Gå til innhold

Slakting på Farmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er klar over at det foregår mye "rart" på slakteriene omkring i landet.

Men jeg stoler ikke helt på at ufaglærte klarer å gjøre slaktingen på dyrets beste måte. I år er Farmen bedre enn tidligere, hvis jeg ikke husker helt feil, har jeg sett episoder av Farmen tidligere hvor deltakere selv har tatt livet av høns og kaniner. Sånt liker jeg dårlig.

Vel - det skal ikke mye opplæring til for å avlive høns og kaniner :-) For å avlive større individer kreves det stort sett våpenkunskap nok til å kunne plassere kulen der hvor den skal sitte. Men nei - hvem som helst bør ikke gjøre det :-)

".........................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• Sofapus

10

• IngenLurerDenneGutten

7

• amber sun

4

Skrevet

Hvordan effekten av boltpistol er, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg vil se dokumentasjon før jeg tror på noe :-)

"..........................."

Ja, jeg kan ikke så mye om det, men at vi har metoder som er mer dyrevennlige enn halshogging som ikke lar seg fullbyrde ved første forsøk (som vist tidligere år av Farmen), er jeg ganske sikker på.

Skrevet

Ikke misforstå meg da, jeg er ikke en sippe-guri som ikke tåler slakting, men allikevel spiser kjøtt etc. Jeg bare stiller spørsmål til settingen og måten det vises på.

Javisst. Det er helt ok, for ikke å si bra, å sette spørsmålstegn ved slikt. Personlig vender jeg blikket bort fra jakt og slakting; det er nødvendig, men jeg vil ikke ha noe med det å gjøre.

"............................"

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, jeg er klar over at det foregår mye "rart" på slakteriene omkring i landet.

Men jeg stoler ikke helt på at ufaglærte klarer å gjøre slaktingen på dyrets beste måte. I år er Farmen bedre enn tidligere, hvis jeg ikke husker helt feil, har jeg sett episoder av Farmen tidligere hvor deltakere selv har tatt livet av høns og kaniner. Sånt liker jeg dårlig.

Jøss - høner:-)

Skrevet

Ja, jeg kan ikke så mye om det, men at vi har metoder som er mer dyrevennlige enn halshogging som ikke lar seg fullbyrde ved første forsøk (som vist tidligere år av Farmen), er jeg ganske sikker på.

En halshugging som bommer er selfølgelig omtrent så langt unna humant som man kan komme.

Hvem av disse adelige i gammel tid var det som skulle halshugges, og øksen var for sløv etter flere titalls foregående halshugginger? Ihvertfall måtte bøddelen bruke kniv og skjære av hodet til slutt, og det var ingenting som tydet på at det var smertefritt i følge det som er skrevet :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hvordan effekten av boltpistol er, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg vil se dokumentasjon før jeg tror på noe :-)

Jeg har drevet melkeproduksjon (derfor avbrudd i treningen) i ti år, og har benyttet boltpistol:-)

Men slaktemaske var best.

Skrevet

Det er vel ytterst få mennesker som har behov for å se Hotel Cæsar, også. ;)

Jo da, jeg har det!!!høydepunktet i hverdagen det vettu;)

Skrevet

Jeg har drevet melkeproduksjon (derfor avbrudd i treningen) i ti år, og har benyttet boltpistol:-)

Men slaktemaske var best.

Som sagt, jeg tviler ikke på at du har rett :-)

Skrevet

En halshugging som bommer er selfølgelig omtrent så langt unna humant som man kan komme.

Hvem av disse adelige i gammel tid var det som skulle halshugges, og øksen var for sløv etter flere titalls foregående halshugginger? Ihvertfall måtte bøddelen bruke kniv og skjære av hodet til slutt, og det var ingenting som tydet på at det var smertefritt i følge det som er skrevet :-)

Huff. Ingen fortjener sånt, uansett hva slags individ det er

Skrevet

Er det hanen dere snakker om?

I så fall har jeg jobbet med høner og der hogg veterinæren av hue på hønene og klipte hue av kyllingene hele tida.

Klipp, klipp.

Skrevet

Jepp. Jeg er helt enig i at slakting er ok på Farmen. Men jeg synes på en måte det blir feil å sette såpass fokus på det som de gjør. Men, helt klart, det skaper jo PR og sånt. Men det går på en tid av døgnet hvor ikke alle barn sover, og man kan zappe innom og risikere å komme midt i en slaktescene. Men igjen, man kan se mye rart på nyhetene og, for all del. Allikevel synes jeg de kunne latt være å vise slaktingen i den grad de gjør det. Synes det er helt ekkelt hvordan de filmer dyrenes siste minutter og sånt, med idyllisk musikk til, hehe.

Med fokus på Siren som er i mot slakten og den kameravinklingen og musikkvalget, så mener jeg heller at produksjonsteamet ikke idylliserer slakten.

Snarere tvert i mot.

Skrevet

I så fall har jeg jobbet med høner og der hogg veterinæren av hue på hønene og klipte hue av kyllingene hele tida.

Klipp, klipp.

Yuck :P

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Klipp, klipp.

For en barbar:-)

Skrevet

Yuck :P

Jeg har gjort det jeg også ellers så hadde sjefen fått dånedippen. Men det var i gamle dager og sjefen hadde mer makt enn i dag.

Slapp hønene etterat de var halshugd så de fløy rundt for å skremme vettet av meg. Jeg er fra by'n jeg, hvordan kunne jeg vite at de fløy rundt hodeløse?

Skrevet

For en barbar:-)

Ikke noen sjef man hadde godtatt i dag men akkurat å ta livet av høner var jo nødvendig.

Jeg klarte å ta livet av ei høne sjøl engang. Skulle ta blodprøve av den og klemte den for hardt slik at leveren sprakk.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ikke noen sjef man hadde godtatt i dag men akkurat å ta livet av høner var jo nødvendig.

Jeg klarte å ta livet av ei høne sjøl engang. Skulle ta blodprøve av den og klemte den for hardt slik at leveren sprakk.

Det var jo det jeg skjønte - at du var hardhendt;)

Skrevet

Endelig noe jeg har greie på, engelsk historie.

Her er mannen:

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thomas-Cromwell

Kongen fikk en 16 år gammel lærling til å foreta halshuggingen med en sløv øks. Det ble ikke pent for å si det slik.

Skrevet

Endelig noe jeg har greie på, engelsk historie.

Her er mannen:

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thomas-Cromwell

Kongen fikk en 16 år gammel lærling til å foreta halshuggingen med en sløv øks. Det ble ikke pent for å si det slik.

Ah - men jeg tenkte på en annen - en kvinne. Marie antonette? Eller var det med giljotin? Giljotinen gikk vel gjerne i stykker etter for mye bruk...men jeg mener det var en kvinne med et engelsk (eller anglo-saxist) navn. Vel, slikt har sikkert skjedd mer enn èn gang :-)

".........................."

Skrevet

Nå har ikke jeg sett "Farmen" i år jeg da, men når en hel haug mennesker skal leve på en farm som i gamle dager og de går sultne forde de ikke vil slakte de søte dyra...

ja, da får jeg fnatt.

Hva i huleste heite hampadalen tror de de gjorde for hundre år siden da?

Selvsakt skal det slaktes når huset trenger mat.

Det bør slaktes humant, og jeg tviler ikke på at det også blir gjort.

Om det skal vises på tv eller ei...gjør det det da, eller er det som før at man ser men ikke ser samtidig?

Akkurat splattinga er jo greit at barna unngår, men de her i huset har et greit forhold til slikt så at de vet det skjer er ikke noe problem.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...