rutangis netu
Skrevet

Vedr. det siste avsnittet, så har du nok misforstått! Men jeg synes det er interessant å høre om ting som blir gjort annerledes enn det vi er vant til her. Island er jo ikke langt unna oss, og i tillegg et land det er populært å reise til, så jeg syntes det var rart at en ikke har hørt om denne forskjellen før.

Forøvrig så husker jeg fra min barndom (40 år siden) at det den gangen var ganske vanlig å gå med sko inne. Så det at alle tar av seg på bena her i Norge når en er hjemme hører til nyere tid. Tror det også mye er en by-ting. Folk som jobbet ute, feks på en gård, hadde ikke tid/ork til å ta av seg tunge støvler bare for å ta en rask kopp kaffe og en røyk på kjøkkenet.

Skrevet

Vel, det virker temmelig tungvint å skulle måtte ta av skoene hver gang en går inn i et offentlig bygg, da. For så å skulle finne skoene blant 50 andre par når en skal ut igjen.

Så jeg er enig med rutangis netu, i at akkurat dette ikke er så veldig smart opplegg.

Det må da kunne gå an å si at noe vi gjør i Norge er smartere enn i noen andre land (i dette tilfellet Island og USA), uten å bli beskylt for å mene at islendinger og amerikanere er dumme.

*oppgitt*

Det virker så aldeles vanvittig å tro at man står og leter etter skoene sine blant 50 andre at jeg vet ikke hvordan du kan komme på den ideen. Det går selvfølgelig an å mene hva man vil om ens egne vaner som de beste, men å tro at det er en riktig vei til forståelse og inkludering er helt feil. Jeg blir egentlig mest oppgitt over den utrolige naiviteten og tro at nordmenn som lar skolene, sykehusene og flere steder forfalle, offentlige toaletter stinker mer enn flere hundre sko i andre land osv., at dette er et eksempel på renslighet og det beste og mest praktiske. Mange nordmenn er enige med meg her.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Vedr. det siste avsnittet, så har du nok misforstått! Men jeg synes det er interessant å høre om ting som blir gjort annerledes enn det vi er vant til her. Island er jo ikke langt unna oss, og i tillegg et land det er populært å reise til, så jeg syntes det var rart at en ikke har hørt om denne forskjellen før.

Forøvrig så husker jeg fra min barndom (40 år siden) at det den gangen var ganske vanlig å gå med sko inne. Så det at alle tar av seg på bena her i Norge når en er hjemme hører til nyere tid. Tror det også mye er en by-ting. Folk som jobbet ute, feks på en gård, hadde ikke tid/ork til å ta av seg tunge støvler bare for å ta en rask kopp kaffe og en røyk på kjøkkenet.

"Folk som jobbet ute, feks på en gård, hadde ikke tid/ork til å ta av seg tunge støvler"

Det er da vel nettopp der det er nødvendig. Man trakker vel ikke inn med sko fulle av møker inn på kjøkkenet?

Skrevet

Da jeg vokste opp på en gård på 60-tallet så var det å gå inn med sko eller støvler på helt utenkelig. Det kunne heller tenkes i dag når du ikke tråkker i møkk og gjørme hele dagen. Det å gå med sko på inn i islandske hjem er fremdeles uforskammet og uhøflig overfor husmoren. Hvorfor det er så forskjellig i USA vet jeg ikke, men de synes det er rart og merkelig å ha alle skoene liggende ved ytterdøra, samme reaksjon og jeg ser her når jeg sier at islendinge tar av seg skoene når de går inn i en skole eller sykehus.

Gjest *oppgitt* i dag
Skrevet

*oppgitt*

'Så jeg er enig med rutangis netu, i at akkurat dette ikke er så veldig smart opplegg.'

Hun virker ikke enig med deg, og har du virkelig forstått riktig hva bebba skriver.

Skrevet

Da jeg vokste opp på en gård på 60-tallet så var det å gå inn med sko eller støvler på helt utenkelig. Det kunne heller tenkes i dag når du ikke tråkker i møkk og gjørme hele dagen. Det å gå med sko på inn i islandske hjem er fremdeles uforskammet og uhøflig overfor husmoren. Hvorfor det er så forskjellig i USA vet jeg ikke, men de synes det er rart og merkelig å ha alle skoene liggende ved ytterdøra, samme reaksjon og jeg ser her når jeg sier at islendinge tar av seg skoene når de går inn i en skole eller sykehus.

Men da er det jo rart at ingen reagerer på at foreldrene tar av seg skoene på barnehagen eller SFO her.

Synes det med å ta av seg skoene er en selvfølge jeg men har vært med på at folk har gått hjemme hos meg når jeg bad dem kle av seg skoene i gangen.

Gjest av med skoene
Skrevet

På skolen som barna mine går på tar alle av skoene før de går inn. Der har de flere innganger, en for småtrinnet, en for mellomtrinnet osv, med hver sin gang med god plass til sko.

Hovedinngangen pleier å være overfylt med sko når det er tilstelninger som alle elevene og foreldrene er med på.

Jeg synes det er flott at de tar av skoene, viktig for inneklima.

Skrevet

På skolen som barna mine går på tar alle av skoene før de går inn. Der har de flere innganger, en for småtrinnet, en for mellomtrinnet osv, med hver sin gang med god plass til sko.

Hovedinngangen pleier å være overfylt med sko når det er tilstelninger som alle elevene og foreldrene er med på.

Jeg synes det er flott at de tar av skoene, viktig for inneklima.

Det gjør de hos minstemann også og alle bruker innesko.

Skrevet

Men da er det jo rart at ingen reagerer på at foreldrene tar av seg skoene på barnehagen eller SFO her.

Synes det med å ta av seg skoene er en selvfølge jeg men har vært med på at folk har gått hjemme hos meg når jeg bad dem kle av seg skoene i gangen.

Vi måtte ta av oss skoene i garderoben i den gamle barnehagen Ingrid gikk i, og det var fryktelig irriterende når man f eks hadde på seg lange støvletter osv.

Inne på oppholdsrommet er det jo en selvfølge, men i garderoben - vel det var tåpelig, syns jeg.

Men men, det var ikke det jeg valgte å prioritere å krangle på. ;)

Skrevet

Vi måtte ta av oss skoene i garderoben i den gamle barnehagen Ingrid gikk i, og det var fryktelig irriterende når man f eks hadde på seg lange støvletter osv.

Inne på oppholdsrommet er det jo en selvfølge, men i garderoben - vel det var tåpelig, syns jeg.

Men men, det var ikke det jeg valgte å prioritere å krangle på. ;)

Hadde de ikke slike blå plasttøfler heller? Babyene krabbet rundt i garderoben hos minstemann så jeg reagerte ikke på det.

Skrevet

Hadde de ikke slike blå plasttøfler heller? Babyene krabbet rundt i garderoben hos minstemann så jeg reagerte ikke på det.

Nei, de hadde ikke det.

Dette var forresten en storbarnsavdeling, blir nok litt annerledes med småbarnsavdeling.

Men sånne plasttøfler hørtes kjempelurt ut!

Skal huske det hvis det blir aktuelt noe sted igjen. :)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...