Gå til innhold

Mp og zoom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem og hva kan jeg stole på er sant når jeg skal kjøpe kamera?

Noen sier man bare måååå ha minst 5 mp om ikke 6...

andre sier det kun er nødvendig når man skal ha store bilder og at 3 mp er mer enn godt nok til vanlig bruk.

Er det det? - kommer til å skrive ut bilder maks av hva skriveren klarer som er A4.

Og zoom da, var det optisk man måtte ha og ikke digital...eller?

Og minste der da? 3x ?

Når det gjelder docking stasjonen...er den brukendes til mer enn letthet ved overføring ol? - at man slipper å plugge inn i kamera ol...

Vær så snill å opplys meg da godt folk, vil så gjerne kjøpe meg kamera nå og stoler ikke så veldig mye på de i butikken...de vil jo bare selge, som regel iallefall :)

Takk, takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god del tester sier at det ikke egentlig er nødvendig med mer enn 3 mp dersom man stort sett skal skrive ut bilder i "vanlig" liten størrelse - har man et kamera med høyere oppløsning vil man vanligvis ikke se noen forskjell. Først når man skal skrive ut bilder i stor størrelse (les: større enn A4) eller forstørre bildeutsnitt i stor grad, vil det lønne seg med 5 mp og mer.

Optisk zoom er det du vil ha - digital zoom forstørrer omtrent på samme måte som når du zoomer inn på detaljer i et bildebehandlingsprogram. Det vil i praksis si at digital zoom vil se kornete og uskarp ut. Hvor stor optisk zoom du trenger kommer jo helt på hva slags bilder du tar. 3x er vel vanlig på selv små kamera nå.

Jeg har selv et Olympus kamera med 10x optisk zoom og 4 mp. Jeg skriver ut mange av bildene jeg tar, også i stort format og er hittil svært fornøyd med kvaliteten. Jeg synes i alle fall ikke at jeg har for lav oppløsning.

Når dette er sagt: det er ikke kun antall mp og størrelse på zoom som bestemmer om du har et bra kamera. Les tester på kameraene lurer på å kjøpe, akam.no er en bra side.

Lykke til, det er en jungel...!

Skrevet

A4-format er 210 x 297 mm, så 10 px/mm skulle innebære at du trenger

ca. 2100 px i horisontalt og 2970 px vertikalt for å skrive ut god

A4. Multipliserer du får du ca. 6,24 Mpx.

Les mer her: http://heim.ifi.uio.no/~gisle/photo/pixels.html

Da ble det høy mp da...

hmmm...

Takk for svar.

:)

Skrevet

En god del tester sier at det ikke egentlig er nødvendig med mer enn 3 mp dersom man stort sett skal skrive ut bilder i "vanlig" liten størrelse - har man et kamera med høyere oppløsning vil man vanligvis ikke se noen forskjell. Først når man skal skrive ut bilder i stor størrelse (les: større enn A4) eller forstørre bildeutsnitt i stor grad, vil det lønne seg med 5 mp og mer.

Optisk zoom er det du vil ha - digital zoom forstørrer omtrent på samme måte som når du zoomer inn på detaljer i et bildebehandlingsprogram. Det vil i praksis si at digital zoom vil se kornete og uskarp ut. Hvor stor optisk zoom du trenger kommer jo helt på hva slags bilder du tar. 3x er vel vanlig på selv små kamera nå.

Jeg har selv et Olympus kamera med 10x optisk zoom og 4 mp. Jeg skriver ut mange av bildene jeg tar, også i stort format og er hittil svært fornøyd med kvaliteten. Jeg synes i alle fall ikke at jeg har for lav oppløsning.

Når dette er sagt: det er ikke kun antall mp og størrelse på zoom som bestemmer om du har et bra kamera. Les tester på kameraene lurer på å kjøpe, akam.no er en bra side.

Lykke til, det er en jungel...!

Takk for svar.

Ja, det er slitsomt når man vet så lite selv og skal kjøpe noe så dyrt og hvor det er viktig at det er bra.

Får lese litt og se hvilket inntrykk man sitter med til slutt.

Får man dem til å skrive ut noe bilde i butikken som test tro?

Brukervennlighet har jeg heller ikke greie på.

Har klådd på et par som er lette å ta bilde med. Virker greit å overføre osv.

Hva mer en kan kreve aner jeg ingen ting om :(

Det er så mange tilbuder på slike kameraer om dagene, hadde vært greit å vite om noen av dem kunne være aktuelle...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Da ble det høy mp da...

hmmm...

Takk for svar.

Her er det snakk om optimal utskrift.

Men husk at et 6 mp-kamera med dårlig opptikk kan gi dårligere bilder enn et 4 mp kamera med kvalitetsopptikk.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, det er slitsomt når man vet så lite selv og skal kjøpe noe så dyrt og hvor det er viktig at det er bra.

Får lese litt og se hvilket inntrykk man sitter med til slutt.

Får man dem til å skrive ut noe bilde i butikken som test tro?

Brukervennlighet har jeg heller ikke greie på.

Har klådd på et par som er lette å ta bilde med. Virker greit å overføre osv.

Hva mer en kan kreve aner jeg ingen ting om :(

Det er så mange tilbuder på slike kameraer om dagene, hadde vært greit å vite om noen av dem kunne være aktuelle...

Det er derfor du bør kikke på de kameramodellene som er aktuelle for deg på akam.no

Der får du også se eksempler på bilder tatt med kameraet osv. Veldig bra side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...