Gå til innhold

Mikrofiber-moppsystemer

Gjest Vil ha det rent til jul (for en gangs skyld)

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha det rent til jul (for en gangs skyld)
Skrevet

Noen som har erfaring med flere, billige og dyrere?

HVA i alle dager er best?

Nå bruker jeg noe jeg har kjøpt på Clas Ohlson. Funker bra. Ikke veldig dyrt. Eneste aberet er at tørrmoppen er veldig tynn i luven.

HA-RA virker bra, men tok meg ikke råd til moppestativ og mopper.

Hva med de billige en får i dagligvaren?

Så er det jo noe som heter Eidsvoll Miljøprodukter eller noe slikt?

Hjelp, trenger gode råd før nyinnkjøp!! Eller er mikrofiber 'ut'? Gi meg gjerne ditt beste rengjøringstips.

Til slutt; et spørsmål: Hvis det blir veldig fettete på kjøkkene, vil det da bli lukt av dette fettet? Hva bruker du på kjøkkenet, tak, vegger, skapdører for å få vekk fett. Og ikke minst på kjøkkenvifta. DEN blir jo fettete og drypper for et godt ord!

Håper på tilbakemeldinger fra folk som er bedre husmødre enn meg!

Skrevet

Til fettet på kjøkkenet bruker du salmiak.

Hvilken mopp som er best aner jeg ikke.

Skrevet

Vi bruker mopper kjøpt på dagligvarehandelen. De er blå og av merket jif. De er kjempebra. Hadde opprinnelig et sett fra Sini kjøpt på jernvarehandelen, men vi føler at de blå moppene er litt bedre.

På kjøkkenet synes jeg kjøkkenspray er supert, benkene blir skinnende rene. Ellers på kjøkkenet blir det stort sett rent når vi en sjelden gang vasker. På metallfilter til vifte, ville jeg lagt det i salmiakkvann. Det har jeg brukt ved flytting etc.

Skrevet

Jeg har hatt Eidsvoll miljøprodukter, men også Jif. Syns Jif funker like så bra som de dyrere Eidsvoll miljøprodukter.

Nå bruker jeg vekselvis Jifmoppene, og vekselvis langkost, gulvklut og grønnsåpe. Kommer an på hvilket humør jeg er i ;)

Tørrmopp funker bra på parketten nå om høst/vinteren, mens om sommeren, når det kommer en del sand alle veier, så bruker jeg bare støvsugeren. Nå bytter jeg litt på.

Fett på kjøkkenet: salmiakk! Bland f eks litt zalo og salmiakk i oppvaskkummen, og så vasker du bort alt fettet. Husk å lufte godt, for det lukter noe jævlig. Men rent blir det. Jeg vasket ned kjøkkenet her etter at vi flyttet inn, da var hele viftehetta over komfyren _ruglete_ av gammelt fett, og komfyren så ikke ut. Men jeg fikk det rent med salmiakk.

Gjest nette er mitt nick
Skrevet

Til fettet på kjøkkenet bruker du salmiak.

Hvilken mopp som er best aner jeg ikke.

Jif mopp som du får både kjøpt tørrkluter og mopklut til, er etter min erfaring, den beste. Du får tak i denne på nesten alle dagligvare butikker og koster vell rundt 200.

Gjest trenger ikke samme system
Skrevet

Bruker Jif mopp, men tørrklutene deres er altfor dyre så de kjøper jeg billigere andre merker (bl.a hos Nille mener jeg å huske)

Skrevet

Bruker Jif mopp, men tørrklutene deres er altfor dyre så de kjøper jeg billigere andre merker (bl.a hos Nille mener jeg å huske)

Ja, Nille har også tørrmopper (sånne engangs) som koster _mye_ mindre, og som funker minst like bra. :)

Gjest Vil ha det rent...
Skrevet

Ja, Nille har også tørrmopper (sånne engangs) som koster _mye_ mindre, og som funker minst like bra. :)

Takk! DET skal jeg huske på!

Forøvrig er det noe søl å bli kvitt alt bøsset som samler seg på støvmopper som ikke er engangs. Først må en pelle av noe og kaste i bosse, og SÅ må en riste resten ut. Tungvint egentlig. Lettere å støvsuge da. Rister en alt en samler ut så blir det jo nesten som en tømt støvsugerpose på utsida, for de som ikke har god vind rundt huset iallefall. Naboen synes vel heller ikke det er så stas å få dine hybelkaniner blåsende inn til seg. Hvordan løser dere dette da?

Mye greiere med engangs, men har vært for dyrt. Man nå springer jeg til Nille!

Skrevet

Hm, jeg er vel nesten programforpliktet til å si at Eidsvold Miljøprodukter er best! - men jeg vet ikke helt om jeg kan gå god for det...

Jeg har vært konsulent der, og er veldig godt fornøyd med produktene, det er ikke det, - men prisen!

Uansett, mikrokluter/mopper _er_ bra, men ikke på ubehandlet treverk (furugulv, umalt panel, trebord osv.) Her må du bruke grønnsåpe for å tilsette fett. Da mener jeg at du setter inn treverket med såpe, altså! Bruker du mikrokluter på disse (forutsetter da at du ikke bruker vaskemiddel på klutene!!;-) vil treverket tørke og flise seg opp.

På parkett, fliser, linoleum m.m. er mikromopper genialt!

Hvilket merke som er best, tja, si det!

Jeg kjøpte en våtmopp fra Jordan, og den vaska _veldig_ bra, - men den var tung å vaske med, for den satt fast til underlaget...

Tror faktisk i det store og hele at mikro er mikro, og at billig kan være like bra som dyrt! Man må prøve seg fram, for å finne den man liker best.

På vårt kjøkken er det lakkert furugulv, ubehandlet panel, malt kjøkkeninnredning, så her må jeg bruke både mikromopp, grønnsåpe og salmiakk. Men det er greit det! Filteret til vifta kjører jeg i oppvaskmaskina, går så fint, at!

Rengjøringa av tørrmoppen synes jeg er enkel:Jeg har en gummibørste som jeg drar over moppen med, rett i søplebøtta. Ikke no' problem. Bruker moppen omatt et par ganger til, før den går til kokvask!

Og det er viktig med mikrokluter: De SKAL kokvaskes! Det holder ikke med 60 grader! De skal kokvaskes for at fibrene skal åpne seg helt, og dermed slippe loa ut. De åpner seg bare halvveis på 60, og dermed blir klutene fortere gamle og ubrukelige (les: fulle av dritt!) enn om de kokvaskes! (Dagens moralpreken...)

Var det mer da?! Nei, god natt!

Skrevet

Takk! DET skal jeg huske på!

Forøvrig er det noe søl å bli kvitt alt bøsset som samler seg på støvmopper som ikke er engangs. Først må en pelle av noe og kaste i bosse, og SÅ må en riste resten ut. Tungvint egentlig. Lettere å støvsuge da. Rister en alt en samler ut så blir det jo nesten som en tømt støvsugerpose på utsida, for de som ikke har god vind rundt huset iallefall. Naboen synes vel heller ikke det er så stas å få dine hybelkaniner blåsende inn til seg. Hvordan løser dere dette da?

Mye greiere med engangs, men har vært for dyrt. Man nå springer jeg til Nille!

Nettopp! Det var deg jeg ikke likte med Eidsvoll miljøprodukter sine. Kunne ikke riste dem ute, det så ikke ut etterpå. Og det var ikke noe særlig å plukke av heller, syns jeg. Måtte støvsuge, ble tungvint syns jeg.

Derfor liker jeg bedre de som bare kastes etterpå.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...