Gå til innhold

Kondenstørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips ang kjøp av kondenstørketrommel? Jeg tenker på viktige finesser, ting man må være obs på, etc..?

Takk for hjelp!

Jeg kan ikke stort om tørketromler:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har en finesse som gjør at du i stedet for åla vannet samle seg i en tank, som deretter må tømmes, kan sette på en ledning og la vannet renne direkte ned i sluket.

Vår forrige maskin var slik, men maskina sto på "feil" side av rommet til at vi kunne gjøre dette. Litt upraktisk med en ledning tvers over gulvet! ;-)

Vår nåværende har ikke en slik løsning.

Ellers kan man legge i mer penger og få maskiner som har en slags måler og som stopper automatisk når tøyet er tørt. Jeg synes imidlertid at det går helt greit med en man bare stiller inn på tid - man lærer fort hvor mye tid som trengs! :-)

Du kan også få "skåneprogram", altså at du skrur ned temp'en. Veldig lurt.

Du kan også få med eller uten "alarmknapp" som ringer når det er ferdig. Vi har detl, men bruker den aldri.

Ellers er det vel fordeler og ulemper ved det meste, eks:

Vår forrige hadde tanken oppe, slik at vi slapp å bøye oss, men luka foran tanken gikk tidlig i stykker i hengslene. Nå har vi tanken i gulvhøyde, og uten luke foran.

Er det kanskje slik at pumpa i maskina holder lengre fordi den slipper å pumpe vannet til en tank som ligger høyt i maskina?? Vet ikke, men det var ihvertfall pumpa som gikk på den forrige! :-((

Den nye har et lofilter som består av to flater som er klipset sammen i en slags "trekant" -> lettere å rengjøre nedi der lofilteret skal stå enn på den forrige hvor filteret var en enkelt plate med dertil smalt hull den skulle stå i = umulig å få hånda nedi der.

Men en bekjent sier at den "trekant-boksen" kan fort knekke i "bretten". Vi har ikke opplevd det ennå.

Skrevet

Noen har en finesse som gjør at du i stedet for åla vannet samle seg i en tank, som deretter må tømmes, kan sette på en ledning og la vannet renne direkte ned i sluket.

Vår forrige maskin var slik, men maskina sto på "feil" side av rommet til at vi kunne gjøre dette. Litt upraktisk med en ledning tvers over gulvet! ;-)

Ellers kan man legge i mer penger og få maskiner som har en slags måler og som stopper automatisk når tøyet er tørt. Jeg synes imidlertid at det går helt greit med en man bare stiller inn på tid - man lærer fort hvor mye tid som trengs! :-)

Du kan også få med eller uten "alarmknapp" som ringer når det er ferdig. Vi har detl, men bruker den aldri.

Vår forrige hadde tanken oppe, slik at vi slapp å bøye oss, men luka foran tanken gikk tidlig i stykker i hengslene. Nå har vi tanken i gulvhøyde, og uten luke foran.

Er det kanskje slik at pumpa i maskina holder lengre fordi den slipper å pumpe vannet til en tank som ligger høyt i maskina?? Vet ikke, men det var ihvertfall pumpa som gikk på den forrige! :-((

Den nye har et lofilter som består av to flater som er klipset sammen i en slags "trekant" -> lettere å rengjøre nedi der lofilteret skal stå enn på den forrige hvor filteret var en enkelt plate med dertil smalt hull den skulle stå i = umulig å få hånda nedi der.

Men en bekjent sier at den "trekant-boksen" kan fort knekke i "bretten". Vi har ikke opplevd det ennå.

Ok! Takk for mange gode tips :)

Skrevet

Men det har vi opplevd! At den har knekt i bretten. Jeg gikk tilbake og spurte om å få kjøpe ny del, garantien var ute for lenge siden. Det var vanskelig, men ekspeditøren sa at vi kunne bruke den selv om den ikke var hel!

Og det går helt fint!

Skrevet

Men det har vi opplevd! At den har knekt i bretten. Jeg gikk tilbake og spurte om å få kjøpe ny del, garantien var ute for lenge siden. Det var vanskelig, men ekspeditøren sa at vi kunne bruke den selv om den ikke var hel!

Og det går helt fint!

Er det noen regel for hva som skal så øverst av vaskemaskin og tørketrommel, eller er det bare slik at de fleste har vaskemaskinen nederst?

Skrevet

Er det noen regel for hva som skal så øverst av vaskemaskin og tørketrommel, eller er det bare slik at de fleste har vaskemaskinen nederst?

Vaskemaskinen skal stå nederst. Den har "ballast" for at den ikke skal vippe når snetrifuga går.

Skrevet

Og det går helt fint!

Godt å høre! :-)

mil1365380270
Skrevet

Tenk på hvor mye en vaskemaskin veier...

Skrevet

Vaskemaskinen skal stå nederst. Den har "ballast" for at den ikke skal vippe når snetrifuga går.

Tenkte meg det var noe sånt ja:) Hehe. Godt vi har vaskemaskin som er frontmatet da:P

Skrevet

Tenk på hvor mye en vaskemaskin veier...

Er tørketrommelen mye lettere?

mil1365380270
Skrevet

Definitivt :-)

Skrevet

JA!!! Den kan du nesten bære alene, bortsett fra at den er stor da...

Skrevet

JA!!! Den kan du nesten bære alene, bortsett fra at den er stor da...

Kult!

Aldri hatt tørketrommel, derfor jeg er så molbo:P

Skrevet

Fikk meg en i går.

Veldig fornøyd så langt, eneste er at jeg er skikkelig sjokkert over hvor mange klær som det står at de ikke tåler tørketrommel!

De fleste VANLIGE hvite t-skjortene mine står det at jeg ikke skal bruke i den, men det værste som skjer er vel at de krymper, det gjør jo ingenting for min del iallefall.

Skrevet

Fikk meg en i går.

Veldig fornøyd så langt, eneste er at jeg er skikkelig sjokkert over hvor mange klær som det står at de ikke tåler tørketrommel!

De fleste VANLIGE hvite t-skjortene mine står det at jeg ikke skal bruke i den, men det værste som skjer er vel at de krymper, det gjør jo ingenting for min del iallefall.

Svært mange plagg er undermerket, både når det gjelder vasketemperatur og tørketrommel.

All bomull tåler både 60 gr vask og trommel, men er ofte merket med lavere. Tror det har noe med at det er en max-grense for hvor mye krymping som er "tillatt" (en bestemt prosent), og for å gardere seg mot reklamasjoner blir heller plaggene undermerket! :-(

Men hvis det ikke er noe problem at plaggene krymper litt, så bare kjør i vei! :-)

NB: Selv bomullsplagg bør i noen tilfeller ikke vaskes på 60gr, f.eks. hvis de har slike "plasstrykk" på brystet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...